• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sommartips: Halvlänkar är ofta inte halvlänkar!

TicTack

Cartier
Något som jag (pinsamt nog) inte insett förrän ganska nyligen är att "halvlänkar" ofta inte är halvlänkar. Och detta har en mycket bra anledning.

Klockan jag har nu har länklängderna
7,5 och 5 mm (cirka).

Dvs den korta är (ungefär) 2/3 av den långa.

Vad innebär detta?

Antag: Just nu har jag 4 Långa och 0 Korta länkbitar isatta.
L K Tot
4 0 7,5 * 4 + 5 * 0=30mm

Antag att man vill öka längden, så lite som möjligt.

Då plockar man om till:
L K Tot
3 2 7,5 * 3 + 5 * 2 = 32,5

Gör den ännu längre:
L K Tot
4 1 7,5 * 3 + 5 * 1 = 35

Etc...

Jag har alltså fått en upplösning på inte hälften av 7,5, dvs 3,75, utan 2,5; vilket är mycket bättre- 2,5 är 2/3 av 3,75!

Med detta i bakhuvudet har jag kunnat hitta bättre passform på mina och mina vänners armband!

OBS: Det finns säker många klockor där halvlänkarna är just halvlänkar.

Och du, glöm inte Loctite 222!
 

TicTack

Cartier
Ytterligare sommartips:
En enkel ultraljudstvättare kostar mindre än en hyfsad Casio. Det man bör tänka på är att inte sänka ner boetten, du vill inte få in vatten urverket, samt att det bästa är att ta bort armbandet helt för att inte riskera att vibrationerna skadar t.ex. balance spring. (Det sista låter fånigt, men jag har läst det på ett seriöst ställe, minns ej var! )


Därmed måste man kunna få av armbandet på ett smidigt sätt utan att förstöra klocka och boett. Lösningen heter bergeon 6825 som dock är runt 4 gånger dyrare än den enkla ultraljudstvättaren. Men väldigt bra!

Jag anväder inte specialvätska, utan kör med vatten + lite diskmedel. För att rensa ett armband kan man behöva köra 30 till 60 minuter. Prova olika ställningar så vattnet kommer åt överallt! :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Nu satt du allt och tänkte till, mitt i sommarnatten. Gäller att du har tillräckligt med "halvlänkar", eller hur? ;)

Mvh A
 

joey

Cartier
Själv sitter jag i värmen och grämer mig att det bara finns hellänkar till Rolex Oysterquartz president-länk...
 

joey

Cartier
Säker på det? Finns iaf halvbitar att köpa till "vanliga" presidentlänkar.

Säker är jag inte, men jag har aldrig sett halvlänkar till varken pyramid eller släta OQ-presidenten. Iaf inte på ebay/motsv. Kanske går att beställa från AD? Får ta och kolla det...
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Säker är jag inte, men jag har aldrig sett halvlänkar till varken pyramid eller släta OQ-presidenten. Iaf inte på ebay/motsv. Kanske går att beställa från AD? Får ta och kolla det...
Se mitt svar ovan.

Edit: Detta ger ju möjligheten att finjustera med en halv länklängd.
 

TicTack

Cartier
Själv sitter jag i värmen och grämer mig att det bara finns hellänkar till Rolex Oysterquartz president-länk...

Jag har i en annan tråd försökt hitta företag som kan tillverka (CNC?) enstaka länkbitar i önskad längd. Jag har inte fått tips om något företag som gör detta.
 

TicTack

Cartier
Jag tänkte bara skriva att vi nått vissa framsteg i tråden
klocksnack.se/threads/sökes-företag-som-kan-tillverka-länkbitar-i-rostfritt-stål.24317
Med uppsågning av originallänk och sedan ihopsvetsning till lagom längd borde man kunna tillverka någorlunda fina "halvlänkar":

Tror jag!
 
Topp