• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Som utlovat - Senaste nytillskottet...Personlig Graal!

Whedda

Rolex
Som utlovat i mitt presentationsinlägg skulle jag redogöra för senaste inköpet som landade under gårdagen.
Från San Francisco och HQ Milton...

Fedex lyckades t om leverera paketet fel första gången och med en hjärtklappning likt en amfetaminmissbrukares fick jag panik-ringa Fedex och klargöra att jag absolut inte mottagit något paket på min adress. Som tur var så löste sig detta och jag fick paketet under eftermiddagen.

Fedex Medium Box


Inuti det: Ett Fedex Small Box


Något som skymtar inuti den väl förpackade plasten


En personlig graal sen starten på det här småsjuka intresset - En Vintage Daytona från 1968!





Min modell är den första generationens Daytonas av ref. 6239 med pumpknappar. Denna referens kom uteslutande med stålbezel vilket även min gjorde men då jag alltid varit svag för de svarta ringarna inspirerades jag av bl a Per och köpte en extra svart bezel från ref 6241. Då 6239 och 6241 mer eller mindre är exakt samma klocka med olika bezel kändes detta fortfarande inte som ett helgerån på en gammal klocka. Kanske inget för "the Purists" men jag är supernöjd och kan när som helst återställa den till originalskick. Också trevligt att kunna få så olika känsla med en i sammanhanget liten extrakostnad.


Klockan kom på en nitade amerikansk 19mm C+I länk men gör sig även väldigt bra på läderband.
Här är en Bild på hur klockan ser ut på läderband och med originalbezelen. Jag har under åren växlat mellan svart eller silvertavla som snyggast men landat i att svart/svart var det som gav mig mest.


Ni får ursäkta de lite hafsiga Iphonebilderna men det lär komma en rad bättre bilder på nykomling inom kort i diverse "Dagens klocka" trådar.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
STOORT grattis! Vilken jäkla klocka. Förstår att du nojade när den tog en omväg. Jeesus!
Ser fram mot fler bilder. :)
 

Whedda

Rolex
Grattis!
Du får börja fundera på din nästa graal nu då?!



J
Nästa graal finns redan i huvudet men får nog gå ett tag tills jag kan motivera det köpet. Stod lite mellan den här och en Nautilus som ligger ungefär i samma prisläge och då jag äger en Royal Oak sen innan kände jag att detta stod mig närmare. Men som sagt en 5711 eller 3700 vore en dröm att äga någon gång. Dock inte inom den närmsta tiden ;)
 

Whedda

Rolex
Ohh Gud så härligt ! Dom har många pärlor hos den handlaren. Relativt prisvärd mot Kaplansauktionens exemplar tror jag :)

Finns ju så ruskigt många varianter på varje referens att det är nästan omöjligt att prata om t ex 6239 i allmänhet.
Gick ju en tidig 6239 på Christies Daytona auktion för över 200 000 USD (lot 1) och det är samtidigt generellt sett en av de billigare referenserna. Jag hittade ett annat exemplar som också säljs med "fel" bezel och samma tavla/ref/länk etc.

http://www.mmcwatches.com/Rolex-Daytona-ref-6239--11070_en.htm
 

Whedda

Rolex
Ja, valde du mellan denna och Nautilus så gjorde du rätt val! :)

Gillar bägge som sagt men HELT olika klockor både till utseende, användning, verk och känslighet. Nautilusen är en superklassiker som är fantastisk till det mesta men är dyr att köpa/serva och ligger i exakt samma skrå som min nuvarande Royal Oak.
Således skulle jag få sälja Royal Oaken (om inte av ekonomiska så av användningsmässiga skäl) då de fyller samma funktion och bägge kostar huggorm att äga. Då jag inte har universums bredaste handleder tycker jag 14790st sitter perfekt med sina 37mm och till 1/3 av priset för den lite större Nautilusen.
 

Whedda

Rolex
Kanon krono! Grattis! Gillar den skarpt med läder o original bezel.

Håller med! Var först mer inne på den linjen men bad Jacek installera den svarta bezelen då det kan vara bökigare att få den installerad av Rolex-urmakare i Sverige då den officiellt inte hör hemma på en 6239. Vill man byta tillbaka skall det inte vara några problem. Men när jag fick klockan var det inget snack att svart ring och Oyster var min grej.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
grattis Andreas! riktigt fin, och kul att du vågar köra på svart inlägg med.

kan man säga det för många gånger? nä tror inte det - grattis!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Grattis Andreas! Snurrig historia med Fedex. Hade brutit ihop för mindre..

Ser fram emot att få klämma på den där någon gång. Riktigt clean och kalas som 6241. :)
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Ja jävlar i min lilla låda. Du går från klarhet till klarhet. Grattis! Och nu håller jag med. Det var bättre förr :)
 
Topp