• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sparur

Hej!

En sökning visade att ämnet varit uppe ett fåtal gånger tidigare men utan att någon egentligen haft några säkra upplysningar, så jag provar igen:

Häromdagen köpte jag ett s.k. sparur på en loppmarknad. Med hjälp av lite klockolja har jag fått klockan att gå, men jag begriper mig inte på den förmodade mekanismen med mynten. Klockan verkar gå oavhängigt av myntinkastet, så jag undrar helt enkelt hur dessa klockor är TÄNKTA att fungera. Jag trodde att klockan skulle gå en begränsad tid och sedan var man tvungen att lägga i ett mynt. (?) Jag upptäckte också att själva urverket var inmonterat upp-och ned. Det fanns gamla skruvhål i träet, och de "stämde" när man vände urverket rätt, så någon verkar vid något tillfälle ha vänt på hela innanmätet. Kanske för att slippa begränsningen med mynten och få klockan att gå "som vanligt", tänkte jag. Det stora kugghjulet i bildens vänstra nederkant förbryllar mig. Vad tror ni?

Bilagor

• Sparur_framsida.jpg
    Sparur_framsida.jpg
    420.6 KB · Visningar: 24
  • Sparur_urverk.jpg
    Sparur_urverk.jpg
    769 KB · Visningar: 21
Har också ett sådant (köpt på loppis) som också funkar utan att lägga i pengar. Det är nog så att många byggdes om när man tröttnade på att inte veta vad klockan var för att man inte matat mynt i den. Tror de var ganska vanliga. Väldigt trevliga!

Har också ett sådant (köpt på loppis) som också funkar utan att lägga i pengar. Det är nog så att många byggdes om när man tröttnade på att inte veta vad klockan var för att man inte matat mynt i den. Tror de var ganska vanliga. Väldigt trevliga!
Ja, jag är inne på din linje. Skulle vara kul att få se en i fungerande originalskick någon gång. Ingen på forumet som har en? :)

Jag har listat ut att myntrännan saknas i min. Går det lätt att montera tillbaka en sådan om man får tag i reservdelar, eller blir det ett stort, komplicerat ingrepp - vad tror ni?

Hej!

En sökning visade att ämnet varit uppe ett fåtal gånger tidigare men utan att någon egentligen haft några säkra upplysningar, så jag provar igen:

Häromdagen köpte jag ett s.k. sparur på en loppmarknad. Med hjälp av lite klockolja har jag fått klockan att gå, men jag begriper mig inte på den förmodade mekanismen med mynten. Klockan verkar gå oavhängigt av myntinkastet, så jag undrar helt enkelt hur dessa klockor är TÄNKTA att fungera. Jag trodde att klockan skulle gå en begränsad tid och sedan var man tvungen att lägga i ett mynt. (?) Jag upptäckte också att själva urverket var inmonterat upp-och ned. Det fanns gamla skruvhål i träet, och de "stämde" när man vände urverket rätt, så någon verkar vid något tillfälle ha vänt på hela innanmätet. Kanske för att slippa begränsningen med mynten och få klockan att gå "som vanligt", tänkte jag. Det stora kugghjulet i bildens vänstra nederkant förbryllar mig. Vad tror ni?
Hej. Bättre sent än aldrig :) Sparuret med ränna det stora kugghjulet nere till vänster matar fram kronan efter ett dygn finns det ingen krona där så stannar klockan.

Bilagor

• IMG_2084.jpeg
    IMG_2084.jpeg
    898.3 KB · Visningar: 12
Går tydligen att köpa för väldigt lite pengar. Detta ska vara fungerande t ex. Kanske någon skulle tycka var kul.

Tillbaka
Topp