• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedmaster, utbilda mig!

oscaroscar

Panerai
Hejsan,
Blev lite nyfiken på Omega Speedmaster. Men jag vet inte ett skvatt om den.

Vissa är dyra, vissa är billiga. Men i mina ögon ser de flesta likadana ut.
Vad har ändrats under åren? Vad skiljer dem emellan? Vilken är det man "ska ha"?

Ja, ni fattar..
Hoppas någon kan räta ut ett par frågetecken!

Oscar
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Olika urverk och olika komplikationer. Vissa har datum, men de flesta inte.
 

plattfot

Rolex
Oj! Det finns en uppsjö modeller; ur-speedyn (den manuellas som i sin tur finns i en rad versioner), den lite mindre automatiska, den större automatiska med dag/datum, den nya, stora, tvåregistervarianten och säkert fler jag missat.
 

Ricrob

Patek
Mitt tips i all korthet; Vintage, "den riktiga" och/men ganska dyr och svår att hitta fin= sent 60-tal med 321 verk. Nyare, "lik den riktiga" och ganska prisvärd och lätt att hitta (finns även ny för typ 26k) = 3570.50.00.
 

Johan M

Cartier
Mitt tips i all korthet; Vintage, "den riktiga" och/men ganska dyr och svår att hitta fin= sent 60-tal med 321 verk. Nyare, "lik den riktiga" och ganska prisvärd och lätt att hitta (finns även ny för typ 26k) = 3570.50.00.

De där är ytterligheterna. På 70- och 80-talet hette de 145.022 eller 145.0022. Jag hade struntat i 321-verket med metallogotypen på urtavlan och satsat på en speedy från 70-, 80- eller 90-talet med tritiumindex. 321-verket sägs vara dyrare att serva och reservdelarna sägs börja tryta till dem.
 

Ricrob

Patek
De där är ytterligheterna. På 70- och 80-talet hette de 145.022 eller 145.0022. Jag hade struntat i 321-verket med metallogotypen på urtavlan och satsat på en speedy från 70-, 80- eller 90-talet med tritiumindex. 321-verket sägs vara dyrare att serva och reservdelarna sägs börja tryta till dem.
Så är det och 861 verket ska tydligen vara bättre mekaniskt också men vill man vara så lik mångubbarna som möjligt, så finns det inga genvägar..
 

SJ Smythe

Cartier
Till att börja med får du fundera över varför du attaheras av klockan och HUR viktiga de olika aspekterna är. För att utveckla lite, fäster du stor vikt vid den historiska kopplingen till rymdprogrammen? I sånt fall måste du ha "Professional"-modellen med plexiglas. Betyder det jättemycket för dig ska du ha en vintage med cal. 321 som var verket på månen eller kanske cal. 861 som användes av NASA under samma era. Om du inte är så nördig eller saknar fabless för gamla mögliga klockor kanske du nöjer dig med den senaste upplagan av månklockan som har cal 1861 men är i övrigt näst intill identisk med de som användes under gemini/apollo.

Är framför allt estetiken viktig spelar ovanstående mindre roll och då kan det vara praktiskt med automatiska varianter med datum eller safirglas om du inte orkar polera bort repor i plexit. De senaste versionerna med nya in house co-axialkalibern är ju häftiga om man gillar den senaste tekniken och en biffigare klocka.

Personligen gillar jag kopplingen till rymdprogrammen men är inte helfrälst på vintageklockor så har alltså en professional med 1861-verket.
 

Camo00

Patek
Generellt är det de automatiska varianterna som är billigast. De kan heta automatic eller reduced, som då är något mindre, när man söker.
En nackdel med (vissa av?) de automatiska är att urverken har kronograf-modul monterad på ett vanligt urverk, sk Piggy Back. Dessa har rykte om sig att vara mycket svåra/dyra att serva, vilket kan vara värt att tänka på. Tror att det gäller kaliber 1140, 1143, 3220 och kanske ännu fler?!

Köper Du en automatisk så kommer Du dessutom få skit från puritanerna här på forumet för speedyn "ska vara manuell"!! :)
 

oscaroscar

Panerai
Det är
Till att börja med får du fundera över varför du attaheras av klockan och HUR viktiga de olika aspekterna är. För att utveckla lite, fäster du stor vikt vid den historiska kopplingen till rymdprogrammen? I sånt fall måste du ha "Professional"-modellen med plexiglas. Betyder det jättemycket för dig ska du ha en vintage med cal. 321 som var verket på månen eller kanske cal. 861 som användes av NASA under samma era. Om du inte är så nördig eller saknar fabless för gamla mögliga klockor kanske du nöjer dig med den senaste upplagan av månklockan som har cal 1861 men är i övrigt näst intill identisk med de som användes under gemini/apollo.

