• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedmaster 60-års jubileums event på Bukowskis

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
IMG_2320.JPG

IMG_3573.JPG


Jag har inte sett att någon skapat en tråd ännu för eventet som var igår, så jag startar och ni andra får komplettera med era bilder och intryck (och rätta mig där jag mins fel).
Omega Speedmaster fyller 60 år nu senare i september. Omega har öppnat sitt museum och tagit med ett stort gäng historiska Speedmasters till Stockholm. Rätt unik tillställning då detta bara gjorts i London(?) innan. Med det bästa med utställningen var att Omegas historiker Petros Protopapas var med och guidade oss. Petros är en passionerad klocknerd i dess bästa betydelse. Väldigt intressant att lyssna till och lyhörd för frågor och kommentarer. Jag vill passa på att be om ursäkt till resten av gruppen om jag ställde för många frågor, men jag kunde inte låta bli med den levande uppslagsboken Petros är. Jag njöt i alla fall. Tony Frank representerade Bukowskis och bjöd på Champagne och snittar, mycket trevligt!

Petros inledde med att berätta om de första modellerna från 1957, de sk Broad Arrows, ref CK2915. Jag tror förresten att Petros själv bar en privat sådan på armen, någon som vet om det stämmer? En av dessa på bilden (den översta?) är faktiskt såld i Sverige och inropad av Omega på auktion härom året. Original boxen med svensk märkning (bilden) medföljde!
IMG_3564.JPG


Petros berättade sedan om NASA och utprovningen av klockor som resulterade i valet av racing kronografen Speedmaster. Han sa att klockan var robust och tålig och kom ursprungligen från Seamaster linjen, därav Sjöhästen på baksidan. Seamaster var Omegas "proffesional" linje som var extra tåliga med avsikt att användas som tool watch i yrken som var krävande. Jag tror han nämnde att första Seamastern kom 1948, men märktes först med sjöhästen 1956, året innan Speedmastern. De dressiga Seamastern döptes till Seamaster De Ville. Tidigt märktes kronorna med en "mercedes" sympol för att indikera att kronan var vattentät. Att Speedmasten var tålig för den tiden var klart. Klockan garanterades klara 6 atm vattentryck och därav kunde astronauterna obehindrat träna tyngdlöshet i vattentankar/bassänger med klockorna på. Han berättade att de hade olika boettleverantörer och någon variant var redan då tät till 12 atm.
Han berättade vidare om uppföljaren till Månklockan som Omega tog fram som var avsedd för rymden. Denna var verkligen speciell och bara byggd och optimerad för astronauter. Petros berättade att Omegas utveckling var hemlig och projekten hade kodnamn där urverkprojekten döptes efter fåglar och klockorna efter städer, länder eller stater. Denna kallades Alaska. Då månprojekten fokuserades på längre och längre vistelser på månen var NASA oroliga att klockorna inte skulle klara den extrema värmevariationerna mellan varmt (varmt i direkt solljus) och kallt i skugga. Klockan utrustades med vit tavla för att inte dra onödig upphettning utan reflektera bort värmen. Visarna i subtavlorna fick stora kraftiga trianglar bak på visarna då astronauterna inte kunde fokusera och se visarna vid extrema vibrationer som vid ex start och landning. Boetten var gjord i rysk titanium vilket var anmärkningsvärt då kalla kriget rådde. Tydligen byggdes även samtidigt amerikanernas Blackbird i rysk titanium som amerikanerna köpte via Schweiz! Boetten fick ett skydd i rödeloxerad aluminium. Röd för att det tydligen reflekterar bort värmen bra. Urverket var kaliber 861. Redan här började Omega jobba med antimagnetism och det som senare kom att hamna i Railmasten.

IMG_3558.JPG
HighFlight-Blackbird3.jpg
Blackbird

I vilket fall valde NASA att avstå Omegas specialtillverkade klocka då budgetarna minskade och Speedmastern bevisligen hade klarat tidigare uppdrag. 1978 kom dock Space Shuttle projekten och NASA beställde nya klockor och Omega levererade "Alaska III", ref 145.0022.

IMG_3553.JPG

Petros

IMG_2319.JPG
IMG_3555.JPG

2:a officiella NASA astronautklockan

IMG_3556.JPG

De yngre astronauterna önskade digitalklockor som var på modet vid tiden. NASA förbjöd dock att de användes utanför kapseln då klockan inte var anpassad och tålde varken de höga eller låga temperaturerna. Så vid rymdpromenader fick de snällt spänna på sig en mekanisk "Alaska III".


