• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedmaster Mark II - rätt?

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag undrar om jag gjort bort mig. Jag skall erkänna att jag slarvat och inte gjort min hemläxa ordentligt. Som ni kanske vet har jag en vurm för sjuttiotalare samt denna klockas vackra patinering (samt att vad som tycks vara orginal sunburst borstningen var intakt) förförde mig.
Jag har ropat hem denna; http://www.lauritz.com/sv/auktion/omega-speedmaster-mark-ii-vintage-herrearmbaandsur/i4062992/#

24062992.jpg


Vad gäller Laurits så måste man ju som bekant vara sin egen expert då de inte tycks ha någon vidare koll. Men först efteråt insåg jag att "min" klocka inte har samma referensnummer som de andra Mark IIorna. Det normal är ref 145.014 och min har 145.034. Försöker jag hitta info kring 145.034 tycks det mesta säga att de skulle vara pläterade eller massiva guld varianter med vinröd tachemeterskala. Tex Maddox; http://www.chronomaddox.com/MarkSeries.html

Sedan hittar jag @tdn-dk som har/hade en likadan .034; https://klocksnack.se/threads/the-many-faces-of-vintage-omega.3198/page-16#post-633806. Googlar jag finner jag ganska många SS-varianter och även "exporter" som hävdar att .034 även kom i SS så det känns ju skönt. Men en sak får mig att fundera. "Skitet", det gulaktiga kring glaset, kan det faktiskt vara gammal guldplätering? Kan man plocka bort förgyllning på något sätt, typ elektrolys där guldet aggerar offeranod? Tittar man på Thomas/tdn-dk s så tycks hans också ha en tendens till gult kring glaset.
Vad tror ni? Skall jag försöka häva köpet?

//Rozzy

14062992.jpg
34062992.jpg
44062992.jpg
54062992.jpg
64062992.jpg
4062992.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker den ser mycket ärlig ut utan att kunna modellen och refs. Glaspackningarna brukar gulna rejält på dessa gamla ur, har något varit guldbelagt skulle du sett rester på andra ställen? Tror inte heller det finns ett bra sätt att endast avlägsna guldet men kan ha fel. Är de guldbelagda ens i stål?
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tycker den ser mycket ärlig ut utan att kunna modellen och refs. Glaspackningarna brukar gulna rejält på dessa gamla ur, har något varit guldbelagt skulle du sett rester på andra ställen? Tror inte heller det finns ett bra sätt att endast avlägsna guldet men kan ha fel.
Ja, det låter som en rimlig förklaring med ålderstigen gulnad packning. Packningen till locket ser ju minst sagt gammal ut den med. Inga noteringar i locket kanske indikerar att den aldrig varit inne för service?
Nej, jag har heller aldrig hört talas om bra sätt att avlägsna förgyllningar på klockor. Men jag undrar varför Omega i så fall släppte en ny ref som SS och om det kan finnas någon skillnad mellan .014 och .034.
Ref .034 skall ha släppts 1972 medans .014 år 1969.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Kan väldigt lite om dessa så ska inte säga för mycket, men håller med @Aurum att den ser korrekt ut när man jämför med den som @tdn-dk har/hade.
Jag är säkert helt ute och cyklar men kan det gula kring glaset vara någon form av lume? Syns väldigt tydligt på både denna och Thomas.

Edit: Tittade på Thomas klocka och hans gula ring ser nästan ut att vara något sorts gumma/plast.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Googlade runt lite och på Omegaforums har jag sett från flera källor att .034 fanns både guldpläterad och rostfritt. Jag tycker den ser helt ok ut, även om jag inte är expert på mark II. Hade en mark IV med liknande tendenser till gulnad packning, även om den här är betydligt gulare.
 
Senast ändrad:

denjohan

Rolex
Pledge Member
Och nu är det förvisso länge sen jag pluggade kemi, men att ta bort guld med elektrolys låter ganska osannolikt. Offeranoden måste ju vara i den oädla änden av processen, och guld är ju liksom definitionen av ädelmetall. I teorin kanske det skulle kunna gå om du har rent guld som katod, eller möjligen platina, men det verkar vara ett omständigt sätt att göra en franken. Bortslipat guld, det är dock en möjlighet.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ja, det verkar klart att klockan verkar ok. När tom Omega i sina historiska arkiv skrev att .034 var "gold plated" så blev jag orolig och osäker. Men detta arkiv tycks ju vara långt ifrån komplett.
Så av det Thomas visar upp så finns det tydligen en skillnad mellan ref .014 och .034. Details, details!

Så nu när den verkar ok, vad tycker ni om mitt ex? :D
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Ja, det verkar klart att klockan verkar ok. När tom Omega i sina historiska arkiv skrev att .034 var "gold plated" så blev jag orolig och osäker. Men detta arkiv tycks ju vara långt ifrån komplett.
Så av det Thomas visar upp så finns det tydligen en skillnad mellan ref .014 och .034. Details, details!

