• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snyggaste klockorna på 36-37 mm

Hej

Jag har idag en Rolex Datejust 36mm som jag älskar. Jag gillar dock förändring och är lite småsugen på att byta till en annan klocka. Som semirookie har jag lite svårt att hitta något bra substitut till DJ:n. Jag föredrar nog metallarmband, men kan även tänka mig läderarmband. Kom gärna med tips på fina substitut till en Datejust. Prisklass är flexibel upp till ca 70k.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Tudor DD.
33F1ECBF-AED1-4AA3-82D6-E80A8619A855.jpeg
 
Hade på känn att det skulle finnas en tråd :D
+1 på det tipset. Finns tex kvartsare med länk och enligt mig sjukt snygga mekaniska SBGW231 på läder. Såpass snygg tycker jag den är att jag faktiskt snart skall göra insteg i GS klubben med en sådan, även om jag annars är något av en Rolex fanboy;)
3FEEA6F1-6642-49D0-942E-0D0594AA132A.jpeg

Bild lånad från nätet.

snygg! Tack. Seiko verkar ha en del fina. SKX013 verkar vara en ny(?) modell av mindre slaget som är ganska snygg. Men känns lite som en rejäl nedgradering från rolex? Eller hur står sig Seiko?
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Hade på känn att det skulle finnas en tråd :D


snygg! Tack. Seiko verkar ha en del fina. SKX013 verkar vara en ny(?) modell av mindre slaget som är ganska snygg. Men känns lite som en rejäl nedgradering från rolex? Eller hur står sig Seiko?
Grand Seiko är knappast en nedgradering från Rolex. De har en otroligt bra finish och kvalitet. Seiko däremot kan jag inte uttala mig om.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja jäklars, jag har (och har haft) ju massa trevliga 36-37mm´s
A660_H_rot.jpg
Första Citizen Chronomastern med A660 urverk
sbgt037.jpg

Grand seiko sbgt037 37mm JDM
SBGX218-700x700.jpg

Grand seiko sbgx218 18K (ej i min ägo, än) 36,5mm
sbgx297_11.jpg

Grand Seiko sbgx297 37mm
b_O_w.jpg

Grand Seiko sbgx261 37mm på länk
exceed_CB1030-51A.jpg

Citizen Exceed CB-1030-51A Titan och radiosynkad 37mm
i-img600x600-1537669874wadqrh231420.jpg

Exceed (glömt ref) 36mm
IMG_0963.jpg

Grand Seiko sbgv009 37mm
IMG_3127[16905].jpg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Hade på känn att det skulle finnas en tråd

snygg! Tack. Seiko verkar ha en del fina. SKX013 verkar vara en ny(?) modell av mindre slaget som är ganska snygg. Men känns lite som en rejäl nedgradering från rolex? Eller hur står sig Seiko?
Grand Seiko är visserligen Seiko ägt men är kvalitetsmässigt något helt annat. Vad gäller fit n finish är dom överlägsna Rolex och det mesta annat. Väljer du springdrive verk får du också en tidshållning som är överlägsen och ett ganska unikt urverk. Det är ett helt mekaniskt verk där man ersatt balansen med en quartz kristall för tidshållning. Faktum är att deras "vanliga" quartzare också är så genomtänkta och påkostade att det är ett utmärkt alternativ. Helt annan sak än ett "ordinärt" quartz verk.
Edit: Deras vanliga automatverk är förstås inte kattskit heller...
 

TonyM

Cartier
Ja jäklars, jag har (och har haft) ju massa trevliga 36-37mm´s
A660_H_rot.jpg
Första Citizen Chronomastern med A660 urverk
sbgt037.jpg

Grand seiko sbgt037 37mm JDM
SBGX218-700x700.jpg

Grand seiko sbgx218 18K (ej i min ägo, än) 36,5mm
sbgx297_11.jpg

Grand Seiko sbgx297 37mm
b_O_w.jpg

Grand Seiko sbgx261 37mm på länk
exceed_CB1030-51A.jpg

Citizen Exceed CB-1030-51A Titan och radiosynkad 37mm
i-img600x600-1537669874wadqrh231420.jpg

Exceed (glömt ref) 36mm
IMG_0963.jpg

Grand Seiko sbgv009 37mm
IMG_3127[16905].jpg
Den översta Citizen var riktigt fin. Vad är det för ref på den?
 
