• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sommarbeater, Seiko vs. Orient?

aadde81

Cartier
Hallå!

Letar sommarbeater och har kommit fram till att det står mellan dessa två, vilken tycker ni jag ska välja? Seikon är ca 2400 kr dyrare vilket är en slant. Har tänkt ha den på en zulu.

Bilder lånade från nätet

Seiko Sumo SBDC003

Snap7.jpg


Orient Automatic EM75002D

Snap8.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Spelar inte priset någon roll, så kör på sumon. Det finns en hel del eftermarknadslänkar och andra delar till den vilket gör den mer mångsidig. Dessutom är lyset bra mycket bättre på den.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ska det vara en renodlad beater så säger jag orient, sedan tar du resten av pengarna och köper dig en annan klocka för tiden då du inte ska ut och slåss på stan/leka Rambo.
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Sommarklocka eller sommarbeater som du använder samtidigt som du beskär buskar, plöjer jorden och odlar morötter? Om beater så orient annars Seiko.
 

aadde81

Cartier
När jag tänker efter så kanske det inte blir så mycket "beating" utan en sommarklocka som man kan ha med sig ut på havet, vid stranden, bada etc. Mina vintages passar inte där.

Lutar nog åt Seiko, men man kanske borde välja en svart istället, kanske är mer "allround" och passar de flesta klädesplagg.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
image.jpg
våga stick ut lite på sommaren. Då solen gjord din hud gyllenbrun passar denna gröna;)

Kvalitetsmässigt är nog seiko att föredra. Dock dyrare och längre livslängd men orient är mkt klocka/peng och sticker ut lite. Tycker den är roligare:)
 

tim ur länk

Rolex
2-Faktor
Seikon är förmodligen det bättre alternativet, på länk. Den är mer tilltalande (estetiskt). Utan att veta tror jag att Seikon är robustare och har en längre "livslängd". Även om Seikon är dyrare tror jag att den är värd dom extra kronorna. Jag har aldrig hört något negativt om Sumon. Fick precis hem en Mako XL och det är en mycket fin klocka. Länken är rasslig men snygg. Slängt på ett zulu, som ju är din avsikt. Ja, då kommer den till sin fulla rätt. För dom pengarna du kan få en Mako XL, gör den till ett självklart alterantiv. Så, på zulu väljer du Mako XL. På länk Sumo.

SSxrVxM.jpg
 

aadde81

Cartier
Seikon är förmodligen det bättre alternativet, på länk. Den är mer tilltalande (estetiskt). Utan att veta tror jag att Seikon är robustare och har en längre "livslängd". Även om Seikon är dyrare tror jag att den är värd dom extra kronorna. Jag har aldrig hört något negativt om Sumon. Fick precis hem en Mako XL och det är en mycket fin klocka. Länken är rasslig men snygg. Slängt på ett zulu, som ju är din avsikt. Ja, då kommer den till sin fulla rätt. För dom pengarna du kan få en Mako XL, gör den till ett självklart alterantiv. Så, på zulu väljer du Mako XL. På länk Sumo.

SSxrVxM.jpg

Den kombon var snygg!
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Har ingen av dem, men om jag stått hos en AD för att köpa, hade jag valt Orient, mest för att den har snyggare insert. Hade det varit en SKX istället, hade jag sagt Seiko.
 

Joergen

Omega
Gällande klockor i detta segment, så kör på den du tycker är snyggast. Det finns ju ingen andrahandsmarknad värd namnet. Vilket kan vara befriande. De som köper en nolla dyrare brukar behöva tänka på ett andrahandsvärde. Fast jag skulle i alla fall ta Seikon. Host host!
 

Hubbatix

Cartier
Jag har haft båda, har sålt Orenten men har kvar Sumon. Båda är ju väldigt prisvärda klockor i sina segment, men kvalitetsmässigt får man ju ändå vad man betalar för och där är Sumon ett par tusen kronor bättre. Enda negativa jag skulle kunna nämna om Sumon är väl att vridringen kan vara lite svår att greppa och att spännet inte håller lika hög klass som resten av klockan. Orientens länk minns jag som väldigt rasslig, blir lätt så med vikta ändlänkar.

Jag valde att modda min Sumo med MM300-tavla och -visare, safirglas samt nytt vridringsinlägg:



 

tim ur länk

Rolex
2-Faktor
Hallå!

Letar sommarbeater och har kommit fram till att det står mellan dessa två, vilken tycker ni jag ska välja? Seikon är ca 2400 kr dyrare vilket är en slant. Har tänkt ha den på en zulu.

Bilder lånade från nätet

Seiko Sumo SBDC003

Snap7.jpg


Orient Automatic EM75002D

Snap8.jpg

Var köper/hittar du klockorna till "rätt" pris?
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Sumon! Mer klocka för pengen är svårt att hitta, grym finish, bra urverk osv. Tycker den satt riktigt bekvämt trots sina 44mm. Blå eller svart är väl en smaksak, men blått är ju fint på sommars :)
 

aadde81

Cartier
Var köper/hittar du klockorna till "rätt" pris?

Seikon finns på Tradera för ca 3850 kr beroende på svart eller blå inkl. frakt med DHL. De ansvarar för ev. tull och moms. Samma säljare driver hemsidan watchhubs.com, som dock är nere just nu, där är den några hundralappar billigare men tror inte det är med frakt. Dessutom tror jag inte de ansvarar för ev. tull och moms då.

Orienten finns ex. på orientuhren.de.
 

aadde81

Cartier
Tackar för synpunkter.

Efter stor tvekan mellan svart och blå har jag beställt en svart sumo, men vem vet, kanske blir en blå Orient framöver också då det inte några stora pengar det handlar om.
 
Topp