• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedmaster vs Speedmaster Professional

Hej,

Jag är fortfarande novis på området och frågar därför er som kan.

Vad är det som skiljer en Omega Speedmaster från en Speedmaster Professional? Jag suger på köpa-Speedmaster-karamellen men vet inte vilken av dessa som är bäst att investera i.

Tackar ödmjukast på förhand.
 

mouqvist

Rolex
Speedyn är manuell och mäter 41mm. Det är den riktiga Speedmaster enligt mig och ska ha hesalit-glas (fast jag skulle nog välja safir)
Den andra är tror jag 39mm och automatisk
Hade dör mig att den inte gick att använda i rymden (de få ggr som jag är där!) pga icke gravitation men tydligen så går det. Om rotorn inte rör sig i klockan lika mycket så rör sig klockan runt rotorn så att säga, varför Fortis Cosmonaut också är en rymdklocka... det var dagens häpnande faktum!
 

Rivalen

Rolex
För mig skulle det vara Professional som gäller. Men tänk till på modell och verk. För mig skulle det inte vara nödvändigt att ha ett 321 verk och boett som är så Buzz-lik som möjligt. Jag är helt nöjd med en boett med texten om månen på etc och ett 1861/63 verk. Så jag skulle välja 3572.50.00 med Hesalite på framsidan(troget orig) och safir på glasbaksidan (otroget), men grymt att kunna se det underbara vackra Lemania-verket. Det tycker jag motiverar lite avvikelse från originalet, man är ändå nära nog utseendemässigt sittande på handleden - menar jag. 3573.50.00 har safir fram också - gör den tveksam, men å andra sidan anser många att den tål att bada med 50m vs 30m- och det är en faktor.

32684119-YtB3G.jpg
 

Railmaster

Breitling
Den med glasbaksidan är inte " Flight qualified by NASA for all manned space missions" så jag håller mig till originalet, det blir ju snart modernt med rymdturism! :) Och för trådskaparen kan vi ju säga att namnet "Professional" tilkom efter att NASA valt Speedmastern till sitt rymdprogram 1965.

Ska man bara ha en klocka så...
 

Mattias13

Breitling
Är det någon skillnad på urverken 1861 och 1863? Det senare verkar sitta 3573.50, med glasbaksida.
 
För mig skulle det vara Professional som gäller. Men tänk till på modell och verk. För mig skulle det inte vara nödvändigt att ha ett 321 verk och boett som är så Buzz-lik som möjligt. Jag är helt nöjd med en boett med texten om månen på etc och ett 1861/63 verk. Så jag skulle välja 3572.50.00 med Hesalite på framsidan(troget orig) och safir på glasbaksidan (otroget), men grymt att kunna se det underbara vackra Lemania-verket. Det tycker jag motiverar lite avvikelse från originalet, man är ändå nära nog utseendemässigt sittande på handleden - menar jag. 3573.50.00 har safir fram också - gör den tveksam, men å andra sidan anser många att den tål att bada med 50m vs 30m- och det är en faktor.

32684119-YtB3G.jpg

Jag gillar ju verkligen den med glasbaksidan.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Speedyn är manuell och mäter 41mm. Det är den riktiga Speedmaster enligt mig och ska ha hesalit-glas (fast jag skulle nog välja safir)
Den andra är tror jag 39mm och automatisk
Hade dör mig att den inte gick att använda i rymden (de få ggr som jag är där!) pga icke gravitation men tydligen så går det. Om rotorn inte rör sig i klockan lika mycket så rör sig klockan runt rotorn så att säga, varför Fortis Cosmonaut också är en rymdklocka... det var dagens häpnande faktum!

Professional är 42mm och anledningen till att NASA valde en manuell kronograf när testerna gjordes 1964-65 är helt enkelt att den första automatiska kronografen kom först 1969 (det var seiko som hann före zenith om man ska tro på @yonsson, och det ska man :pompus:)
 
Senast ändrad:
Jag har ju gått omkring med Tudor DD (38 mm) och Sinn 556 (38,5 mm) den senaste tiden och därför låter 42 mm rätt stort. Någon som har en wristshot med Speedmaster Professional att presentera i denna tråd?
 

