• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Speedyn

Alarik

Audemars
2-Faktor
Under alla år som klocknörd har jag undgått att se tjusningen i den klassiska speedmastern.
Trots att jag alltid varit fullt medveten om dess episka historia och förstått att den förtjänar sin plats i finrummet har den för mig alltid varit vaniljglassen, Volvon alternativt ett par 501or.
Funktionsduglig men könlös och helt utan charm.

Sista året har habegäret kommit krypande.
Jag behöver nu helt enkelt en Speedy (fan också).

Så - utbilda mig.

Vet att reduced oftas betraktas som en dålig kompromiss men det är också allt.
Vad ska man köpa, undvika, tänka på etc?
 

Rivalen

Rolex
Urbildning, vet jag inte. Det är en känsla att vara när ett historisk skeende. Klockan vann NASA testet. Jag tycker den är snygg. Den går väldigt bra, Lemaniaverket håller klass och Rodium pläterat är det ett av de vackraste verk jag vet. En 3572.50 tror jag är rodium-plated, så den skulle ticka alla boxar för mig - 3573.50 är tänkbar och badbar, men då är det inte hesalite på framsidan. Om man inte måste ha en 321 a la Buzz Aldrin, så är glasbaksida i min smak. Reduced funkar inte för mig, den har ingen månanknytning.

32684119-YtB3G.jpg
 

Selvedge

Rolex
Beror ju på om du vill ha nytt eller vintage? Är inne på min 3:e nu och har hittat rätt! Började med en -08, -85 och nu en 76:a! Tycker man får mycket för pengen, matt tavla och lite gulnade index. Men det är ju en smaksak! Lycka till!
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Begagnat är absolut inga problem.
Ser absolut charmen i gulnade index men jag tror att jag i första hand är ute efter något som jag själv kan åldras med.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Speedys är grymt prisvärda. För 15-20 tusen kan man hitta en fin med 861 verk, och 1171 länk, som är snyggare än den nyare i mina ögon. Trots klockan är känt för sin robusthet, gillar den inte vatten, vilket är lite synd...
 

Operator

Omega
Klev nyligen på en speedy själv, jag valde att gå på en helt ny eftersom jag bestämt mig för att detta ska bli en keeper. För mig stod valet inledningsvis mellan glasbaksida eller ej - men det som slutligen gjorde att jag valde ref 311.30.42.30.01.005 (samma som 3570.50, men med nya boxen och skruvad länk) var att den har hesalite-glas. Lekte också ett tag med tanken på att köpa den utan länk på croco, men bestämde mig för att det nog är bra att ha länken - och tur var väl det, idag ca 4 veckor efter anskaffandet har jag ännu inte bytt till läder. Länken är superskön när man väl fått till den ;)
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Känner du för speedyn pga av dess historia så är det inget annat än originalet som du ska satsa på. Allt annat kommer inte att kännas 100 procentigt rätt. Varför inte börja med en modern med ett 1861 verk medan du letar efter gralen i form av en härligt patinerad vintage exemplar, gärna pre-moon [emoji3]
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Har man för smala handleder för originalet är reduced en schyst lösning, annars skulle jag inte välja den modellen (har haft båda).
 

JayJay

Rolex
Speedy förefaller ju i a f, om inte annat, vara en bergsäker inkörsport i flipparträsket. Tilltalas man av den tanken så är det väl bara att åka. Lycka till.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Har haft samma inställning som du, har min 105.002 och har haft meningen att allt efter 69 är kommersiellt krafs, inte original osv, (märkliga intalningar) efter att ha burit min DSOTM så öppnar jag för en ny referens, dock med hesalit, perfekt vardagsklocka! Dock kommer jag sakna datum, nya varianten med 9300 verk blir för lik Dsotm och för olik originalet.
 
Finns även en del snygga varianter utöver den vanliga.
Här är några favoriter, första tre bilderna ur egna klocklådan, de andra är på "önskelistan".

Guldspeedy (tillsammans med en 321:a)
7899675826_ea043be8f6_b.jpg



Gemini 4
8346117907_e3677e2f9c_b.jpg


Speedy First Omega In Space (39mm)
12487771254_49f7d7dd76_b.jpg


Apollo 11 35th Anniversary (lånad bild)
image16348.jpg


Apollo 11 45th Anniversary (lånad bild)
maxresdefault.jpg
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Packade precis ner min tredje Speedy för leverans till en fellow klocksnackare. Finns få andra klockor som jag tycker är snyggare på bild, som passar på allt. Den väcker ett riktigt ha-begär när jag tittar på bilder på den...men när den väl sitter på armen så är känslan nada, zip, zero. Trodde att tredje gången gillt skulle bli den gången den fastnade, men nope.

Är dock väldigt sugen på att testa DSOTM, den ser så sjukt snygg ut. Någon gång kanske...
 

