• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedmaster brorsorna, side by side med följdfrågor

mrt4

Cartier
2-Faktor
Hej på er!

Sitter med 2 speedys och har lite bilder och följdfrågor.

Härr brorsorna med länkarna bredvid varandra.

image.jpg

image.jpg

Den tv har serienummer 4,8milj, lilla "s" i speedmaster som ändrades sent 80 tal om jag uppfattat det rätt? Den har även som jag ser det korrekt bezel, è i tachymetre kom i mitten på 90 talet har jag läst mig till? Den är även beväpnad med länk nummer 1479 som kom i slutet på 80 talet tror jag?

Brorsan till höger har serie 4,4 milj. och har långa s i speedmaster och likadan bezel och en fin 1171 länk som jag uppfattar det är rätt till klockan?

Här är en bild på urverken, den yngre brorsan har mera guldfärg och den äldre har koppar, är detta rätt och riktigt?

Ser också att den höra saknar serienummer på luggen, hur kan det komma sig? Servicecase, någon som vet?

image.jpg


Här kommer en bild på baksidorna, inget konstigt här!

image.jpg


Här är en close upp på 4,4xxxx

image.jpg


Och på 4,8xxxx

image.jpg


Jag gillar båda 2, det är tydligt att den äldre fått några varv till med polertrissan men urtavla och visare har lastats otroligt fint! Men märkligt med avsaknad av serienummer på luggen?

Den nyare har galet fina gula tritium och riktigt skarp boett, men hur är det mer serienummerna egentligen?

Dessa sidor ger väldigt olika utslag:
http://chronomaddox.com/romans.htm

http://www.drwatch.se/?p=SERIENR#omega

Tydligt är ju att den nyare är nyare än 89 med tanke på bezel och urtavla iaf.

Hursom, mångsidiga och vackra klockor!

Mvh Robin
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    119.6 KB · Visningar: 29

Donkii

Boushh
2-Faktor
Om du vill få någon klarhet i det så måste du avslöja mer än 4,8xxxxx då det är siffran efter 8 som avgör årtalet i 4,8m serien.
Omega började typ i slutet på 80 början på 90 med att sätta serienr vid luggarna så i detta fall är det inte så konstigt.

Trevliga exemplar, dina båda två?
 

mrt4

Cartier
2-Faktor
Tack för svaret
Ser ut som en 2a

Japp mina båda två, bonus bilder:


image.jpg


image.jpg
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    148.7 KB · Visningar: 19
  • image.jpg
    image.jpg
    185.6 KB · Visningar: 22
  • image.jpg
    image.jpg
    185.6 KB · Visningar: 19

mrt4

Cartier
2-Faktor
Då gissar jag på 1992, jag tackar och bockar!

Ja insertet är kalas, dock hade gärna boetten fått vara lite fetare. Men å andra sidan så har ju klockan levt och det är härligt.

Mvh Robin
 
Topp