Rivalen

Rolex
Wristshots finns säkert på Google i mängd. Vad man upplever som stort är så individuellt. man måste nog prova på handleden hos en urmakare om man är det minsta tveksam. På min taniga arm sitter dessa 42 mm perfekt enligt min smak.
 
Jag besökte Erikssons Ur på lunchen och blev kvar i nästan en timme.

Testade Speedmaster i olika storlekar (44 mm och 41 om jag inte minns fel) och det är onekligen en fin modell.

Jag har kommit fram till att 44-millimetaren är för stor. Denna hade dessutom glasbaksida vilket gjorde den på tok för hög för min smak.
image.jpg
image.jpg
image.jpg


41-millimetaren kändes även den lite stor. Dock hade den länk och när jag testade Richard's privata ur på läder var det inte lika farligt.

image.jpg
image.jpg
image.jpg


Har bestämt mig för att testa en 39 mm innan jag tar några beslut. Ska bara få tag i en att testa.
 

F-L-P

Panerai
Jag har ju gått omkring med Tudor DD (38 mm) och Sinn 556 (38,5 mm) den senaste tiden och därför låter 42 mm rätt stort. Någon som har en wristshot med Speedmaster Professional att presentera i denna tråd?

Tyckte också att den var för stor och gick därför på den betydlig mindre omtyckta reduced. Gillar den som fan. har varit nära att sälja flera gånger men tur at den är svårflippad så jag nu gillar den mer än nånsin. kolla dig förövrigt inte blind på diametern. min nomos på 38mm bärs betydligt större än min 41,5 seamaster pro...
 
Tyckte också att den var för stor och gick därför på den betydlig mindre omtyckta reduced. Gillar den som fan. har varit nära att sälja flera gånger men tur at den är svårflippad så jag nu gillar den mer än nånsin. kolla dig förövrigt inte blind på diametern. min nomos på 38mm bärs betydligt större än min 41,5 seamaster pro...

Jag kolla mig inte blind på diametern i sig utan den faktiska storleken när den sitter på armen. Ska som sagt kolla på en 39:a innan jag bestämmer mig.
 

Icaras

Rolex
Reduced tycker jag är ganska trist, tavlan är inte så harmonisk som tavlan till exempel. Sen är detsvindyrt att serva många av speedy reduced, har däremot ingen koll på om det är samma verk som de gamla.
 

Watchout

Omega
IMG_4734.JPG


Jag gick i samma tankar/hade samma "problem" och landade tillslut denna!
Omega speedster first omega in space! I princip en professional men med alphavisare och safirglas. Avsaknad av kronskydd, straight lugs, det något smalare lug-to-lug-avståndet samt att den kommer på läder gör att den bärs lite mindre än månklockan. Här på 16,5cm handled.
Den har som de flesta andra klockor både för och nackdelar men jag tycker det är en jäkligt fin modell som är väl värd att prova :)
 

F-L-P

Panerai
Reduced tycker jag är ganska trist, tavlan är inte så harmonisk som tavlan till exempel. Sen är detsvindyrt att serva många av speedy reduced, har däremot ingen koll på om det är samma verk som de gamla.

Jag gillar faktiskt tavlan bättre än pro men har förstått att jag är ganska ensam om det. Tycker att pro blir lite för utdragen. Chronografmodulen är svårarbetad enligt min urmakare men kostar inte allt för mycket att byta ut den om det skulle behövas. själva urverket är inte allt för svårarbetat eller dyr servat.
 

Minuteman

Rolex
Reduced tycker jag är ganska trist, tavlan är inte så harmonisk som tavlan till exempel. Sen är detsvindyrt att serva många av speedy reduced, har däremot ingen koll på om det är samma verk som de gamla.
Att det skulle vara svindyrt att serva reduced är vad jag förstår lite av en skröna.
De ligger ganska lika pro i servicekostnad. Dock är väl båda dyrare än
genomsnittsklockan.
 
Senast ändrad:
Topp