Ja jäklars, jag har (och har haft) ju massa trevliga 36-37mm´s
A660_H_rot.jpg
Första Citizen Chronomastern med A660 urverk
sbgt037.jpg

Grand seiko sbgt037 37mm JDM
SBGX218-700x700.jpg

Grand seiko sbgx218 18K (ej i min ägo, än) 36,5mm
sbgx297_11.jpg

Grand Seiko sbgx297 37mm
b_O_w.jpg

Grand Seiko sbgx261 37mm på länk
exceed_CB1030-51A.jpg

Citizen Exceed CB-1030-51A Titan och radiosynkad 37mm
i-img600x600-1537669874wadqrh231420.jpg

Exceed (glömt ref) 36mm
IMG_0963.jpg

Grand Seiko sbgv009 37mm
IMG_3127[16905].jpg

+1 på Citizen Chronomaster
 
Ja jäklars, jag har (och har haft) ju massa trevliga 36-37mm´s
A660_H_rot.jpg
Första Citizen Chronomastern med A660 urverk
sbgt037.jpg

Grand seiko sbgt037 37mm JDM
SBGX218-700x700.jpg

Grand seiko sbgx218 18K (ej i min ägo, än) 36,5mm
sbgx297_11.jpg

Grand Seiko sbgx297 37mm
b_O_w.jpg

Grand Seiko sbgx261 37mm på länk
exceed_CB1030-51A.jpg

Citizen Exceed CB-1030-51A Titan och radiosynkad 37mm
i-img600x600-1537669874wadqrh231420.jpg

Exceed (glömt ref) 36mm
IMG_0963.jpg

Grand Seiko sbgv009 37mm
IMG_3127[16905].jpg
Många fina tips! Gillar Grand seiko sbgx21, men har lite svårt för guld även om det är sexigt ;) men stålvariaten är också vacker. Tycker fortfarande det är svårt att argumentera för att någon står sig helt och hållet mot Datejusten.. hmm
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Många fina tips! Gillar Grand seiko sbgx21, men har lite svårt för guld även om det är sexigt ;) men stålvariaten är också vacker. Tycker fortfarande det är svårt att argumentera för att någon står sig helt och hållet mot Datejusten.. hmm
Jag har inte hör dina argument för DJ, bara att du gillar den och av någon anledning vill ha ett substitut. Datejust är ju en väldigt klassisk design, men vad gäller prestanda och finish finns många alternativ. Den är ju dessutom en dussinklocka av rang och massproducerad, så vad som är så fantastiskt utöver designen är jag fel person att svara på. Om du får en speciell känsla av att det just är Rolex tror jag inte du kommer hitta något alternativ eller substitut. Har du frågat dig varför du ens behöver ett substitut till en klocka du är så nöjd med?
 
Jag har inte hör dina argument för DJ, bara att du gillar den och av någon anledning vill ha ett substitut. Datejust är ju en väldigt klassisk design, men vad gäller prestanda och finish finns många alternativ. Den är ju dessutom en dussinklocka av rang och massproducerad, så vad som är så fantastiskt utöver designen är jag fel person att svara på. Om du får en speciell känsla av att det just är Rolex tror jag inte du kommer hitta något alternativ eller substitut. Har du frågat dig varför du ens behöver ett substitut till en klocka du är så nöjd med?
Du har rätt. Tycker det är svårt att sätta fingret på vad som tilltalar mig mer exakt. Sedan ska tilläggas att jag inte klämt och känt på någon av de andra. Jag gillar Grand Seiko SBGX291 och den är väl ganska lik i designen. Anledningen till att jag vill byta är för att jag tycker min datejust med jubileearmband och räfflade bezeln blir lite väl blingig.. Kanske är det också att jag haft just denna polerade och ”blingiga” modellen som får mig att tycka de andra ser mindre märkvärdiga ut.. men å andra sidan är det ju det jag vill åt. Träffar ofta kunder och vill inte att handleden ska se ut som en discokula ;) Så jag går i tankarna om att antingen behålla den och byta armbandet (alt. Byta mot en med oysterarmbandet och slät ring). När jag ändå kom in på det spåret funderade jag över om jag kanske skulle byta klocka helt och hållet för att testa något nytt. Tanken är att lägga upp den som bytesobjekt när jg etablerat mig här i forumet. Hur som helst väldigt tacksam för tipsen och råden!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Senast ändrad:

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Anledningen till att jag vill byta är för att jag tycker min datejust med jubileearmband och räfflade bezeln blir lite väl blingig.. Kanske är det också att jag haft just denna polerade och ”blingiga” modellen som får mig att tycka de andra ser mindre märkvärdiga ut.. men å andra sidan är det ju det jag vill åt. Träffar ofta kunder och vill inte att handleden ska se ut som en discokula ;) Så jag går i tankarna om att antingen behålla den och byta armbandet (alt. Byta mot en med oysterarmbandet och slät ring).
Rolex OP som tidigare nämnts i tråden. Du får dock göra avkall på datumet men får IMO en mycket cleanare klocka som går lite mer under radarn. Funkar till allt.
 
Topp