Petros berättar hela historien för Hodinkee


Jag var så upptagen med att lyssna och tala med Petros att jag glömde bort att fotografera alla intressanta klockor. Här är dock några bilder på nya och gamla Speedmasters.
IMG_3557.JPG
IMG_3560.JPG
IMG_3562.JPG
IMG_3563.JPG
IMG_3554.JPG

Notera den sandplästrade Speedyn efter önskemål att eliminera solreflexer.

IMG_3566.JPG
IMG_3567.JPG
IMG_3571.JPG
IMG_3572.JPG


IMG_3586.JPG

Min val av klocka på eventet, ref 145.034 MKII. Jag frågade vad skillnaden var till ursprungs MKII ref 145.014 var? Han berättade att skillnaden låg i tryckknapparna som kunde kompletteras med -"remote control for skiers to time without taking their hands of the poles". Någon slags trådutlösare kan jag tänka mig? Lite rolig kuriosa och kul för mig som är passionerad skidåkare med (även om jag aldrig lär använda det. Men en skidåkar Speedy helt enkelt :)
D6028ABE-CDDE-45CC-8583-1AA4AE6B0A71.jpeg
E72BC018-2D19-44B5-9D93-AFD56DF43E80.jpeg

https://omegaforums.net/threads/speedmaster-mkii-with-145-037-caseback.78379/
Edit: kan vara att Petros misstog min 145.034 med 145.037? Eller så har bägge liknande funktion?

Förresten, förstår ni hur passionerad Petros är och brinner för detta ämne? Svenska Omegaimportören berättade att Petros gifte sig i förra veckan och avbröt sin smekmånad för att komma hit och tala i Stockholm, då detta var inplanerat sedan en tid tillbaka!
När lämnade fick vi av svenska Omega importören en goodie bag med ett häfte om historiska Speedmaster modeller samt en tjusig Omegalåda innehållande post-it lappar urformade som månen samt blyertspenna. Tack för det!
IMG_3590.JPG



Tack @Ministern , Bukowskis samt Omega för ett mycket trevligt event!
Förresten, jag fick Petros visitkort för framtida frågor och funderingar :)
//Rozzy
 
Senast ändrad:

Ministern

Founder
2-Faktor
IMG_2320.JPG

IMG_3573.JPG


Jag har inte sett att någon skapat en tråd ännu för eventet som var igår, så jag startar och ni andra får komplettera med era bilder och intryck (och rätta mig där jag mins fel).
Omega Speedmaster fyller 60 år nu senare i september. Omega har öppnat sitt museum och tagit med ett stort gäng historiska Speedmasters till Stockholm. Rätt unik tillställning då detta bara gjorts i London(?) innan. Med det bästa med utställningen var att Omegas historiker Petros Protopapas var med och guidade oss. Petros är en passionerad klocknerd i dess bästa betydelse. Väldigt intressant att lyssna till och lyhörd för frågor och kommentarer. Jag vill passa på att be om ursäkt för resten av gruppen om jag ställde för många frågor, men jag kunde inte låta bli med den levande uppslagsboken Petros är. Jag njöt i alla fall. Tony Frank representerade Bukowskis och bjöd på Champagne och snittar, mycket trevligt!

Petros inledde med att berätta om de första modellerna från 1957, de sk Broad Arrows, ref CK2915. Jag tror förresten att Petros själv bar en privat sådan på armen, någon som vet om det stämmer? En av dessa på bilden (den översta?) är faktiskt såld i Sverige och inropad av Omega på auktion härom året. Original boxen med svensk märkning (bilden) medföljde!
IMG_3564.JPG