Icaras

Rolex
Ok, jakten får börja.
Jag som skulle ha en reverso...
Ok, jakten får börja.
Jag som skulle ha en reverso...
Du har ett stort spann av klockor att kika igenom beroende på hur mycket vintage-känsla du vill åt. Om du vill ha en nyare speedy så är det 3570 som gäller, om du även vill ha glasbaksida så är 3572 den snyggaste varianten (om vi räknar andra halvan av 90-talet och framåt). Tycker att 3573 förlorar charmen som speedyn har i och med att den har safirglas istället för plexi... :)
 
Under alla år som klocknörd har jag undgått att se tjusningen i den klassiska speedmastern.
Trots att jag alltid varit fullt medveten om dess episka historia och förstått att den förtjänar sin plats i finrummet har den för mig alltid varit vaniljglassen, Volvon alternativt ett par 501or.
Funktionsduglig men könlös och helt utan charm.

Sista året har habegäret kommit krypande.
Jag behöver nu helt enkelt en Speedy (fan också).

Så - utbilda mig.

Vet att reduced oftas betraktas som en dålig kompromiss men det är också allt.
Vad ska man köpa, undvika, tänka på etc?


Jag har en 95:a Speedy reduced, Japan edition med länk. En underbar klocka i fin storlek. Min Speedy moonwatch sålde jag ganska snart efter köp då jag tyckte den var för stor. Jag har handled på 19,5 cm. i omkrets men kan inte acceptera ur som "hänger utanför" som åtskilliga av dagens "modeklockor" gör.
Sppedy 42 mm är visserligen ingen "modeklocka" men onödigt stor i mina ögon.
Rekommenderar dig att prova en reduced. Om du söker en keeper så kan det vara den.
Sitter som en smäck och du fastnar inte i ärmlinningen på skjortan.
Jag vet att inhouseverk, manuella verk och månhistoriken är viktigt för en del klockälskare men söker du en användbar och snygg kronograf så tycker jag absolut du skall prova en Speedy reduced.
Även bra att de flesta urmakare tar sig an service av reducedverken.
Lägger väl in en bild också:
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag har en 95:a Speedy reduced, Japan edition med länk. En underbar klocka i fin storlek. min Speedy moonwatch sålde jag ganska snart efter köp då jag tyckte den var för stor. Jag har handled på 19,5 cm. i omkrets men kan inte acceptera ur som "hänger utanför" som åtskilliga av dagens "modeklockor" gör.
Rekommenderar dig att prova en reduced. Om du söker en keeper så kan det vara den.
Sitter som en smäck och du fastnar inte i ärmlinningen på skjortan.
Jag vet att inhouseverk och manuella verk är viktigt för en del klockälskare men söker du en användbar och snygg kronograf så tycker jag absolut du skall prova en Speedy reduced.
Även bra att de flesta urmakare tar sig an service av reducedverken.

All form av självrespekt försvann så fort jag kom till insikt med mitt speedy-begär så jag kan lika gärna prova en reduced också.
 

saferide

Omega
2-Faktor
Det finns få klockor som (på bild iallafall) ser så jäkla bra ut på olika armband! Har ännu inte provat en på mina smala armar men jag hoppas att det blir en framtida vinnare!
 

F-L-P

Panerai
All form av självrespekt försvann så fort jag kom till insikt med mitt speedy-begär så jag kan lika gärna prova en reduced också.


Gör det! Ville själv gärna ha en Pro men insåg att den var för stor och blev sjukt grinig. Sedan kom jag på att jag gillar ju ändå estetiken och tyckte att det var ganska skönt med en automat. Har varit på väg att sälja den några gånger men har alltid ångrat mig.

Den är ruskigt skön med lite sladdrig länk :). visst saknar den månkopplingen, men det är inget som påverkar hur den ser ut, hur den funkar eller hur den känns på armen.
Att reduced är fel och kostar 50.000 i service är något som man "ska" tycka i klockvärden, en åsikt som ärvs utav andra utan att man själv egentligen har tyckt eller tänkt till. Typ på samma sett som att Inhous alltid är bättre än inköpta verk, automat är alltid bättre än kvarts, att Heuer är bra men TAG heuer är skit, att vissa sport rollar ser sjuuuuuuukt snygga ut för att de har ett insert med lite fetare font eller att de står djupet i fot före meter (ser ju fan likadant ut på alla sett utom på 25cm håll när man har stirrat på den i 5 min med ett referens ex precis bredvid ;) )

Jag röstar för fler egna åsikter och mindre upprepning av andras som man låtsas vara sina egna. Här är min reduced, jag tycker den är sjukt snygg. Det är min åsikt och definitivt ingen annans.

2012-11-01121414.jpg
 

CLT

Rolex
Börja med en 3570. Går att hitta för 17k till strax över 20k för fina ex. Köp inte reduced, det är bara nästan en Speedy!
pkECoVc.jpg
 
Topp