• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snowflake Quartz mark II

barnefko

Omega
Hej igen

Eftersom förra byggen inte blev så lyckad beslutade jag att göra om hela klockan och gå den legala vägen.
FYI: förra klockan gjordes med en begagnad steinhart tavla vilket ansågs som tvivelaktig.

Anyway: hela konceptet gick ut på att sätta ihop en klocka med snowflake visare och quartzwerk. men eftersom jag älskar att mecha själv så skulle det hela så klart vara ett roligt hemmabygge där man också lär sig ngt.. T.ex att en halvlitersburk red bull inte är att rekommendera precis innan man sätter visare....

annat jag lärde mig:
1) Ebay och övriga nätet är fullt med boetter som passar för en eta 2824 verk men det finns inga "watch-case sets" som passar eller är gjorda för quartzwerk.
Efter litet research fick jag dock veta att eta 2824 och quartzverket ISA 1198 har samma dimension. Detta gör att man kan använda verket i vilken 2824 case som helst.
2) Kul sak: Isa verkets tim/min/sek visare har samma dimensioner som seiko 7s26

Efter att har avslutad min research var det dags för inventering:

Det hade jag redan hemma:
- sub case set från sizzlinwatches.com. Håller lågom bra kvalitet, har safirglas och hävdar vattentäthet till 150m (denna klockan kommer dock inte se ngn vatten hursomhelst...) går på ung. 500.-SEK

Detta beställdes:
- ISA 1198.32 från cousinsuk.com ( 96,- SEK)
- snowflake tavla och visare från dagazwatches (400.- SEK)



Boetten hade en plastring som verkhållare. Den passade utan anpassning. Notera dock att ISA verket inte har skruvhål för verkållarskruvar. Seiko tavlans fötter klipptes och den fästas på urverket med dubbelsidig tape alt. "dial-dots"

Varsågoda, slutresultated som blev lite bättre denna gången, kanske till och med legalt :)
"automatic" som står på urtavlan få tas med en nypa salt ;)





 

JayJay

Rolex
Fan lite coolt ju. Skulle vara kul att göra ngt liknande bara för att lära sig. Hur började du, litteratur etc? Vilka verktyg behövs för att sätta ihop/ ta isär en klocka? Finns det färdiga kit med klockor där delarna kommer i påse?... Jag får i a f för mig att jag sett sådant tidigare.

Som sagt ett kul slutresultat som återigen väckt mitt sug att mecka lite själv.
 

barnefko

Omega
hej och tack

Litteratur har jag inte läst alls. All kunskap finns här och på WUS.

Min verktygskit ser ut som följande:
- biltema precicionsskruvmejslar
- lup från cousinsuk.com
- rodico(massa för att ta bort fingeravtryck,mm)
- nål, pincett
- talamod och en lugn hand

En klockkit har jag inte sett online men som sagt är delarna inte särsk. svårt att beställa hem. det mesta kommer från hhongkong och är fraktfritt - se gärna länkarna i första inlägget..


Lycka till och posta gärna bilder!
 
Topp