Petros berättade sedan om NASA och utprovningen av klockor som resulterade i valet av racing kronografen Speedmaster. Han sa att klockan var robust och tålig och kom ursprungligen från Seamaster linjen, därav Sjöhästen på baksidan. Seamaster var Omegas "proffesional" linje som var extra tåliga med avsikt att användas som tool watch i yrken som var krävande. Jag tror han nämnde att första Seamastern kom 1948, men märktes först med sjöhästen 1956, året innan Speedmastern. De dressiga Seamastern döptes till Seamaster De Ville. Tidigt märktes kronorna med ett "mercedes" sympol för att symbolisera att kronan var vattentät. Att Speedmasten var tålig för den tiden var klart. Klockan garanterades att klara 6 atm vattentryck och därav kunde astronauterna obehindrat träna tyngdlöshet i vattentankar/bassänger med klockorna på. Han berättade att de hade olika boettleverantörer och någon variant var redan då tät till 12 atm.
Han berättade vidare om uppföljaren till Månklockan som Omega tog fram som var avsedd för rymden. Denna var verkligen speciell och bara byggd och optimerad för astronauter. Petros berättade att Omega utveckling var hemlig och projekten hade kodnamn där urverkprojekten döptes efter fåglar och klockorna efter städer, länder eller stater. Denna kallades Alaska. Då månprojekten fokuserades på längre och längre vistelser på månen var NASA oroliga att klockorna inte skulle klara den extrema värmevariationerna mellan varmt (varmt i direkt solljus) och kallt i skugga. Klockan utrustades med vit tavla för att inte dra onödig värme utan reflektera bort värmen. Visarna i subtavlorna fick stora kraftiga trianglar bak på visarna då astronauterna inte kunde fokusera och se visarna vid extrema vibrationer som vid ex start och landning. Boetten var gjord i rysk titanium vilket var anmärkningsvärt då kalla kriget då rådde. Tydligen byggdes även amerikanernas Blackbird i rysk titanium som amerikanerna köpte via Schweiz! Boetten fick ett skydd i rödeloxerad aluminium. Röd för att det tydligen reflekterar bort värmen bra. Urverket var kaliber 861. Redan här började Omega jobba med antimagnetism och det som senare kom att hamna i Railmasten.

IMG_3558.JPG
HighFlight-Blackbird3.jpg
Blackbird

I vilket fall som valde NASA att avstå Omegas specialtillverkade klocka då budgetarna minskade och Speedmastern bevisligen hade klarat tidigare uppdrag. 1978 kom dock Space Shuttle projekten och NASA beställde nya klockor och Omega levererade "Alaska III", ref 145.0022.

IMG_3553.JPG

Petros

IMG_2319.JPG
IMG_3555.JPG

2:a officiella NASA astronautklockan

IMG_3556.JPG

De yngre astronauterna önskade digitalklockor som var på modet. NASA förbjöd dock att de användes utanför kapseln då klockan inte var anpassad och tålde varken de höga temperaturerna eller låga, då fick de snällt spänna på sig en mekanisk "Alaska III".


Petros berättar hela historien för Hodinkee


Jag var så upptagen med att lyssna och tala med Petros att jag glömde bort att fotografera alla intressanta klockor. Här är dock några bilder på nya och gamla Speedmasters.
IMG_3557.JPG
IMG_3560.JPG
IMG_3562.JPG
IMG_3563.JPG
IMG_3554.JPG

Notera den sandplästrade Speedyn efter önskemål att eliminera solreflektioner.

IMG_3566.JPG
IMG_3567.JPG
IMG_3571.JPG
IMG_3572.JPG


IMG_3586.JPG

Min val av klocka på eventet, Ref 145.034, MKII.Jag frågade vad skillnaden var till ursprungs MKII ref 145.014 var? Han berättade att skillnaden låg i tryckknapparna som kunde kompletteras med -"remote control for skiers to time without taking their hands of the poles". Någon slags trådutlösare kan jag tänka mig? Lite rolig kuriosa och kul för mig som passionerad skidåkare med (även om jag aldrig lär använda det. En skidåkar Speedy helt enkelt :)

Förresten, vet ni hur passionerad Petros är och brinner för detta ämne? Svenska Omegaimportören berättade att Petros gifte sig i förra veckan och avbröt sin smekmånad för att komma och tala i Stockholm då detta var inplanerat sedan en tid!
När vi skulle gå fick vi av svenska Omega importören en goodie bag med ett häfte om historiska Speedmaster modeller samt en exklusiv Omegalåda innehållande post-it lappar urformade som månen samt blyertspenna. Tack för det!
IMG_3590.JPG



Tack @Ministern , Bukowskis samt Omega för ett mycket trevligt event! Förresten, jag fick Petros visitkort för framtida frågor och funderingar :)
//Rozzy


Tack för mycket välskrivet reportage!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Just det, jag talade med honom om Gerald Gentas arbete inom Omega. De två klockorna Omega kunde bevisa Genta designat var C-case Constellation ref 168.017 samt Polaris. Man har inte funnit ritningar eller bevis för att genta även designade Piepan (dog legs). Däremot tror man så är fallet samt även jobbat med pre Bonden. Det man däremot vet är att det är Genta som ligger bakom beads of rise länken samt införandet av Onyx i visare och index.
IMG_0453.JPG


