• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Speedy 005 eller 006?

Speedy 005 eller 006

• 005

Röster: 81 75.0%
  • 006

Röster: 27 25.0%

• Totala väljare
    108

Nikhel

Basic
Hej!

Jag är ny på detta forum och har läst och läst för att kunna göra mig en rättvis bild inför mitt allra första "riktiga" klockköp.

Jag har helt och hållet fastnat för en Omega Speedmaster Professional och har haft som första tanke att köpa mig en 311.30.42.30.01.006, främst pga den oerhört stiliga, öppna baksidan. Av vad jag kunnat läsa mig till verkar det dock vara en klar majoritet av Speedy-ägare som föredrar 005:an framför 006:an, vilket fått mig att tvivla lite.

Jag ställer därför frågan om det finns några jättenöjda 006-ägare som vill försöka överyga mig om att hålla fast vid mitt beslut om att köpa mig en 006:a?

Jag ser fram emot få visa upp min nya Speedy om en inte allt för lång framtid.

Det viktigaste är ju att du själv känner dig nöjd med ditt val. Vill du kunna beundra urverket (vilket är väldigt trevligt att titta på tycker jag) så slå till på 006an. Vet inte om det är något förutom öppen caseback som skiljer modellerna åt. Kanske någon annan har koll på?

Det som gör att många gillar .005 är nog i första hand att den har plexiglas (på framsidan) istället för safir vilket gör den mer lik originalet. Jag tycker den upplevs mer "levande" med plastglas men det är personligt förstås. En annan fördel är att man lätt polerar bort repor om (när) de dyker upp. Å andra sidan ska det ganska mycket till för att få repor på 006:ans safirglas. Köp den som sjunger till dig men testa båda ordentligt först är mitt tips.

Kolla även igenom den 600+ sidor Speedytråden för lite inspo :)

Om du absolut vill ha genomskinlig baksida så fanns det ett tag en modell med plast på framsidan och glas på baksidan men vilken ref den har får någon annan hjälpa till med.

Hej!

Jag är ny på detta forum och har läst och läst för att kunna göra mig en rättvis bild inför mitt allra första "riktiga" klockköp.

Jag har helt och hållet fastnat för en Omega Speedmaster Professional och har haft som första tanke att köpa mig en 311.30.42.30.01.006, främst pga den oerhört stiliga, öppna baksidan. Av vad jag kunnat läsa mig till verkar det dock vara en klar majoritet av Speedy-ägare som föredrar 005:an framför 006:an, vilket fått mig att tvivla lite.

Jag ställer därför frågan om det finns några jättenöjda 006-ägare som vill försöka överyga mig om att hålla fast vid mitt beslut om att köpa mig en 006:a?

Jag ser fram emot få visa upp min nya Speedy om en inte allt för lång framtid.
Välkommen in i värmen i speedytråden. Där diskuterar vi gärna denna fråga. Var beredd på att en del kommer lobba för Fois.
https://klocksnack.se/threads/Ω-speedmaster-tråden.45409/

I övrigt, testa båda, köp den du gillar bäst. Grymt val oavsett.

Hej,
Lägg en 005 bredvid en 006 i affären så ser du skillnaden på glaset ganska snabbt. En del gillar inte att safirglaset (på 006) ger en lite mjölaktig ring. Sedan är öppen baksida mysigt men det är även det graverade boettlocket på 005:)
Lycka till med vilken du än väljer, båda är bra.

Hej,
Lägg en 005 bredvid en 006 i affären så ser du skillnaden på glaset ganska snabbt. En del gillar inte att safirglaset (på 006) ger en lite mjölaktig ring. Sedan är öppen baksida mysigt men det är även det graverade boettlocket på 005:)
Lycka till med vilken du än väljer, båda är bra.

Instämmer gällande baklocket. Det ska inte underskattas.

Jag hade en .006 med jätteboxen, jag valde den främst för baksidan (det följde ju med en lupp). Men med facit i hand, inte är det många gånger jag beundrat urverket. Någon gång har man startat kronografen och sett vad som händer, men 99,9% av tiden har jag sett på urtavlan. Sen var det den vita ringen runt safirglaset, efter att ha sett alla fina bilder i Speedmastertråden med Hesalite så böjer jag mej för den breda massan. Hesalite torde vara den rätta vägen att gå, således om det åter blir en Speedmaster så blir det avgjort en .005.

Har 006 men kunde lika gärna varit en 005. Kör på den som känns bäst i magen och/eller som du får bästa dealen på. Bägge är fina!

Mer än jag visste, man lär sig nåt nytt varje dag :)

Här är iaf en hesalite sandwish till salu för den som är intresserad. I NYC förvisso men med tanke på hur mycket svenskar som åker dit så kanske den som är intresserad känner nån som känner nån..

https://omegaforums.net/threads/omega-speedmaster-professional-3572-50-box-and-papers.89041/

Det tråkiga är dock att 1861 inte är lika dekorerat som 1863. Plus att Omegas egna glasbaksida, om jag minns rätt, inte passar på en .005. Så då blir det tredjepartsdelar och allt känns helt plötsligt lite Biltema.

Det handlar ju lite om varför man köper just klockan också. För min del har jag alltid varit så fascinerad av historian kring den, därför är hesalite självklar för mig då den med safir blir en helt annan klocka (sen gillar jag inte riktigt mjölkigheten). "Tyvärr" har jag en ny, ångrat bittert att jag inte slog till på en överkomlig 321 i fantastiskt skick som jag hade möjlighet att klippa för 20 år sedan... (dock toknöjd med den nya).

Haft annan klocka med glasbaksida som jag beundrat varje gång jag satt på mig den men för just speedyn så är det hesalite som gäller för mig.

thumbnail_IMG_1808.jpg

Jag har köpt till min en del armband också, men faller hela tiden tillbaka till meshlänken. Tror mig ha funnit mig mitt kap:)

Tillbaka
Topp