• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedmaster /allmän krongraf fråga

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Två frågor till församlingen.

Hur många varv, ungefär, behöver man för att dra upp en speedmaster pro? Andra klockor brukar vara ca 20-30 varv, i speedy pro manualen står det "vrid tills det tar stopp". Men jag kan ju vrida hur många varv som helst, har stannat efter 60. (Klockan funkar mkt bra, inga konstigheter, lång gångreserv och håller tiden, så den är inte trasig på något sätt)


Fråga två är mer allmän krongraf fråga.
På de flesta kronografer finns en sub dail för minuter och en för timmar. Varför är oftast minut tavlan bara graderad till 30min? Minutvisaren går alltså två varv på en timme. Det vore ju smidigare, enklare avläst om minuttavlan hade 60 min.
 
Är bara att vrida upp tills det tar stopp på Speedmasters, kanske krävs några fler varv än på andra manuella, men det är ju inte som på automater där det inte finns något stoppläge.

Ang minutregistret är det ju just för att det ska vara mer lättläst som det är 30min. Klämma in 60min på en så liten diameter blir småttigt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Två frågor till församlingen.

Hur många varv, ungefär, behöver man för att dra upp en speedmaster pro? Andra klockor brukar vara ca 20-30 varv, i speedy pro manualen står det "vrid tills det tar stopp". Men jag kan ju vrida hur många varv som helst, har stannat efter 60. (Klockan funkar mkt bra, inga konstigheter, lång gångreserv och håller tiden, så den är inte trasig på något sätt)


Fråga två är mer allmän krongraf fråga.
På de flesta kronografer finns en sub dail för minuter och en för timmar. Varför är oftast minut tavlan bara graderad till 30min? Minutvisaren går alltså två varv på en timme. Det vore ju smidigare, enklare avläst om minuttavlan hade 60 min.


Jag tror minuttavlan är graderad till enbart 30 min för att kunna göra en mer exakt minutavläsning?

Edit. andra på bollen...
 

McGyver

Rolex
Som don segundo säger, det finns olika sorters fjädrar!
På ett automatist verk är fjädern utformad för att "släpa" längst med trumman när fjädern är fullt uppdragen. Detta för att automatiken i uppdragningsmekanismen inte skall skadas. På en manuell så sitter fjädern fast i ett hack/läpp/kant på trumman och när fjädern är fullt uppdragen så tar det därför stopp. Om det inte gör detta så är antingen den del av fjädern som fäster i läppen/hacket/kanten sönder eller så är själva trumman skadad. I vilket fall som helst av dessa, så finns det risk att du skadar sakerna mer genom att dra upp fjädern för mycket. Fjädern släpas då runt längs kanten på trumman som en kniv och "maler" ner denna! Du bör således se över fjädern på den så snart du kan och tills dess - dra inte upp den fullt! ;)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Beror kanske på vilken caliber du har.

Jag hade en 3573.50 och då kunde jag dra upp den tills det tog stopp, vilket inte var längre än något annat.
 

Johan M

Cartier
Har för mig att jag kan vrida upp min ungefär 52 vrid från det att att klockan stått still. Jag vet inte om det är ett helt varv eller inte men jag drar upp den genom att låta undersidan av kronan rulla över sidan av pekfingret. Ett vrid motsvarar ungefär en timmas gång.

Om jag vred upp den genom att vrida kronan med tummen och pekfingret istället så skulle jag få vrida fler gånger.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Har för mig att jag kan vrida upp min ungefär 52 vrid från det att att klockan stått still. Jag vet inte om det är ett helt varv eller inte men jag drar upp den genom att låta undersidan av kronan rulla över sidan av pekfingret. Ett vrid motsvarar ungefär en timmas gång.

Om jag vred upp den genom att vrida kronan med tummen och pekfingret istället så skulle jag få vrida fler gånger.

Jag vrider upp med tumme-pekfinger metoden. Har räknat till 60 rörelser utan att det tar stopp, en rörelser är kanske inte ett fullt varv på kronan. När jag testar nu så blir en sån rörelse ung ett halvt varv.

Då uppstår ju frågan, hur vrider folk upp sina ur? När nån säger 30 varv, är det 30 hela varv på kronan eller 30 "snurr/ rörelser" mellan tumme pekfinger, vilket isf borde översättas till endast 15 hela varv?
Shit, vad man har tid över om man funderar på detta :)
 

Cyklisten

Cartier
Jag har ett par andra manuella klockor att jämföra med och Speedyn upplever jag att man får vrida mer på. Jag misstänker att det kan ha med att man får ganska dåligt grepp runt kronan pga. kronakyddet, och därmed får ta fler grepp, men det är bara mina gissningar. :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Jag kör pekfinger grejjen, alltså låter kronan rulla under fingret. Blir nästan ett helt varv, ouppdragen säkert 40-45 varv. Känns rätt tydligt när det tar stopp.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 
Topp