• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snyggaste tidszonen för GMT-visaren

Efter att ha köpt min första klocka med GMT-visning (en Sjöö Sandström Worldtimer) inställde sig frågan:

Vilken tidszon är snyggast att ha inställd de gånger man inte har behov av GMT-funktionen?

Enligt mig ser klockan bäst ut när visarna är så långt ifrån varandra som möjligt. Målet var alltså att hitta den tidszon som gör att visarna är som längst ifrån varandra när klockan används. Jag bestämde att jag skulle prioritera timmarna 11-23 eftersom jag anser att timmarna på kvällen är viktigare än timmarna på morgonen.

Jag skapade en excelsnurra (som faktiskt blev mer avancerad än vad jag var beredd på) för att räkna ut den optimala tidszonen. För den som är intresserad finns filen på länken nedan i två veckor (det går inte att ladda upp excelfiler här). Vill någon ha den senare får ni skicka PM.
http://fileshare.triona.se/DownloadPage.aspx?guid=bbe555ab-62d4-4217-8bc6-f8395115d6c7

Slutsats: +5h är den vackraste tidszonen att ha på en klocka. Dessutom är det väldigt praktiskt om man vill hålla koll på tiden i någon av nedanstående länder o_O
Bangladesh
Bhutan
Kazakhstan (Astana)
Kyrgyzstan
Russia (Omsk)

Nedan ser ni en graf som visar skillnaden (i antal timmar) mellan klockans timvisare och GMT-dito om denna är inställd på +5h. Som ni kan se är skillnaden som störst (6h) klockan 17:00. Skillnaden är 3h klockan 11:00 och 23:00.

Graf.jpg
 

Skeeter

Panerai
Skämt åsido, jag lämnar GMT visaren på den zon jag senast behövde tills ett nytt behov uppstår, typiskt +3, +4 eller +5 (just nu +3)
Visserligen har jag behovet alla årets dagar så det blir aldrig ett problem att fundera över för min del, men alla de tre zonerna tycker jag ser bra ut.
 

Bruset

Panerai
Vet tyvärr inte vad en snurra är. Men om du inte använder klockan mellan säg 12 på natten och 8 på morgonen, då vill du ju såklart att visarna ska mötas kl 4. Då står gmt-visaren på 8, alltså + 4. Dra ut kronan och ställ in.
Eller missar jag nåt här med den här excel-grejen?
 

mega

Rolex
Jag måste ha min GMT-visare ställd på lokal hemmatid, utifall man skulle irra bort sig i en grotta eller något annat mörkt ställe där man inte vet om det är dag eller natt.
Men skall ta mig en funderare över ifall man kanske skulle ställa den på BTL (Buthan local time) för att få den lite mer estetisk.
(Lade klockan på en mörk fleece i ett mörkt rum för att få till grottkänslan).
DSC_0190.jpeg
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Efter att ha köpt min första klocka med GMT-visning (en Sjöö Sandström Worldtimer) inställde sig frågan:

Vilken tidszon är snyggast att ha inställd de gånger man inte har behov av GMT-funktionen?

Enligt mig ser klockan bäst ut när visarna är så långt ifrån varandra som möjligt. Målet var alltså att hitta den tidszon som gör att visarna är som längst ifrån varandra när klockan används. Jag bestämde att jag skulle prioritera timmarna 11-23 eftersom jag anser att timmarna på kvällen är viktigare än timmarna på morgonen.

Jag skapade en excelsnurra (som faktiskt blev mer avancerad än vad jag var beredd på) för att räkna ut den optimala tidszonen. För den som är intresserad finns filen på länken nedan i två veckor (det går inte att ladda upp excelfiler här). Vill någon ha den senare får ni skicka PM.
http://fileshare.triona.se/DownloadPage.aspx?guid=bbe555ab-62d4-4217-8bc6-f8395115d6c7

Slutsats: +5h är den vackraste tidszonen att ha på en klocka. Dessutom är det väldigt praktiskt om man vill hålla koll på tiden i någon av nedanstående länder o_O
Bangladesh
Bhutan
Kazakhstan (Astana)
Kyrgyzstan
Russia (Omsk)

Nedan ser ni en graf som visar skillnaden (i antal timmar) mellan klockans timvisare och GMT-dito om denna är inställd på +5h. Som ni kan se är skillnaden som störst (6h) klockan 17:00. Skillnaden är 3h klockan 11:00 och 23:00.

Graf.jpg
Haha, underbart :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Nörderi på högsta nivå!
Kanske inte helt relaterat...men kan man kanske använda snurran för att fastslå var på tavlans index en dykarrings triangel ska peka åt när den inte är på tolv? Det ser så fult ut när den är på 3,6,9 och fem i tolv, fem över tolv.
 
Topp