• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snyggaste Planet Ocean

snowsucker

Breitling
Hej hopp!

Ganska ny i klockvärlden, lurades in via två arvegods från morfar respektive farfar samt ett osunt intresse för att ge mig på allt som är komplicerat i kombination med en gnutta hybris (läs pilla sönder en gammal citizen till molekyler och sätta ihop den igen utan att ha en susning om hur klockor funkar).

Iaf, intresset väcktes och nu hade jag tänkt att skaffa min första "riktiga" klocka. Var först inne på en speedmaster då jag verkligen gillar utseendet på den. Dock vill jag kunna ha den på mig hela tiden vilket även innebär en och annan tur i simhallen, så även om några av de senaste speedmastermodellerna nu har 100m-märkning istället för 50 så har jag förstått att det förmodligen inte är en bra ide.

Istället har jag landat på Planet Ocean, och tänkte höra med expertisen här inne vilka modeller/ref ni tycker är snyggast? Tänker mig nog att köpa en begagnad i fint skick, men är inte främmande för en ny heller.

Hur är det med storleken, är de bara de senaste åren PO finns som 42mm? Har ganska klena handleder nämligen och ogillar klockor som ser för stora ut..
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Titankronografen i blått är ju rysligt läcker, men dessvärre en helt bisarrt grisjävlig modell.

42mm har "alltid" funnits i PO-linjen och nyligen har ju knatte-/damstorleken också tillkommit. Alla modeller har dock blivit tjockare i och med de nya kalibrarna...
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag har en 42mm planet ocean 8500. Inköpt ny 2012 av mig. Den med svart dykring och silvriga siffror. Den tycker jag är snyggast.

Ev kommer den upp på köp o sälj inom kort. Håll ögonen öppna!!
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Jag har relativt små handleder och när jag inhandlade min PO i oktober 12 föll det på en med 2500-verket då jag tycker att 8500-verket blir på tok för stort.
Smaken är som baken, alla har en.

Gå in till en lokal handlare och klämm, känn och prova dig fram!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Snyggaste Planet Ocean

Provade @RosaCasios PO för ett tag sen och blev smått kär. Mycket cleanare i verkligheten än på bild och lätt mitt val (42 mm)!!
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1365678597975.jpg
    uploadfromtaptalk1365678597975.jpg
    53.5 KB · Visningar: 162

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Var också inne på det spåret med PO, testade 42 mm (ej chronograph) var inte alls så tjock som den beskrevs, iallafall kändes den inte så tjock, tycker du ska prova på vilken som känns bäst, länken är otroligt skön att ha på sig dessutom. PO med chronograph är ju ganska tjocka då det är lite extra delar som trycks in!

köp begagnat om du skulle ångra dig så skulle inte förlusten bli så fruktansvärd, 2a hands värdet är väl lite sådär! lycka till
 

Isodor

Audemars
Jag äger 42 mm PO8500. Jag är riktigt, riktigt nöjd.

Hade jag valt idag så hade jag blängt på nya 42mm Liquid metal blå som har kommit ut precis nu. Det är riktigt fin men jag skulle vilja testa balasen IRL då är titan.

En oerhört prisvärd klocka annars tycker jag. Urverket är top notch och finishen riktigt bra tycker jag. Jag är väldigt nöjd. Men prova alltid innan köp!!!

(En dykare ska vara utan kronograf anser jag också, 45 mm PO-kronografen är som någon sade, en hockeypuck!)
 

snowsucker

Breitling
Ja, jag har nog kikat på vanliga varianten utan chrono, föredrar ganska rena urtavlor (speedmasterfaiblessen till trots), och det blir nog med svart urtavla då den känns mest neutral.

Vad är det som är speciellt med liquid metal-varianten? Är det färgen på tavlan?

Ska snart in och klämma på lite klockor igen och ska kolla in 8500-varianten. Provade speedmastern med det verket (det är väl det som sitter i jubileumsmodellen?) och den var ju extremt tjock och klumpig men den har ju chrono också så det bidrar väl ytterligare antar jag.

Jag har sett bild på en variant med mörka kanter på visarna som jag tyckte var grymt snygg, de blev lite nättare då. Nån som har en aning vad det kan vara för ref?

Beastie: Jag kan absolut vara intresserad om du vill sälja så dra iväg ett pm om det blir aktuellt!
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Zenith skrev:
Jag äger 42 mm PO8500. Jag är riktigt, riktigt nöjd.

Hade jag valt idag så hade jag blängt på nya 42mm Liquid metal blå som har kommit ut precis nu. Det är riktigt fin men jag skulle vilja testa balasen IRL då är titan.

En oerhört prisvärd klocka annars tycker jag. Urverket är top notch och finishen riktigt bra tycker jag. Jag är väldigt nöjd. Men prova alltid innan köp!!!

(En dykare ska vara utan kronograf anser jag också, 45 mm PO-kronografen är som någon sade, en hockeypuck!)


+1
 

RosaCasio

Cartier
Ser att min klocka är på bild här uppe...om du är modell större så tycker jag att du ska fläska på med en 45.5mm som jag gjorde. Lätt värt det :)
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Har själv rätt små handleder och 45.5 mm (2500-verket) modellen fungerade ju i början. Men efter ett tag började ajg tycka att den var för stor och har väl den tanken slagit rot, då är man körd...
Nu säljs den till fördel för mindre klockor.

Med andra ord, jag skulle, likt många ovan redan svarat. Köpa en PO beggad på 42mm med äldre verket. Då tycker jag nästan den blir lite smidigt och smärt :)
 
Topp