@Aurum två Polaris
IMG_0035.JPG

untitled.png


Min Piepan doglegs med onyx
image.jpeg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Man kan ju iofs ana Genta angående det upphöjda på tavlan. Påminner om en del han gjort.
Det sitter alltså Onyx i både visare och index på denna?
Korrekt. Detta stämmer ju även med märkningen på tavlan längst ner som saknar tritium "T" märkning så det varken finns på tavla eller visare.
Ja, Petrus sa det också att allt talar för att det är en Genta design om man tittar på likheter med Universal Genevas samtida designer som Genta var inblandad i, tex Poleroutern. Min nedan;
IMG_1037.JPG
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Riktigt välskrivet och kul att få lite mer information när man tyvärr inte kunde närvara på detta. Tack!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
"Petros inledde med att berätta om de första modellerna från 1957, de sk Broad Arrows, ref CK2915. Jag tror förresten att Petros själv bar en privat sådan på armen, någon som vet om det stämmer? En av dessa på bilden (den översta?) är faktiskt såld i Sverige och inropad av Omega på auktion härom året. Original boxen med svensk märkning (bilden) medföljde!"
@Rozzy Petros sa att det var hyfsat ovanligt med tre 2915 i samma rum och att fyra i samma rum var väääldigt ovanligt när han berättade att han hade en själv som sparat till under flera års tid.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Instämmer, bra reportage :) Är dock ledsen för att jag inte fick komma med :( Anmälde mig direkt när jag såg annonsen via mail till Richard Dahlgren, fick inget svar så jag mailade honom dagen före (13/9) men fick inget svar då heller... Suck, ingår väl inte i deras "inner circle" antar jag... Hade verkligen velat vara där :(
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Instämmer, bra reportage :) Är dock ledsen för att jag inte fick komma med :( Anmälde mig direkt när jag såg annonsen via mail till Richard Dahlgren, fick inget svar så jag mailade honom dagen före (13/9) men fick inget svar då heller... Suck, ingår väl inte i deras "inner circle" antar jag... Hade verkligen velat vara där :(
Trist. Försökte du inte via KS?


Lustigt att 321-verket är så mycket mer eftertraktat i samlarkretsar. Är det bara för att det är äldre? Eller att colomn wheel är smutt? 861:an skall enligt Petros vara om möjligt ännu lite robustare. Från Bukowskis Speedmaster 60-års jubileum kompendie vi fick i goodibagen;

IMG_3605.JPG
 
Senast ändrad:

P-vakten

Patek
2-Faktor
IMG_2320.JPG

IMG_3573.JPG


Jag har inte sett att någon skapat en tråd ännu för eventet som var igår, så jag startar och ni andra får komplettera med era bilder och intryck (och rätta mig där jag mins fel).
Omega Speedmaster fyller 60 år nu senare i september. Omega har öppnat sitt museum och tagit med ett stort gäng historiska Speedmasters till Stockholm. Rätt unik tillställning då detta bara gjorts i London(?) innan. Med det bästa med utställningen var att Omegas historiker Petros Protopapas var med och guidade oss. Petros är en passionerad klocknerd i dess bästa betydelse. Väldigt intressant att lyssna till och lyhörd för frågor och kommentarer. Jag vill passa på att be om ursäkt för resten av gruppen om jag ställde för många frågor, men jag kunde inte låta bli med den levande uppslagsboken Petros är. Jag njöt i alla fall. Tony Frank representerade Bukowskis och bjöd på Champagne och snittar, mycket trevligt!

Petros inledde med att berätta om de första modellerna från 1957, de sk Broad Arrows, ref CK2915. Jag tror förresten att Petros själv bar en privat sådan på armen, någon som vet om det stämmer? En av dessa på bilden (den översta?) är faktiskt såld i Sverige och inropad av Omega på auktion härom året. Original boxen med svensk märkning (bilden) medföljde!
IMG_3564.JPG


