• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedmaster med blå urtavla?

Hej.
Micke heter jag. Ny här. Och inte en klockfantast heller, men har kommit på att jag sitter timme efter timme och tittar och vill ha en fin klocka så nåt är det ju som drar!
Den klocka jag har till vardags är en Seiko SRH005. Nog om den.

Jag har tänkt att gränsen prismässigt är 30.000kr men helst närmare 20. Nu ska inte jag fara till månen, eller ens ljuga om att jag har varit där eller att jag ens ska åka dit. Så därför har jag fastnat för dessa fina Speedmasters med blå urtavla!

Men som ny på klockor finns det ju en ansenlig mängd olika Speedmasters.
Kanske någon vill hjälpa mig bli lite klokare på vilken klocka jag egentligen är ute efter? :)
Det har för mig igen större betydelse om den vevas upp för hand eller per automatik. Ja alltså det är mest det blå jag fastnat för och tycker är fint.
Är det normalt?

Bästa hälsningar Micke

3222.80.00
3523.80.00
3212.80.00
 

Bilagor

  • 32228000-30.jpg
    32228000-30.jpg
    85.1 KB · Visningar: 360
  • 2266608gross.jpg
    2266608gross.jpg
    54.7 KB · Visningar: 314
Vilka modeller finns det med blå urtavla?
Jag tycker det är svårt som nybörjare att skaffa sig en överblick dels för att det här kommit några modeller genom åren samt att modellnamnen är ganska opedagogiska :)
 
Jag har hittat två modeller som jag gillar.
Vad säger ni om dessa?
Jag vet ju inte så mycket om vad som är inne och ute. ;) Nä men det jag menar är att i vissa kategorier av prylar finns det mindre bra produkter som ser typ likadana ut fast dom är sämre. Typ som att vissa Volvo tillverkades i Sverige medan andra i Belgien. Ni för står vad jag menar :)

http://www.chrono24.se/omega/limited-time-offerspeedmaster-day-date--35238000--id2760070.htm
Vad är anledningen till att den är så billig jämfört med andra lika modeller på Chrono24?

http://www.chrono24.se/omega/omega-speedmaster-date-chronograph-40mm-stahl-blau--id3439770.htm
Detta är ju min favoritmodell när den både har blå urtavla och blå ring. Vad säger man om en sådan? o_O
 

Bilagor

  • 3439094gross.jpg
    3439094gross.jpg
    51.8 KB · Visningar: 86
  • 3439770gross.jpg
    3439770gross.jpg
    52.5 KB · Visningar: 78

nöt

Vacheron
2-Faktor
Jag har hittat två modeller som jag gillar.
Vad säger ni om dessa?
Jag vet ju inte så mycket om vad som är inne och ute. ;) Nä men det jag menar är att i vissa kategorier av prylar finns det mindre bra produkter som ser typ likadana ut fast dom är sämre. Typ som att vissa Volvo tillverkades i Sverige medan andra i Belgien. Ni för står vad jag menar :)

http://www.chrono24.se/omega/limited-time-offerspeedmaster-day-date--35238000--id2760070.htm
Vad är anledningen till att den är så billig jämfört med andra lika modeller på Chrono24?

http://www.chrono24.se/omega/omega-speedmaster-date-chronograph-40mm-stahl-blau--id3439770.htm
Detta är ju min favoritmodell när den både har blå urtavla och blå ring. Vad säger man om en sådan? o_O
Den andra är mycket snyggare tycker jag. Kör om du vill ha. Många kommer säga att det är ingen riktigt Speedmaster men av någon anledning är alla varianter av Daytona en "riktig" Daytona...
 

fc2

Rolex
Om man ska vara petig "ska" man ha en av få 321: or med blå tavla, om man nu vill ha en blå Speedmaster. Annars röstar jag på den blåa Gemini'n som visats i tråden.
 
Ok så den som heter 3212 är alltså bättre.
Hmm jo alltså såhär är det ju, att jag skulle ju vilja ha "rätt". Och det är väl en professional som jag förstått det?
Men för under 30 000 så hittar man ju bara svarta urtavlor och svarta ringar, och jag tycker klockan ser lite mörk ut.
Därför har jag fastnat för blå.

Men det verkar som att många klockor saknar intyg och låda. Hur mycket påverkar det när man ska sälja den vidare?

En sån blå klocka, är den svårsåld sedan? En klocka under 20 känns som jag skulle kunna behålla men börjar det närma sig 30 000 så skulle jag ju gärna vilja att den går att sälja igen.

Som det märks har jag inte så stor koll. Jag har bara koll på vad jag tycker är snyggt :)
 

Icaras

Rolex
Ok så den som heter 3212 är alltså bättre.
Hmm jo alltså såhär är det ju, att jag skulle ju vilja ha "rätt". Och det är väl en professional som jag förstått det?
Men för under 30 000 så hittar man ju bara svarta urtavlor och svarta ringar, och jag tycker klockan ser lite mörk ut.
Därför har jag fastnat för blå.

Men det verkar som att många klockor saknar intyg och låda. Hur mycket påverkar det när man ska sälja den vidare?

En sån blå klocka, är den svårsåld sedan? En klocka under 20 känns som jag skulle kunna behålla men börjar det närma sig 30 000 så skulle jag ju gärna vilja att den går att sälja igen.

Som det märks har jag inte så stor koll. Jag har bara koll på vad jag tycker är snyggt :)
Finns inga som ser ur som Pro förutom den svindyra 321 (folk tvivlar på att den ens existerar) och Gemini 4. Sistnämnda håller troligtvis värdet väldigt bra då det är många som gillar den.

