• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Spelar priset någon roll?

kmg

Patek
2-Faktor
Om jag talar för egen del så spelar priset absolut roll. Jag ser till att ha en riktig slit-släng-klocka (i mitt fall casio) och en lite "snyggare" klocka som jag ändå inte behöver vara så rädd om (i mitt fall en certina). Därutöver köper jag sånt som jag inte kan klippa för en månadslön och som jag vårdar ömt. Jag lägger mig platt och erkänner att jag faltiskt tycker dyrt har ett egenvärde. Så lättlurad är i alla fall jag.
 

Apansson

Torpare
Nä inte för dig som är besatt av Glycine! ;)
Skämt åsido, jag tror ärligt att det är väldigt många som medvetet eller kanske vanligare, undermedvetet, tänker så som @Apansson säger.
"Köper man något dyrt, oavsett om det är för egen njutning eller inte, så vill man väl ändå att det uppmärksammas."
Stämmer självfallet inte in på alla, men det stämmer nog på många fler än man tror.
Kul trådstart!
För att försöka svara på detta på en för en gångs skull någorlunda seriöst sätt:
För mig går det att se det på två sätt. Jag har en djup respekt för såna som @Denke @yonsson @Molle @Aurum osv som fullständigt nördar ned sig i de mest obskyra klockor och subklasser av klockor. Det är sjukt kul, härligt jävla nördigt och extremt...respektingivande på något sätt. Att helt enkelt köra sin egen grej för att det är det man själv just gillar, och skiter fullständigt i, ja kanske till och med njuter av att ingen "utomstående" riktigt vet vad det är.

Personligen är jag absolut intresserad av vintage och ser charmen i det, men eftersom jag är så förbannat...hmm, autistisk i mina intressen så kan jag inte ta något med måtta - så jag har helt enkelt inte råd att hålla på med vintage, då jag självklart skulle vilja ha en RCO Newman och en Patek 2499 och såna pjäser, och jag skulle nog inte känna mig nöjd förrän jag har det. Därav är det totalt orimligt för mig att hålla på med, det är helt enkelt så jag funkar.

Ni som hängt med på forumet ett tag vet ju hur jag är. Jag gillar nya klockor bättre ändå på något sätt, eftersom jag uppriktigt gillar att "pöbeln" - dvs icke klockintresserade också vet och ser att det här är något exklusivt och dyrt. Jag älskade min VC Overseas. Älskade den. Men på något sätt kändes det jävligt trist med så mycket pengar i en modern stålklocka som alla kunde köpa. Ingen visste ju vad det var. Hur kul är det egentligen? Rolex hägrade alltid där någonstans.
Ja, det är ett rätt knäppt och sjukt tankesätt, kanske växer det bort när min mentala ålder börjar närma sig min fysiska ålder (om det nu någonsin kommer hända), men av denna anledning är det typ Rolex och Omega som är kul för mig. Gärna i finmetall och med bling på. När det gäller mina materiella ting gillar jag att synas. Äga riktiga like-raketer, så att säga.

För att försöka svara på frågan då.
För mig spelar priset roll. Jag vill ha klocka/klockor med hög prislapp. Samtidigt är det inte superexklusiva urverk eller begränsad tillgång jag vill betala för. Jag vill betala för guld och is. Samtidigt ska den vara från en klocktillverkare. Skulle alltså inte köpa en typ...superblingad LV-klocka för 250 papp. Dvs, Rolex i ädelmetall är för mig de ultimata klockorna, och det finns inget som är bättre än det och som kommer kittla mig på samma sätt. Så enkelt är det.

För andras klockor bryr jag mig verkligen inte om vad de kostar. Jag älskar att klämma på folks klockor på GTG's som man ser att ägaren i fråga av är uppriktigt nöjd, stolt och intresserad av. Minns när Denke hade sin Rolex Explorer på Hublot-eventet och övertygade folk om varför det var den perfekta OWG-klockan. Jag köper alla hans argument och är så jävla på att den passar honom helt perfekt. Det är ingen klocka jag skulle köpa, men eftersom han är så förbaskat nöjd med den så blir jag också intresserad av den. Jag skulle också sjukt gärna träffa Yonsson nån gång och lära mig allt om seiko-nördandet. Gillar även att snacka Panerai med @Zacke @Palenkovich och @Compiss - bara för att de är så härligt jävla nördiga kring det. Jag lär nog inte köpa en Panerai heller, men jag älskar att titta på deras.
Samma sak som när @Echo Delta maler på om sina fakking RM hela tiden och hur coolt och innovativt det är. Sjukt intressant, men jag kommer aldrig köpa någon.