Petros berättade sedan om NASA och utprovningen av klockor som resulterade i valet av racing kronografen Speedmaster. Han sa att klockan var robust och tålig och kom ursprungligen från Seamaster linjen, därav Sjöhästen på baksidan. Seamaster var Omegas "proffesional" linje som var extra tåliga med avsikt att användas som tool watch i yrken som var krävande. Jag tror han nämnde att första Seamastern kom 1948, men märktes först med sjöhästen 1956, året innan Speedmastern. De dressiga Seamastern döptes till Seamaster De Ville. Tidigt märktes kronorna med ett "mercedes" sympol för att symbolisera att kronan var vattentät. Att Speedmasten var tålig för den tiden var klart. Klockan garanterades att klara 6 atm vattentryck och därav kunde astronauterna obehindrat träna tyngdlöshet i vattentankar/bassänger med klockorna på. Han berättade att de hade olika boettleverantörer och någon variant var redan då tät till 12 atm.
Han berättade vidare om uppföljaren till Månklockan som Omega tog fram som var avsedd för rymden. Denna var verkligen speciell och bara byggd och optimerad för astronauter. Petros berättade att Omegas utveckling var hemlig och projekten hade kodnamn där urverkprojekten döptes efter fåglar och klockorna efter städer, länder eller stater. Denna kallades Alaska. Då månprojekten fokuserades på längre och längre vistelser på månen var NASA oroliga att klockorna inte skulle klara den extrema värmevariationerna mellan varmt (varmt i direkt solljus) och kallt i skugga. Klockan utrustades med vit tavla för att inte dra onödig värme utan reflektera bort värmen. Visarna i subtavlorna fick stora kraftiga trianglar bak på visarna då astronauterna inte kunde fokusera och se visarna vid extrema vibrationer som vid ex start och landning. Boetten var gjord i rysk titanium vilket var anmärkningsvärt då kalla kriget rådde. Tydligen byggdes även amerikanernas Blackbird i rysk titanium som amerikanerna köpte via Schweiz! Boetten fick ett skydd i rödeloxerad aluminium. Röd för att det tydligen reflekterar bort värmen bra. Urverket var kaliber 861. Redan här började Omega jobba med antimagnetism och det som senare kom att hamna i Railmasten.

IMG_3558.JPG
HighFlight-Blackbird3.jpg
Blackbird

I vilket fall som valde NASA att avstå Omegas specialtillverkade klocka då budgetarna minskade och Speedmastern bevisligen hade klarat tidigare uppdrag. 1978 kom dock Space Shuttle projekten och NASA beställde nya klockor och Omega levererade "Alaska III", ref 145.0022.

IMG_3553.JPG

Petros

IMG_2319.JPG
IMG_3555.JPG

2:a officiella NASA astronautklockan

IMG_3556.JPG

De yngre astronauterna önskade digitalklockor som var på modet. NASA förbjöd dock att de användes utanför kapseln då klockan inte var anpassad och tålde varken de höga temperaturerna eller låga, då fick de snällt spänna på sig en mekanisk "Alaska III".


Petros berättar hela historien för Hodinkee


Jag var så upptagen med att lyssna och tala med Petros att jag glömde bort att fotografera alla intressanta klockor. Här är dock några bilder på nya och gamla Speedmasters.
IMG_3557.JPG
IMG_3560.JPG
IMG_3562.JPG
IMG_3563.JPG
IMG_3554.JPG

Notera den sandplästrade Speedyn efter önskemål att eliminera solreflektioner.

IMG_3566.JPG
IMG_3567.JPG
IMG_3571.JPG
IMG_3572.JPG


IMG_3586.JPG

Min val av klocka på eventet, Ref 145.034, MKII.Jag frågade vad skillnaden var till ursprungs MKII ref 145.014 var? Han berättade att skillnaden låg i tryckknapparna som kunde kompletteras med -"remote control for skiers to time without taking their hands of the poles". Någon slags trådutlösare kan jag tänka mig? Lite rolig kuriosa och kul för mig som passionerad skidåkare med (även om jag aldrig lär använda det. En skidåkar Speedy helt enkelt :)

Förresten, vet ni hur passionerad Petros är och brinner för detta ämne? Svenska Omegaimportören berättade att Petros gifte sig i förra veckan och avbröt sin smekmånad för att komma och tala i Stockholm då detta var inplanerat sedan en tid!
När vi skulle gå fick vi av svenska Omega importören en goodie bag med ett häfte om historiska Speedmaster modeller samt en tjusig Omegalåda innehållande post-it lappar urformade som månen samt blyertspenna. Tack för det!
IMG_3590.JPG



Tack @Ministern , Bukowskis samt Omega för ett mycket trevligt event!
Förresten, jag fick Petros visitkort för framtida frågor och funderingar :)
//Rozzy
Tack för ett välskrivet reportage och för ett mycket kul event.

