• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Speedmaster eller Aqua Terra?

Maxer

Guld
2-Faktor
Jag har ett litet i-landsproblem, äger en speedy .005 i superskick. Dock är suget efter en Aqua terra 38mm med blå tavla väldigt stor. (Modellen med datum till höger)

Jag får för mig Aqua är mer allround än speedyn, men trorligen kommer jag sakna den väldigt mycket.
Vilken klocka tror ni kommer hålla sitt värde bäst i framtiden?

Jag har ett litet i-landsproblem, äger en speedy .005 i superskick. Dock är suget efter en Aqua terra 38mm med blå tavla väldigt stor. (Modellen med datum till höger)

Jag får för mig Aqua är mer allround än speedyn, men trorligen kommer jag sakna den väldigt mycket.
Värdemässigt vet jag inte, men AT:n är mycket mer allround än Speedyn, den har 150m WR och den har en bra blandning mellan sport och dressdesign medans Speedyn är mer åt sporthållet. Så jag Tycker att Aqua Terran, tillsammans med Rolex Explorer 1 mk.2 är de mest versatila klockorna som finns för runt 50,000kr.

Tycker AT är mer allround, men speeden lär nog hålla värdet bättre. Själv har jag haft 2 AT o 1 speedy, varav 1 AT är en stabil keeper, de andra 2 är flippade.

@Stefan S

Vet inte med ATn förresten, men en speedy Pro håller onekligen värdet bra.
Speedy Pro håller värdet bäst av alla Omega. Tar du en ett år gammal Speedy resp standard AT (föregående modell i 38,5) så blir försäljningspriset idag ungefär detsamma. Nya då så listade Speedy 42' och AT '48. Speedy är populärare så det är lättare att deala på en ny AT, folk vet liksom det. Iom det skulle jag inte ge över 40 för en ny AT.

Till @Maxer rekommenderar jag starkt att spara vidare till AT och behålla Speedy. Dom är perfekta komplement + ja, du kommer att sakna Speedy och ångra att du sålde den.

Min sämsta klockaffär var att jag sålde min Speedy Tintin, som jag skulle fått mer bet för idag, Du har läst övriga svar här oxå, men har du råd , ha bägge....:)

Ja som ni säger så ska jag nog hålla i speedyn annars kommer ångesten. Kanske att svära i kyrkan, men vad tycker ni om Aqua terra Quartz? Priset är ju lite lockande, är det bara verket som skiljer eller skiljer det även på länk och boett?

Ja som ni säger så ska jag nog hålla i speedyn annars kommer ångesten. Kanske att svära i kyrkan, men vad tycker ni om Aqua terra Quartz? Priset är ju lite lockande, är det bara verket som skiljer eller skiljer det även på länk och boett?
Quartzarn är en budgetutgåva i alla detaljer, inte bara urverket som skiljer. Fösök plöja Aqua Terra-tråden och även Omega-tråden, dom sakerna är avhandlade där. Bäst är att fösöka klämma på dom.

Submariner

Jag tyckte av nån anledning att den gamla 36mm-kvartsaren var finast av alla Aqua Terror på NKs juvelsalong senast jag kikade runt där. Tror iaf det var den modellen jag såg.
Lite nyfiken på 30-millimeters också. :)

omega-omega-seamaster-aqua-terra-251830-36mm-quartz-qg206-21848438-0-1.jpg

Har själv haft både Speedy (något äldre) och nyare AT med blå tavla. Personligen tyckte jag ATn var lite roligare och gav mig lite mer. Blå tavlan får klockan att leva lite mer. Speedy är en solid klocka som funkar till allt men likaså är AT men med mer liv i för mig iaf. De kompletterar varandra som många säger men ingen är direkt svår att köpa igen utan att förlora så mycket pengar, så jag säger byt.

Edit: vad det gäller värdet så är Speedy troligtvis mer stabil men ingen kommer sticka iväg åt nåt håll betydande mycket om du handlar begagnat inom rimlig framtid.

Tillbaka
Topp