Så nu när den verkar ok, vad tycker ni om mitt ex? :D
Ser bra ut. Trevlig patina.
 

Pictor

Audemars
Her är exempel på mitt gamla glaspackning!
image.jpeg
[/QUOTE]
Tack Rob Roy för att du visade ditt glas o packning. Hittar inte mina i nuläget som jag fick efter service hos Verner på ABC. Jag tror Rozzy kan bli lite lugnare
av det. Glas o tachymerterring är ju i en enhet, så efter glas o packningbyte och allmän koll så har Mr Rozzy en klocka med krallig attityd.
Jag köpte min i mitten av 70talet och den kommer hänga med tills träfracken tar över. Ps. min är en 69a Ds.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Her är exempel på mitt gamla glaspackning!
image.jpeg
Tack Rob Roy för att du visade ditt glas o packning. Hittar inte mina i nuläget som jag fick efter service hos Verner på ABC. Jag tror Rozzy kan bli lite lugnare
av det. Glas o tachymerterring är ju i en enhet, så efter glas o packningbyte och allmän koll så har Mr Rozzy en klocka med krallig attityd.
Jag köpte min i mitten av 70talet och den kommer hänga med tills träfracken tar över. Ps. min är en 69a Ds.[/QUOTE]
Tack! Ja, jag känner mig lugnare nu. Vad hade man gjort utan KS? Från lätt ångest och kognetiv dissonans över köpet till att se fram emot att betala den så att jag får hem den så snabbt som möjligt. Vad tror ni om glaset? Försök att slipa upp det eller byte?
Bilder på din @Pictor ? :)
 

_jonte

Patek
Ja, det verkar klart att klockan verkar ok. När tom Omega i sina historiska arkiv skrev att .034 var "gold plated" så blev jag orolig och osäker. Men detta arkiv tycks ju vara långt ifrån komplett.
Så av det Thomas visar upp så finns det tydligen en skillnad mellan ref .014 och .034. Details, details!

Så nu när den verkar ok, vad tycker ni om mitt ex? :D
Tycker den är jättefin, grattis! :)
 

Pictor

Audemars
Tack Rob Roy för att du visade ditt glas o packning. Hittar inte mina i nuläget som jag fick efter service hos Verner på ABC. Jag tror Rozzy kan bli lite lugnare
av det. Glas o tachymerterring är ju i en enhet, så efter glas o packningbyte och allmän koll så har Mr Rozzy en klocka med krallig attityd.
Jag köpte min i mitten av 70talet och den kommer hänga med tills träfracken tar över. Ps. min är en 69a Ds.
Tack! Ja, jag känner mig lugnare nu. Vad hade man gjort utan KS? Från lätt ångest och kognetiv dissonans över köpet till att se fram emot att betala den så att jag får hem den så snabbt som möjligt. Vad tror ni om glaset? Försök att slipa upp det eller byte?
Bilder på din @Pictor ? :)[/QUOTE]
Tack Rob Roy för att du visade ditt glas o packning. Hittar inte mina i nuläget som jag fick efter service hos Verner på ABC. Jag tror Rozzy kan bli lite lugnare
av det. Glas o tachymerterring är ju i en enhet, så efter glas o packningbyte och allmän koll så har Mr Rozzy en klocka med krallig attityd.
Jag köpte min i mitten av 70talet och den kommer hänga med tills träfracken tar över. Ps. min är en 69a Ds.
Tack! Ja, jag känner mig lugnare nu. Vad hade man gjort utan KS? Från lätt ångest och kognetiv dissonans över köpet till att se fram emot att betala den så att jag får hem den så snabbt som möjligt. Vad tror ni om glaset? Försök att slipa upp det eller byte?
Bilder på din @Pictor ? :)[/QUOTE]
Bild kommer! För mig är patina personliga avtryck som vi gör längst vägen. Har bara bytt mitt glas en gång efter klockans kopiöst hårda liv i olika
sammanhang, men självklart packningar . Jag tycker du skall byta glas i samband med översyn, och sätta din egna avtryck på S 2an. Rå starka grejor
talar vi om. 861 är en formidabel kaliber som vad jag förstår härstammar från Lemania. Vilket år är den du visar här ifrån?
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tycker din Mk2 är riktigt cool! ;)Har en själv med racing dial och från runt 1970. Att glaset inte har en massa repor och att boetten har den snygga radiella borstning tycker jag gör mycket för intrycket. Nytt glas går att hitta för ca 600 kr men jag vet inte vem som klarar av att göra en korrekt borstning. När jag frågade Werner på ABC sa han att han tar 6000 kr för en helservice. Eftersom det inte var aktuellt frågade jag inte precis vad som ingick i servicen.
Anders

image.jpg
 
Topp