• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedmaster, Ny vs Års-klocka?

Ny eller ifrån -89?


  • Totala väljare
    41

TomGanks

Panerai
Hallå :)

Jag har bestämt mig för att slå till på en Speedmaster Hesalit (311.30.42.30.01.005). Det som kvarstår är att besluta om jag ska gå på en års-klocka (1989) eller en helt ny då det här blir min första riktiga klocka (förutom en i mina ögon prisvärd Orient). Jag var förbi Schiphol i mars och ska flyga förbi där i Juli igen och där verkar en ny ligga stadigt på €3553. Jag har kikat lite i olika butiker i Västerås och Stockholm men det verkar inte som om man kan komma ner mycket mer i pris på en ny(?).
31130423001005-40-large.jpg

Min fråga är; Vad är ett rimligt pris för en 311.30.42.30.01.005 ifrån -89? Beror så klart på pris, men säg en i riktigt bra skick. Kommer man ner till 25k?
Är det någon som kan komma med tips/råd angående att välja en ifrån -89 eller att köpa en ny?

Tack på förhand till KS och dess medlemmar!
Med vänlig hälsning
Christoffer
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Med en ny får du garanti och mycket annan säkerhet som du inte får med en begagnad. Skulle slå till på en ny om du tänkt ha den hela livet. Har du tänkt flippa senare kan du lika gärna köpa en begagnad.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Den modellref:en finns inte från 1989. Möjligen med ref 145.00.22. Skulle dock tro att du varken får en från 1989 eller en ny för 25000 kr. Kan dock inte avgöra vad du får betala för en från 1989, nackdelen med att köpa årsklocka är att det kraftigt begränsar utbudet.

En ny får du räkna med att betala ca 30 för, om du handlar från Europa.
 

Lyden

Panerai
Jag satt i samma sits som dig för någon månad sedan! Valet stod mellan en helt ny eller en från 1990, plötsligt dök det upp en 3590.50.00. fullset från 1990.
Cal.861 och lite gulnade index.
tisdag.jpg

Om det är en keeper du är ute efter så tycker jag att du ska gå efter årsklocka, blir faktiskt mycket roligare då!

/Emil
 

MånsT

Rolex
Röstar på en 1989. Inte för att det är något fel på en ny men lite patina är extra snyggt (om man nu gillar sånt).
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Jag förstår både viljan att ha en lika gammal som en själv och att få köpa den ny. Det är något speciellt med att klockan bara har varit ens egen. Varje lite repa och märke har man själv lyckats sätta där. Om priset inte är en faktor föredrar jag själv nytt.
 

TomGanks

Panerai
Det känns som att köpa en gammal som inte är från just -89 går bort, då försvinner den speciella känslan och då känns tryggheten/enkelheten i att köpa nytt värt pengarna. Jag köper klockan för att behålla den, inga planer på att flippa den framöver, även om man aldrig vet vad som händer längre fram. Så frågan kanske snarare blir om man lyckas hitta en 89'a innan suget blir för stort..

Tack för all input hittills :)
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Det svåra med årsklockan är att hitta en i tillräckligt bra skick inom en snar framtid. Jag skulle hålla ögonen öppna efter årsklockan, men blir suget för stort så skulle jag köpa nytt eller i princip ny. Stod inför samma val när jag köpte min och efter ett tag blev suget för stort så jag köpte en med bara några månader på nacken. Priset på en lätt begagnad 005 borde hamna på ungefär samma som årsklockan i princip. Man kan ju alltid köpa en ny eller lätt begagnad och fortsätta hålla ögonen öppna efter årsklockan. Bara att flippa och köpa den istället när tillfället dyker upp om den känns roligare ;)
Bild på min från igår:
s7zxF5p.jpg
 

TomGanks

Panerai
Juste, om man antar att man kommer köpa en 89'a när man får tag på en så måste det vara mycket mer ekonomiskt att köpa en annan begagnad nu än en ny...
Det var ytterligare en bra aspekt på det hela. Kul med flera infallsvinklar och tips, tackar!
 
Topp