Är framför allt estetiken viktig spelar ovanstående mindre roll och då kan det vara praktiskt med automatiska varianter med datum eller safirglas om du inte orkar polera bort repor i plexit. De senaste versionerna med nya in house co-axialkalibern är ju häftiga om man gillar den senaste tekniken och en biffigare klocka.

Personligen gillar jag kopplingen till rymdprogrammen men är inte helfrälst på vintageklockor så har alltså en professional med 1861-verket.
Det är en cool historia bakom den, men inget som jag lägger större vikt på.
Har alltid haft svårt för den men den börjar växa på mig så tänkte att de hade vart kul o äga en då den funkar för så många andra. Funkar det inte så flippar jag.
En som är till rimligt pris är väl det jag är ute efter, har inte så stor budget just nu och vill dessutom inte lägga för mkt på en klocka jag inte är säker på :D Har kikat lite på Aristes annons på KoS, en reduced för 10k.

Camo00: Vad är de bästa man kan hamna på om man ska köpa manuell då? Eller, vart bör man räkna med att hamna i för prisklass?
Att vissa är mindre är bara ett plus, jag gillar mindre klockor - har tunna handleder.
 

SJ Smythe

Cartier
Borde vara rätt lätt att hitta en begagnad 3570.50.00 dvs plexivarianten som fortfarande är i produktion för ett ok pris då det är den förmodligen vanligast förekommande. Skulle välja den framför reduced av flera skäl men inte minst för att den har 20 mm mellan luggarna och reduced 18 mm. Nu vet jag inte vilka andra klockor du har men 20 mm är rätt standard och öppnar för stor variation på band. Just att speedmastern passar på väldigt många olika band är en av dess styrkor.
 

oscaroscar

Panerai
Borde vara rätt lätt att hitta en begagnad 3570.50.00 dvs plexivarianten som fortfarande är i produktion för ett ok pris då det är den förmodligen vanligast förekommande. Skulle välja den framför reduced av flera skäl men inte minst för att den har 20 mm mellan luggarna och reduced 18 mm. Nu vet jag inte vilka andra klockor du har men 20 mm är rätt standard och öppnar för stor variation på band. Just att speedmastern passar på väldigt många olika band är en av dess styrkor.
Fan, plexi. Det är som när ja kollar datejust, så många som förespråkar plexi av någon anledning. Tycker mest att det ser klumpigt ut, en tjock glas-hinna.

Camo00: 3570.50.00 - har den sån piggy back som vart extra dyr att serva?
 

SJ Smythe

Cartier
Fan, plexi. Det är som när ja kollar datejust, så många som förespråkar plexi av någon anledning. Tycker mest att det ser klumpigt ut, en tjock glas-hinna.

Camo00: 3570.50.00 - har den sån piggy back som vart extra dyr att serva?

Haha... snart är du också på den mörka sidan. :)

3570.50.00 har ett dedikerat kronografverk ingen piggybackmodul. Arbetshäst som kan servas av de flesta urmakare.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Haha... snart är du också på den mörka sidan. :)

3570.50.00 har ett dedikerat kronografverk ingen piggybackmodul. Arbetshäst som kan servas av de flesta urmakare.

Då 3570 ändå inte är originalet så kan man lika gärna köra på 3573 som är både tåligare och snyggare med glasbaksida och lite tillpiffat verk?
 

SJ Smythe

Cartier
Då 3570 ändå inte är originalet så kan man lika gärna köra på 3573 som är både tåligare och snyggare med glasbaksida och lite tillpiffat verk?

Tja, så kan man ju säga men det beror ju på hur man ser det. Köper du en med cal 321 så är det inte heller originalet så tillvida att den förmodligen inte var på månen utan bara råkar se ut som en annan klocka som faktiskt VAR på månen.
 

Camo00

Patek
...
Camo00: Vad är de bästa man kan hamna på om man ska köpa manuell då? Eller, vart bör man räkna med att hamna i för prisklass?
Att vissa är mindre är bara ett plus, jag gillar mindre klockor - har tunna handleder.