Ja visst hade Petros en 2915-1 på sig under kvällen. Träffade på honom senare i baren på Berns och då hade han svidit om till en Omega Military:
IMG_1085.JPG
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
På den tidiga visningen gav @Gummo Petros chansen att plocka fram tre av sina favoriter. Han valde (den första) Apollo / Souyos för sitt historiska värde från mitten av 70-talet där USA och Sovjet samarbetade i rymden trots att det kalla kriget pågick för fullt under samma tid. Alaskaprojektet var den andra med de tekniska landvinningar som beskrivits tidigare med titanet, arbetet med att motverka magnetism, värme mm. Den tredje var Speedmastern med meteorittavla (senare Apollo/Souyos anniversary?) Vi fick en inlevelsefull berättelse om hur och vatför varje tavla är unik.
Grymt intressant och trevligt event som jag tackar ledningen i allmänhet och @Ministern i synnerhet för att jag fick chansen att delta på.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Vi fick även en intressant dragning av Petros rörande de erkända "Lollipop hands". Tydligen kommer det ifrån en speciabeställning från det Persiska flygvapnet för att lättare kunna avläsa och fokusera på tavlan. Lollipop visarna dök upp lite titt som tätt på referensen CK2998 då Omega givetvis inte enbart beställde ett exakt antal utefter kraven från Perisiska flygvapnet. Intressant!
IMG_1086.JPG

(Bild från nätet)

Kan vara så jag blandar ihop Periska flygvapnet med något annat... men flygvapnet är definitivt!

Edit. Rättad av @Rozzy - Peruanska flygvapnet
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Vi fick även en intressant dragning av Petros rörande de erkända "Lollipop hands". Tydligen kommer det ifrån en speciabeställning från det Persiska flygvapnet för att lättare kunna avläsa och fokusera på tavlan. Lollipop visarna dök upp lite titt som tätt på referensen CK2998 då Omega givetvis inte enbart beställde ett exakt antal utefter kraven från Perisiska flygvapnet. Intressant!
IMG_1086.JPG

(Bild från nätet)

Kan vara så jag blandar ihop Periska flygvapnet med något annat... men flygvapnet är definitivt!
Peruanska flygvapnet!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Att Speedmasten var tålig för den tiden var klart. Klockan garanterades att klara 6 atm vattentryck och därav kunde astronauterna obehindrat träna tyngdlöshet i vattentankar/bassänger med klockorna på. Han berättade att de hade olika boettleverantörer och någon variant var redan då tät till 12 atm.
Grymt reportage. En fråga: fattar jag det rätt att astronauterna badade med sina Speedmasters? (Undrar eftersom den allmänna uppfattningen på forumet verkar vara att det är en stor risk att utsätta sin Speedmaster för regn, och än värre om man skulle råka doppa dem i vatten. OK, lite överdrivet, men inte långt från sanningen.;))
För övrigt tycker jag att det är obegripligt att inte NASA:s kravspec på en månklocka innehöll månfas.:D
img_3571-jpg.624702
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Grymt reportage. En fråga: fattar jag det rätt att astronauterna badade med sina Speedmasters? (Undrar eftersom den allmänna uppfattningen på forumet verkar vara att det är en stor risk att utsätta sin Speedmaster för regn, och än värre om man skulle råka doppa dem i vatten. OK, lite överdrivet, men inte långt från sanningen.;))
För övrigt tycker jag att det är obegripligt att inte NASA:s kravspec på en månklocka innehöll månfas.:D
img_3571-jpg.624702
Det stämmer. Jag har själv sett bilder på detta och frågade. Petros bekräftade detta och sa att klockorna var garanterade täta ner till 6 atm (50m). Så att plaska i en bassäng på 3-4 meter är ju ingenting. Det har gått hybris i det här med vattentäthet och är de konstruerade och testade till 50 meter så klarar klockorna det. 50 meters vattenpelare är inte att leka med, så en modern Speedy klarar garanterat bad och dyk om den är ok. När jag fick min Royal Oak från service var den testad till femtio meter så tvekade jag aldrig att duscha med den :)

IMG_3617.JPG
 
Senast ändrad:

Erik1

Patek
2-Faktor
Väskrivet reportage, tack för det!

Kul kuriosa om speedys vattentäthet, jag har hållit mig borta ifrån de just pga. att de inte går att bada med men man kanske får tänka om nu.
 

KarlFr

Breitling
Tackar för artikeln! Tycker det är bra Omega satsar så mycket på sin historia med re-issues, utställningar, möjlighet för arkiv utdrag...
Här borde Rolex satsa mera. Dom förstör bara sina gamla goda modeller, se bara på nya SeaDwellern
 
Topp