• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Speedmaster moonwatch vs Panerai Radiomir 1940 PAM512

apelsin.med.urverk

Silver
2-Faktor
I somras så köpt jag min första lite dyrare klocka, nämligen en Tag Heuer Aquaracer Wak2111.
IMG_20200830_132804.jpg

Jag använder den väldigt mycket, men den skrikiga färgen gör ju att den lämpar sig mer som sommarklocka. De senaste veckorna har jag varit sugen på att addera en klocka till samlingen, och efter att ha kollat in allt från Omega seamaster till Tudor black bay så har intresset fastnat på två kandidater. Den ena är Omega speedmaster moonwatch 311.30.42.30.01.005, och den andra är en Panerai Radiomir 1940 PAM512 (som ligger ute till försäljning här på klocksnack https://klocksnack.se/threads/redig-bump-panerai-radiomir-1940-pam-512-42mm.139881/ ).

Båda dessa är 42mm, manuella och är väldigt mångsidiga då de passar med diverse straps. Jag har otroligt svårt att bestämma mig för vilken som är det bästa alternativet, så skulle uppskatta lite feedback om vad ni anser är det klokaste valet. Kollat jättemånga recensioner och läst på diverse forum, men det är riktigt svårt att göra det slutgiltiga valet.

c6b02-img_24934.jpg
715.jpg
514.jpg
omega-speedmaster-moonwatch-31130423001005-1-product-zoom.png

Helt och hållet en smaksak, båda är fantastiska. Jag hade kört på pannan personligen, har haft en 424 och kommer absolut äga Panerai igen i framtiden, går ju även att sporta upp lite grann med gummi eller canvas om du känner för det. Halva nöjet med Panerai är ju att köpa en massa schyssta band.

Givet mängden köp- och sälj här på KS så är det kanske inte så många klockor som är keepers över tid. Vad jag menar med det är att det du bestämmer dig för inte behöver vara skrivet i sten över tid. Spontant är väl en Speedy lättare att få tag i igen här på KS så varför inte "börja" med Pannan?

Min sambo som är tämligen ointressant av klockor, tycker att då det är två helt olika klockor så behöver inte den ena utesluta den andra. :)

Personligen tror jag att det är roligare med något som är mindre väntat som nästa lite dyrare klocka. Speedmaster kommer man nog förbi förr eller senare oavsett. Båda är fina klockor så jag förstår att du har svårt att välja.

Edit: röstar för pannan.

Senast ändrad:
Speedie för mig. Varför? En klassiker och likt Panerai passar den oerhört bra på läder men också tillskillnad från pannan (tycker jag) även på nato/mn etc. Finns även länk. Jag hade valt speedie alla dagar i veckan, tycker den är fantastisk 🤓

Fantastiska klockor båda två, men Speedyn alla dagar i veckan för mig. Tidlös klassiker vars historia är svårslagen :)
Oavsett vad du väljer hoppas jag att du är nöjd!

Tillbaka
Topp