Har bara läst på lite om de automatiska, eftersom de rymdes inom min budget, haha! De manuella är det många här som kan betydligt bättre...
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Generellt är det de automatiska varianterna som är billigast. De kan heta automatic eller reduced, som då är något mindre, när man söker.
En nackdel med (vissa av?) de automatiska är att urverken har kronograf-modul monterad på ett vanligt urverk, sk Piggy Back. Dessa har rykte om sig att vara mycket svåra/dyra att serva, vilket kan vara värt att tänka på. Tror att det gäller kaliber 1140, 1143, 3220 och kanske ännu fler?!

Köper Du en automatisk så kommer Du dessutom få skit från puritanerna här på forumet för speedyn "ska vara manuell"!! :)

Japp, du blir kanske lite mobbad med en reduced men de sitter jäkligt bra på lite mindre handleder. Min satt som en smäck på 17cm handled.

Vad det gäller servicekostnad så föreslår jag att du frågar en ad för här finns inga riktiga fakta på bordet. 3600 sa min urmakare, vilket var listpris på service av kronograf.
 

oscaroscar

Panerai
Men om jag säger att jag vill ha manuell, safir och glas-baksida - vilken söker jag då?

Och här har jag lånat en bild från watchuseek;
threedials.jpg


Länken till vänster och i mitten är ju snyggare än den nya länken, finns den bara på de äldre?

Scaramanga; Inte jätteviktigt med servicepriser men kunde ju va värt att ha i åtanke om piggy back va mycket dyrare att serva.
Hur bra sitter en normalstor 42mm på tunn handled då? Det största jag haft är en Oris diver på 44mm, satt som en smäck men hade annorlunda boettform.
 

SJ Smythe

Cartier
Men om jag säger att jag vill ha manuell, safir och glas-baksida - vilken söker jag då?

Och här har jag lånat en bild från watchuseek;
threedials.jpg


Länken till vänster och i mitten är ju snyggare än den nya länken, finns den bara på de äldre?

Scaramanga; Inte jätteviktigt med servicepriser men kunde ju va värt att ha i åtanke om piggy back va mycket dyrare att serva.
Hur bra sitter en normalstor 42mm på tunn handled då? Det största jag haft är en Oris diver på 44mm, satt som en smäck men hade annorlunda boettform.

Då passar nog den pjäs som Asplund rekommenderade ovan, 3573.50.00 a.k.a. Sapphire Sandwich. Manuell men med safirglas fram och bak samt snyggt dekorerat verk.

Edit: Nuförtiden kommer speedys med länken längst till höger, övriga kommer ej som standard. Den i mitten är ref 1171 och är relativt billig att köpa ny från t.ex. ofrei även om man då måste köpa till ändlänkar separat och eventuellt fila till dem lite för att få bra passform. Populär länk för att få lite vintagekänsla.
 

Johan M

Cartier
Speedy med safirglas är inte lika snyggt som med hesalit. Safirglaset gör att det ser ut som en grå rand runt hela tavlan, det slipper du med hesalit. Hesaliten ger även ett varmt och mjukt utseende och en snygg förvrängning av tavlan om du tittar lite snett på klockan.

Jämför en med hesalit och en med safirglas så ser du vad jag menar. Det syns även tydligt på bilder som du kan hitta på nätet.

Dessutom så har safirglaset inte den lilla omega-symbolen ;)

Det finns speedys med hesalit på framsidan och safir på baksidan. Den har utgått ur sortimentet men letar du så kanske du kan hitta en begagnad.

Jag håller förresten med davhei om 1171-länken.
 

oscaroscar

Panerai
Speedy med safirglas är inte lika snyggt som med hesalit. Safirglaset gör att det ser ut som en grå rand runt hela tavlan, det slipper du med hesalit. Hesaliten ger även ett varmt och mjukt utseende och en snygg förvrängning av tavlan om du tittar lite snett på klockan.

Jämför en med hesalit och en med safirglas så ser du vad jag menar. Det syns även tydligt på bilder som du kan hitta på nätet.

Dessutom så har safirglaset inte den lilla omega-symbolen ;)

Det finns speedys med hesalit på framsidan och safir på baksidan. Den har utgått ur sortimentet men letar du så kanske du kan hitta en begagnad.

Jag håller förresten med davhei om 1171-länken.
Okej! Jag får väl prova, någon gång måste ja testa plexi.
Vad är ref-numret på den utgående modellen du nämnde?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Då söker du en 3573.50.00.. sitter förövrigt typ som SubC enligt mig.

Länken är som den längst till höger.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Härlig tråd! Speedmaster är en klassiker.
Lycka till i jakten!

Jag skulle älska en liknande tråd om vintage Daytonas...
 
Topp