• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedmaster som börjat gå snabbt

Hejsan, min speedmaster professional som är ett par månader har helt plötsligt gå lite snabbt. Den ökar ungefär en sekund i timmen. Dvs ca 24 sekunder per dygn. Känns som det är lite väl snabbt och inget jag har sett under den tid jag haft den. Kan den gått och blivit magnitiserad? Känns som den borde gå betydligt snabbare om jag lyckats med det men iaf. I GA hårda stöter har de blivit utsatt för och den är som sagt ny.

Några idéer?
 
Är andra ägaren på den, en forum medlem köpte den på uret. Hur gör man då? Certet är stämplat etc men knappast så att kan kan gå in till Erikssons i sumpan och de gör det på plats eller? Inte så jätte sugen på att skicka iväg den i en månad. Just haft en planet ocean jag köpte av en annan forummedlem borta i en månad. Men men, är levande leksaker. Lol
 
Då ska jag nog vandra in hos dem. Antar att de rent krasst skickar faktura till omega osv. Får köpa ett hirsch läder hos dem för att stödja den lokala verksamheten iaf.

Ursäkta min något novisa fråga, är inte van vid service ärenden rent generellt, i och med att de är ad för omega etc så antar jag att det självklart inte påverkar garantin?!

Kan det vara så att urverket inte satt sig ordentlig än också så att det kan vara läge att bära den någon månad innan man får den ruckad så att man slipper att det blir knas igen? Den är uttagen i september eller oktober om jag inte minns helt fel.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Kan vara aktuellt med en ruckning. Man brukar behålla klockan 3-4 dagar, för att säkerställa att gången är bra, eller om man måste justera lite mer..
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Då ska jag nog vandra in hos dem. Antar att de rent krasst skickar faktura till omega osv. Får köpa ett hirsch läder hos dem för att stödja den lokala verksamheten iaf.

Ursäkta min något novisa fråga, är inte van vid service ärenden rent generellt, i och med att de är ad för omega etc så antar jag att det självklart inte påverkar garantin?!

Kan det vara så att urverket inte satt sig ordentlig än också så att det kan vara läge att bära den någon månad innan man får den ruckad så att man slipper att det blir knas igen? Den är uttagen i september eller oktober om jag inte minns helt fel.

Jag hade väntat typ 6 månader från inköpsdatum så urverket får köras in helt.

Och är det AD så påverkar det inte garantin.
 

Lage

Omega
Du har internationell garanti men såsom flera trådar på forumet visar, händer det att butiker som inte har sålt klockan ursprungligen, rätt eller fel, tar betalt för hanteringen.

En stor fördel med de märken som finns under Swatchs paraply är dock att de har egen serviceorganisation i Stockholm. Såvitt jag förstår saken ska klockor under garanti kunna lämnas direkt till dem. Ring och hör med dem. Numret finns på deras hemsida: http://www.swatchgroup.se
 
Oj, många bra svar. Känns som jag fått en god bild av det hela. Åka först se till att få den avmagnitiserad då det förhoppningsvis löser problemet. Gör det inte det så är det en ruckning som gäller om ett par månader då urverket förhoppningsvis satt sig.
 
Senast ändrad:
Så har den börjat gå ännu snabbare det lilla livet, ca 1.5-2 sekunder per timme. Hur stöttålig är Speedmastern? Lilltjejen, snart 6 månader, har suttit i mitt knä och vevat medans jag har haft på mig den och kan vara så att hon dunkat lite lätt på den. Bör inte ha påverkat den men jag börjar undra. Hellustigt det här. Ska kuta in på bergströms idag iaf så får de avmagnitisera den så att iaf det går att utesluta.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Så har den börjat gå ännu snabbare det lilla livet, ca 1.5-2 sekunder per timme. Hur stöttålig är Speedmastern? Lilltjejen, snart 6 månader, har suttit i mitt knä och vevat medans jag har haft på mig den och kan vara så att hon dunkat lite lätt på den. Bör inte ha påverkat den men jag börjar undra. Hellustigt det här. Ska kuta in på bergströms idag iaf så får de avmagnitisera den så att iaf det går att utesluta.
Som med de flesta klockor ska den kunna tåla en liten smäll utan att det ska vara nån fara. Jag tror det beror på magnetism som du är inne på.
Du får återkomma när den har åtgärdas så man får veta hur det gick. :)
 
Så, nu har jag varit hos Bergströms i Uppsala. Kan inte annat än berömma dem för fantastisk service. De mätte amplituden innan, då låg den enligt deras mätning med glaset uppåt på ca 16-17 sek + per dygn, efter avmagnitisering på 8. De anade att fjädern var lite för "stark" och tyckte jag skulle låta den rulla i ett par månader till och därefter får man rucka den. Hjälper inte det så får den gå till omega för ett fjäderbyte. Oerhört bra service och den är inte ens köpt där. Köpte nya kläder till den som tack för hjälpen.

IMG_20151228_140232-01.jpeg
 
Kan nu glatt rapportera att problemet verkar avhjälpt. Måste köra den ett par dygn självklart men förut var skillnaden upp till två tre sekunder per timme, nu har det gått fyra timmar och det är en sekunds varians. Kan man leva med.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Kan nu glatt rapportera att problemet verkar avhjälpt. Måste köra den ett par dygn självklart men förut var skillnaden upp till två tre sekunder per timme, nu har det gått fyra timmar och det är en sekunds varians. Kan man leva med.
Skönt att höra att den verkar rekat till sig. Den blir säkert bara bättre de kommande månaderna när urverket blivit inkört med.
 

fredriikohlsson

Omega
2-Faktor
Då kommer jag här några år senare! Men även läst att om man lägger klockan i vissa lägen så ska den gå saktare och på så vis jämna ut sig? som i en klockapp där jag mätte min speedy fortar den sig nästan 70 sek/dygn... fick som förslag att lägga klockan på case sidan med kronan uppåt, någon som testat detta om det stämmer?o_O
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Då kommer jag här några år senare! Men även läst att om man lägger klockan i vissa lägen så ska den gå saktare och på så vis jämna ut sig? som i en klockapp där jag mätte min speedy fortar den sig nästan 70 sek/dygn... fick som förslag att lägga klockan på case sidan med kronan uppåt, någon som testat detta om det stämmer?o_O
Min speedy går ca +2spd på armen och +5spd med kronan upp.

Något halvår efter att jag köpte den började den dock gå +30spd. Swatch group löste det på garanti.

70spd kommer ingen positionsändring lösa. Lämna in på service!
 
Topp