• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snyggast och med prisvärd klocka i 40k - 60k klassen

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
IWC ingy är en fin och personlig klocka. Jag gillar ju även Rolex, t ex DJ 116234, Gmt Master, Explorer 1 och Submariner.
Zenith El Primero 1969, Omega Speedmaster FOIS, aquaterra Skyfall och Tudor Black Bay är också fina klockor.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att den findlänska klocktillverkaren Sarpaneva har en intressant inställning till in-house:

“It is so much bullshit. What is wrong with not being in-house? A watch can be repaired anywhere in the world by a good watchmaker, and there are spare parts until the end of the world. With an in-house watch, you often have problems in five years’ time. Just look at Omega’s Co-Axial movement, they are now on version 11 or something – after 10 years! The whole in-house thing is a monster created by marketing departments and stupid CEOs. But people are starting to understand that in-house is a joke. There is only one company on the planet that makes everything themselves and that is Seiko. That is in-house. Everybody else is doing out of house, and it is only about the talk. Ask any watchmaker: they will say that.”
https://www.hodinkee.com/articles/sarpaneva-northern-lights-limited-edition-red-gold-42mm

För övrigt så är Ingyn fantastisk. Min säger hej:

DSCF0545_small.JPG
Jag har inget mot outhouse sålänge man inte betalar för inhouse. Med ignyn käns det så. 61k list för ett "ETA" är för dyrt för mig.
 
Jag har inget mot outhouse sålänge man inte betalar för inhouse. Med ignyn käns det så. 61k list för ett "ETA" är för dyrt för mig.

Är just den tanken jag som sagt också haft. Vet och hört att ETAn i ingyn tex går fint. Men då borde priset ligger ner 20k iaf tycker jag. Men som sagt får man ett bättre pris i London tex så kanske jag slår till endå. Allt annat med ingyn gillar jag skarpt.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Är just den tanken jag som sagt också haft. Vet och hört att ETAn i ingyn tex går fint. Men då borde priset ligger ner 20k iaf tycker jag. Men som sagt får man ett bättre pris i London tex så kanske jag slår till endå. Allt annat med ingyn gillar jag skarpt.
Kör. Den är otroligt snygg.

Vilken tavla?

Notera att den inte har hslvlänkar så har man höga krav på hu länken sitter kan det vara svårt att få till det.
 
Kör. Den är otroligt snygg.

Vilken tavla?

Notera att den inte har hslvlänkar så har man höga krav på hu länken sitter kan det vara svårt att få till det.

Det blir svart! :)
Ja absolut. Testat den med rätt fit för ett halvår sedan ungefär, då satt den riktigt fint. Men blir ju en dubbelkoll av det innan eventuellt köp.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag kommer vinna kategorin mest prisvärd, så ni övriga försök inte ens. Snyggast däremot är subjektivt.

Seagull 818.907.
image.jpeg


Vissa kommer dock klaga på att tavlan är för plottrig för dem.

Ett alternativ kan då vara Seagull 818.924, där retrogradevisarna skapar en härlig symmetri i tavlan.
image.jpeg



Sen kan detta fortfarande anses för plottrigt för vissa och då finns ett alternativ, som visserligen kvalar in en bit under den nedre prisgränsen för tråden. Men jag slänger med den ändå.

Seagull 828.900
image.jpeg
 
Senast ändrad:

par

Patek
2-Faktor
gillar du ingy tycker jag du ska köra på den och inte hänga upp dig på verket. Gillar du inte designen på en klocka så kan det ju kvitta vad det sitter för verk i den. Köp en beg så får du mycket för pengarna, de tappar rätt mkt upplever jag.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag kommer vinna kategorin mest prisvärd, så ni övriga försök inte ens. Snyggast däremot är subjektivt.

Seagull 818.907.
image.jpeg


Vissa kommer dock klaga på att tavlan är för plottrig för dem.

Ett alternativ kan då vara Seagull 818.924, där retrogradevisarna skapar en härlig symmetri i tavlan.
image.jpeg



Sen kan detta fortfarande anses för plottrigt för vissa och då finns ett alternativ, som visserligen kvalar in en bit under den nedre prisgränsen för tråden. Men jag slänger med den ändå.

Seagull 828.900
image.jpeg
Vad får man pröjsa för en tourby seagull?
 
gillar du ingy tycker jag du ska köra på den och inte hänga upp dig på verket. Gillar du inte designen på en klocka så kan det ju kvitta vad det sitter för verk i den. Köp en beg så får du mycket för pengarna, de tappar rätt mkt upplever jag.

Älskar designen. Så ska jag tänka bort allt annat så blir det en ingy.
Har också hört att dom tappar rätt snabb/mycket. Men blir min första dyrare klocka så vilken det än blir så kommer den nog få hänga med ett bra tag om inte livet ut.
Har lite vintage omegor osv. Dom byter man ibland däremot! :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag har inget mot outhouse sålänge man inte betalar för inhouse. Med ignyn käns det så. 61k list för ett "ETA" är för dyrt för mig.
Jag förstår ditt resonemang. Även om en klockas hjärta är urverket så bör man också se till de andra delarna - boett, länk, tavla, visare, samt hur urverket (eventuellt) har modifierats och till slut justerats. Med det sagt så skall jag väl avslöja att jag köpte min begagnad - ett par månader gammal och en ordentlig bit under listpris... :)
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Tack för råden. Enda fram tills jag läste runt för mycket om In-house eller inte så var ref. 323902 helt klart nr 1 för mig. Så som ni säger ska jag kanske inte överanalysera urverket för mycket.

Min "Holy grail" VC overseas 4500V ligger många många år framåt i tiden så behöver någon härlig klocka tills det in bli aktuellt! :)
Du kan ju också kolla vad iwc tar för sina klockor med in house. Då är det priset för ingyn ok igen... Jag tycker ingyn är svincool
 

Noxin

Omega
Jag kollade på klockor i samma prisklass som du tänker dig och för mig landade det på en lätt begagnad Polar Rolex Explorer 2 (216570). Testade även klockor från Omega, Grand Seiko och IWC. När jag hade den på armen kändes det rätt! Sedan är det ju väldigt subjektivt vad som känns rätt för dig, jag ville ha någon klocka med GMT och på den vägen var det.

Om ingy känns rätt så kör på det :)
 
Topp