• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedmaster!

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Den senaste tiden på KS har det ju varit rätt många omega trådar. Trådar som visat oss att även om omega och smp får en del skit emellanåt så är det en populär klocka från en omtyckt tillverkare. Det är kul tycker jag som sällar mig till de som gillar smp och omega (även om jag inte har nån smp för tillfället).

I en annan tråd om klockor för 10000kr så dök omega speedmaster reduced upp som förslag. Jag har inte varit inne på speedmaster tidigare eftersom jag inte är mkt för vintage eller klockor med plastglas och ingen vattetålighet. Men började söka på speedmasters billigare varianter och måste säga att de är jävligt snygga, bra storlek och pris. Reduced finns väl inte längre om jag fattat rätt, nu är det väl speedmaster date som är billighets alternativet, men vilket alternativ!!
En snygg vattentålig kronometer certifierad kronograf från känd tillverkare med historia i ryggen (även om det inte är en månklocka) som man kan få för väldigt bra pris även ny om man köper på nätet från Europa.
zutymy3y.jpg


Me like. Får nog fundera lite om man inte får skaffa sig en sån där.

Är det nån i panelen som har erfarenhet av speedmaster date?

Nä nu är rasten över, fortsätta måla hus :(
 

4cie

Rolex
2-Faktor
den där har inte ens 5 % av charmen från en vintage. (min åsikt)


Håller med.
Jag har inte mycket för alla olika Speedmaster-modeller förutom Månklockan (och dess modeller med safirglas / 50th ann.) samt Broad Arrow.
Med det sagt så köp den klockan som tilltalar dig mest :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Problemet med speedmaster är att alla modeller kommer jämföras med månklockan och dess historiska arv, vilket gör att många anser att alla andra modeller av speedmaster bara är bleka varianter av originalet. Detta alldeles oavsett hur bra, snygg eller prisvärd den aktuella modellen är. Kanske borde Omega bryta loss de övriga modellerna från speedmasterserien och saluföra dom under ett annat namn?

Personligen gillar jag månklockan och dess historia, men inte på bekostnad av de andra modellerna. Vilket kanske är lättare att säga när jag redan har en månklocka (om än inte originalmodellen). Huvudregeln är väl att inte köpa en automat som substitut när det är månklockan man egentligen vill ha.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Visst kan man säga att alla andra speedmaster modeller står i skuggan av månklockan och att många därför väljer bort dem eller ser dem som bleka kopier. Men kan man inte försöka se glaset som halvfullt istället? Att se serien som en kronograf serie där en modell blev känd som månklocka och sedan har man byggt vidare på det. Formspråket är ju mer detsamma i dessa olika modeller jämfört med tex seamaster serien som i form spretar jätte mkt. Jag inser skillnaderna men vill ändå hävda att en nyare speedmaster automat med safirglas trots allt kan hävda sitt släktskap med ikonen fast nu med vattentålighet och repfritt glas till ett hyfsat pris.

Jag tex kommer troligen inte köpa en månklocka men om jag i framtiden skall ha en schysst kronograf är inte då denna roligare än tex sinn's eller andra liknande i samma prisklass?

Är mitt svammel förståeligt...
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
ja, absolut och det är precis det jag menar, men det kommer alltid finnas personer som säger: ja, den var ju fin, MEN det är ju inte originalet.

Personligen tycker jag klockan ovan är skitsnygg!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har haft både månklockan och ett par tre reduced och date. Som nämnts tror jag inte på att köpa en date eller reduced som substitut till en Speedy pro men om man köper en för dess egen skull så funkar det ju. Personligen skulle jag i det läget avstå från en reduced och istället satsa på någon av date-modellerna. Finns ju en uppsjö varianter att välja på och det känns som om de står bättre på egna ben än reduced-modellen...
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Va fan... Sitter och försöker läsa på om speedmaster date modellerna. De har ju 19mm luggar!! Va i helv..

Varför gör de så? Halva nöjet med klockor är ju att byta band på dem då och då och då vill man ju för fan inte sitta där som ett fån och stirra på udda lugg mått!
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Är det ingen mer än Denke som har/haft en speedmaster date och kan säga vad de tycker om dem?
 

Rille

Rolex
Jag har haft en sån här :)
nega9aby.jpg


Tyckte den var stilren som tusan och klart sjysst för priset jag gav runt 8000-9000kr
 

EmilOskar

Breitling
Lånar den här tråden!
Jag köpte en Speedmaster för några månader sedan (Pro 3750.50) men vet inte riktigt hur jag ska rengöra hesalitglaset. Har ni några tips?
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Lånar den här tråden!
Jag köpte en Speedmaster för några månader sedan (Pro 3750.50) men vet inte riktigt hur jag ska rengöra hesalitglaset. Har ni några tips?

Finns väl de som gör det med tandkräm. Sedan finns det plexiglasputs på cleas Ohlsson, sedan finns det väl speciellt puts för just klockglas av plexi att köpa på nätet. Har dick aldrig putsat själv.
 
Eftersom jag startade tråden för två år sedan så vill jag säga att det är kul hur en preferenser ändras.

Idag skulle jag aldrig köpa någon annan speedy förutom månklockan.

Utvecklat sin smak eller assimilerats?

Tycker helt klart att ditt ursprungliga resonemang har relevans. Lite synd att en helt ok sportchrono för pengarna får utstå spott och spe för "det den inte är". Om man gillar klockan för dess egenskaper är det bara att köra. Med det sagt så är jag personligen Speedyfrälst och då främst 321 eller 861-varianter.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag har ingenting emot andra speedy varianter än månklockan. Jag har kollat på flera i den familjen men landade ändå på prof. För att den hade den diametern jag va på jakt efter.
Är förälskad i "triple date" men just nu är 39 mm för litet för min handled tycker jag. Väldigt synd :(
Dscn15095.jpg

Obs, lånad bild
 

EmilOskar

Breitling
Nä, det funkar. Varför skulle det vara riskabelt? Man vill egentligen bara ha slipmedlet som finns i tandkrämen för att polera bort repor. Displex o polywatch är betydligt bättre..

Hur polerar man in det? Vad för trasa? Ska nog köpa Displex men jag antar att man använder samma sorts trasa.
 

EmilOskar

Breitling
Tack för tips!
Jag har märkt att min speedy ökar i tid istället för sacka efter. På något sätt känns det mer logiskt att den skulle sacka. Vad säger det om klockan?
(Och ja, bara vanlig dygnsdifferens).
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Tack för tips!
Jag har märkt att min speedy ökar i tid istället för sacka efter. På något sätt känns det mer logiskt att den skulle sacka. Vad säger det om klockan?
(Och ja, bara vanlig dygnsdifferens).
Det är ingen fara, har läst någonstans att om en icke COSC Omega har -1 +11 sek/24h fungerar den utmärkt
 
Topp