Övriga har jag svårt att se något sug efter, finns ofta många till salu och har inte läst om särskilt många som gillar dessa (förutom möjligtvis '57 som länkas ovan)

Tillgång och efterfrågan. Finns det väldigt många till salu av en modell med litet sug efter så är det såklart svårt att sälja en sol inte är fullset. Medans andra modeller säljs snabbt oavsett tillbehör.

Om du tänker på Chrono24 så är min erfarenhet att många nämner att de har box men att det inte är original utan att den levereras i en Omega låda. Gällande papper så är det samma sak, "levereras med äkthetsintyg", men cert, manual mm. saknas. Då får helt enkelt fråga vad som ingår (du bör fråga det oavsett vad) :)
 
Övriga modeller då oavsett färg... vilken "ska" man ha för att upprätthålla ett andrahandsvärde att
man iallafall får klockan såld till hygglig peng?

:)
 
Men säg att jag hittar en klocka jag vill ha. På chrono24 säger vi. Tull och moms kan jag och att det kan trassla med garantin pga det. Men själva produkten då.

Klart dom skriver att den är äkta. Och skickar bild på certifikat. Och numret stämmer ju med certifikatet. Men... duktiga förfalskare gör duktiga kopior. Både på klockor, serienummer och certifikat.

Trusted seller since 2011, det bör ju ändå borga för att dom är seriösa. Och man kan använda chrono24s säkerhetstjänst för 2,5% av summan.

Men ändå.... skicka iväg 20-30 000kr på internet vind för våg. Kalla mig konservativ, men, ja ni förstår... :)
 
Nu har jag lite frågor igen. Livar upp den gamla tråden.

Jag funderar på en klocka i moderat prisklass och då en Seamaster.
Jag vill ha blå urtavla och har kollat på 2220.80.00 och 2221.80.00 och de är ju till synes lika men ena automatisk och andra är kvarts.
Vilken???
Andrahandsvärde??
Jag måste ha blå urtavla med vågor ;)
Det är rätt viktigt med den lilla detaljen att det är röd text på urtavlan också. Det är snyggt.

Finns det andra blå Seamaster med samma kriterier på utseende?

Tack på förhand! :)


22208000.png
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Nu har jag lite frågor igen. Livar upp den gamla tråden.

Jag funderar på en klocka i moderat prisklass och då en Seamaster.
Jag vill ha blå urtavla och har kollat på 2220.80.00 och 2221.80.00 och de är ju till synes lika men ena automatisk och andra är kvarts.
Vilken???
Andrahandsvärde??
Jag måste ha blå urtavla med vågor ;)
Det är rätt viktigt med den lilla detaljen att det är röd text på urtavlan också. Det är snyggt.

Finns det andra blå Seamaster med samma kriterier på utseende?

Tack på förhand! :)

Hej! Visst är den röda detaljen viktigt ;) 2221 är kvarts och 2220 automatisk... Det finns inga blå med röd text och vågor än de två du nämner vad jag vet. Men jag är inget proffs! Eftersom att du köper klockan begagnad så kommer den att hålla värdet bra. Pris beroende på skick givetvis!

Lycka till!:)
 

Camo00

Patek
Nu har jag lite frågor igen. Livar upp den gamla tråden.

Jag funderar på en klocka i moderat prisklass och då en Seamaster.
Jag vill ha blå urtavla och har kollat på 2220.80.00 och 2221.80.00 och de är ju till synes lika men ena automatisk och andra är kvarts.
Vilken???
Andrahandsvärde??
Jag måste ha blå urtavla med vågor ;)
Det är rätt viktigt med den lilla detaljen att det är röd text på urtavlan också. Det är snyggt.

Finns det andra blå Seamaster med samma kriterier på utseende?

Tack på förhand! :)


22208000.png
Automatisk är dyrare i inköp och service, men mer känsla i mekaniskt verk.
Kvarts är billigare. Båda håller värdet rätt bra idag, vågar jag påstå.
:)
 
Tack på er. :)
Då kanske det inte spelar nån roll om jag har kvarts eller automatisk då. Begagnat så är det ju lite tillfället som avgör också.

Jag tänkte mest om kvarts inte var så lätt att sälja vidare sedan ifall man vill göra sig av med klockan. Inte vet jag?
 
Jag startade med en speedmaster pro med glasbaksida. Fin men för stor för vardagen.
Har nu en Speedy automatic date från 95 med blå urtavla. Den är 38 mm och har, för mig, rätt storlek.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Jag som inte gärna handlar över nätet när det handlar om mycket pengar, men tittar på chrono24 och hittar tex denna
http://www.chrono24.se/omega/limited-time-offerseamaster-300m-22218000--id3656976.htm?dosearch=true&searchexplain=false&resultview=list&query=Seamaster&pageSize=&sortorder=1&maxAgeInDays=0&search=&search=Söka&referenceNumber=22228000$187&referenceNumber=22208000$187&referenceNumber=22218000$187&priceFrom=&priceTo=&urlSubpath=/omega/seamaster--mod66.htm&models=66&manufacturerIds=187

I Japan.
Ringer det några varningar för er på en sån annons?
Eller en annan klocka som jag hittade, från Rumänien (!?)

Jag handlar ju helst i Sverige och gärna av en fysisk person :)


Jag har handlat av dem, fick be Chrono24 kräva pengarna tillbaka då dem inte skickat någon klocka på 2,5 vecka! Dem skyllde på att det hade varit helg och att företaget hade haft lång helg... Men det är enbart min uppfattning.

Slänger in lite bilder på min kvarts 2221
image.jpeg
 
Topp