• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Spekulation om rolex DJ storlek

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
sitter och funderar på rolex datejust, har tidigare haft en 116200 en mycket fin klocka har även haft en 1601 och kommer säkert skaffa en datejust till i framtiden. Datejust för herrar finns ju i två storlekar, 36mm och 41mm i form av modellen datejust 2. Känslan man får av att surfa på nätet och vad man ser irl är ju att det är 36mm original storleken som är den populära, tycker inte det är så ofta man ser den större modellen.
Samma storlekar finns ju även på day-date modellerna 36 och 41, även här tycker jag man inte sett så många day-date 2 i 41mm. Men i år på baselmässan så presenterades ju den nya day-date i 40mm, det må skilja bara en millimeter men på bilder ser ju den nya 40mm day-date mycket bättre ut än DD2 gör. På samma mässa presenterades en ny oyster perpetual som tidigar funnits i som störst 36mm men nu fr.o.m. I år även skall finnas i 39mm, samma storlek som Explorer 1 som för några år sedan hoppade upp från 36 till 39.

Tror vi att datejust går samma väg nästa år? Att vi får se en ny datejust i 39mm nästa år? Jag hade tyckt det vore smutt.
 

Folke08

Omega
Förhoppningsvis blir det som du säger. Går själv i tankarna på att spara ihop och köpa ny OP på grund av storleken. Skulle det komma en dj på 39 mm skulle jag nog köpa det istället :)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Jag är tveksam till om trenden med stora klockor är över ännu. Dock är jag övertygad om att vi, förr eller senare, kommer se allt fler mindre klockor igen. Med detta sagt tror jag att 41mm mycket väl kan utgå till förmån för tex 39mm. Men kanske inte så snart som nästa år

Ber om ursäkt för OTmen jag måste fråga! Vad tror ni oddsen är för en GMT Coke i stål nästa år?
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Jag är tveksam till om trenden med stora klockor är över ännu. Dock är jag övertygad om att vi, förr eller senare, kommer se allt fler mindre klockor igen. Med detta sagt tror jag att 41mm mycket väl kan utgå till förmån för tex 39mm. Men kanske inte så snart som nästa år

Ber om ursäkt för OTmen jag måste fråga! Vad tror ni oddsen är för en GMT Coke i stål nästa år?

Felpost
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror också det kommer en 39mm DJ. Det hade ju inte direkt förvånat. DJII är på tok för stor. Hoppas nya OP blir bra och att de släpper tavlor utan accentfärger framöver. Tyvärr tror jag 39mm blir för stort och att 38mm hade varit en bättre storlek.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Här är en suddig bild från nyår på en väns DJ 36mm av nyare referens. Hade gärna sett den i 1-3mm större på mina 18.5cm handleder. Men 36mm har en charm i sig..
image.jpg
 

M021

Rolex
2-Faktor
DJ går nog samma öde till möte. Anledningen till att du ser få DJ II samt DD II är på av proportionerna. Ägde själv en DJ II och måste säga att den satt bättre än jag trodde. Men Bezel ringen är aningen över dimensionerad. DJ och DD tycker jag man ska hålla till 36. Punkt. OPn i sig tycker jag fått ett lyft over all så i min mening är dom OK med 39.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Stämmer det att nya OP har EXAKT samma boett som nya exp? Läste det någonstans.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
vet ej, DJ boetten brukar ha mjukare kanter än explorer ii 40 mm
Förstår ju att DJ och exp inte har samma i och med att de är olika stora, men det har påståtts att exp 39mm och OP 39mm har exakt samma boett och länk. Tyckte det lät som en märklig genväg, en sådan som Rolex inte brukar ta. I så fall borde man ju bara kunna byta tavla på en exp för att "bygga" en OP. :bored:
 

SwedishMade

Cartier
Förstår ju att DJ och exp inte har samma i och med att de är olika stora, men det har påståtts att exp 39mm och OP 39mm har exakt samma boett och länk. Tyckte det lät som en märklig genväg, en sådan som Rolex inte brukar ta. I så fall borde man ju bara kunna byta tavla på en exp för att "bygga" en OP. :bored:
Time will tell!
De har väl olika polering?
Hur ligger de olika modellerna prismässigt?
Rolex och deras AD:s släpper ju dock inte ut delar så lätt, så att bygga en lär inte bli en enkel manöver.

DJ på 36 mm passar de flesta mäns handleder utan problem tycker jag, delvis pga att länkens 20 mm är rätt bred. Omega AT 38,5 mm har ju t.ex. smalare länk på 19 mm.
 

joF

Panerai
Förstår ju att DJ och exp inte har samma i och med att de är olika stora, men det har påståtts att exp 39mm och OP 39mm har exakt samma boett och länk. Tyckte det lät som en märklig genväg, en sådan som Rolex inte brukar ta. I så fall borde man ju bara kunna byta tavla på en exp för att "bygga" en OP. :bored:
Boetten vet jag inte riktigt. När jag kollar på bilder så tycker jag Explorer ser lite biffigare ut, men det kanske är inbillning?

Länken är dock ej samma, låset är olika.
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Förstår ju att DJ och exp inte har samma i och med att de är olika stora, men det har påståtts att exp 39mm och OP 39mm har exakt samma boett och länk. Tyckte det lät som en märklig genväg, en sådan som Rolex inte brukar ta. I så fall borde man ju bara kunna byta tavla på en exp för att "bygga" en OP. :bored:
Vad jag har förstått så har Op inte samma spänne som exp1 men att länken är samma.
Sen ska det skilja på glasringen exp är slät och OP är rundad. Det är säker möjligt att byta tavla och visare, frågan är om någon AD skulle utföra detta då det är en annan klocka.
image.jpg
 

SwedishMade

Cartier
Vad jag har förstått så har Op inte samma spänne som exp1 men att länken är samma.
Sen ska det skilja på glasringen exp är slät och OP är rundad. Det är säker möjligt att byta tavla i en ny OP, frågan är om någon AD skulle utföra detta då det är en annan klocka.
image.jpg

Svaret där är ju nej, om de följer reglerna. De byter inte heller armband. Eller boettring.
 
Topp