Så tänker jag.
 

bykr89

Cartier
Om jag talar för egen del så spelar priset absolut roll. Jag ser till att ha en riktig slit-släng-klocka (i mitt fall casio) och en lite "snyggare" klocka som jag ändå inte behöver vara så rädd om (i mitt fall en certina). Därutöver köper jag sånt som jag inte kan klippa för en månadslön och som jag vårdar ömt. Jag lägger mig platt och erkänner att jag faltiskt tycker dyrt har ett egenvärde. Så lättlurad är i alla fall jag.
I den aspekten har priset självklart en stor roll. Jag köpte mig en ny Omega 300m för inte länge sedan. Det är min ögonsten och en personlig investering jag tänkt ha väldigt länge. Mina övriga klockor är betydligt billigare.
Men det verkar hittills som jag hade hoppats på, att man kan rocka klockor i en och samma samling i helt olika prisklasser och utföranden, nästintill prestigelöst.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Men det verkar hittills som jag hade hoppats på, att man kan rocka klockor i en och samma samling i helt olika prisklasser och utföranden, nästintill prestigelöst.
Håller med. Jag dömer ingen annan. Min poäng dock är att det enda som jag funderar på nu är vilken ball (och dyr) klocka som blir nästa inköp.
 

radius

Omega
Om jag talar för egen del så spelar priset absolut roll. Jag ser till att ha en riktig slit-släng-klocka (i mitt fall casio) och en lite "snyggare" klocka som jag ändå inte behöver vara så rädd om (i mitt fall en certina). Därutöver köper jag sånt som jag inte kan klippa för en månadslön och som jag vårdar ömt. Jag lägger mig platt och erkänner att jag faltiskt tycker dyrt har ett egenvärde. Så lättlurad är i alla fall jag.


Låter långt ifrån lättlurat. Helt enligt sunt förnuft om du frågar mig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men det verkar hittills som jag hade hoppats på, att man kan rocka klockor i en och samma samling i helt olika prisklasser och utföranden, nästintill prestigelöst.
Det finns ju folk här som har både platina-Rolex och vintageseikos för 2000kr, så visst är det så. Detta upplever jag dock har förändrats här på KS. 2012 var det ganska mycket skumpa och Rolex här medan folk, om än skämtsamt, dissade billiga klockor.

Nu upplever jag inte den snobbismen alls på samma sätt här, framförallt inte i Kobra Kai eller vintage.
 
Jag har på senare tid börjat nörda ner mig i citizens och casio's skapelser. I mina ögon så är tekniken i dessa minst lika häftigt som mekaniska saker. Det faktum att man kan sälja något vattentåligt, stöttåligt, underhållsfritt(typ) och radiokontrollerat för ca 1000 spänn är från en ingenjörsstudent-synvinkel fantastiskt.

Så svaret på frågan är väl typ att billiga klockor kan vara minst lika roliga som dyra, men med det sagt så finns det ett rejält gäng dyrare klockor jag vill äga :p
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det är precis som allt annat vilket innebär att man måste göra sin läxa och läsa på rejält. Sen är det svårt att säga något om en klocka förrän man ägt och burit den ett tag. Visst kan du bilda dig en uppfattning genom att klämma på en klocka men när du betalt den så infinner sig en helt annan känsla. Personligen bryr jag mig inte om vad en klocka kostar i den bemärkelsen att en dyrare inte per automatik är bättre. Visst är det kul med Rolex i guld men stål är så mycket mer mångsidigt och gångbart.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Bilden säger allt :)
image.jpeg
Ja, verkligen! Har du också snott en termometer från akuten?
 

Klock man

Cartier
Hej, dags att reda ut en del frågetecken med ett första inlägg på KS.
Mitt intresse för klockor har dragit igång 4 real efter att ha legat i bakhuvudet en längre tid. Det är fortfarande en stor djungel där ute!
Jag har många frågor och funderingar kring kulturen, jag har inte hunnit läsa mycket på KS då jag just hittat hit.

Jag har förstått att det är Rolex, Omega eller Breitling som gäller många gånger. Men inte alla tre tillsammans efter att ha läst många syrliga inlägg om "fan-boys" och wannabe klockintresserad om man köper "fel" modell av någon av ovannämnda m.m. lite som Volvo vs Saab eller Subaru vs Evo.. :) Hajar såklart att man har någon tillverkare närmre hjärtat än andra, men allt annat behöver inte vara skit för det.

Spelar priset någon roll om det är ett kvalitativt ur man har?
Skrattar en inbiten klockfantast åt klockor under 50K eller kan denne varva sin samling med en Tissot för 3000:- eller Seiko SKX007'a eller kanske till och med en Casio f-91w?
Eller är det snarare att man utökar sin samling av 5-10.000:- klockor med en klocka som kostar mer än bilen?

Respekteras allas intresse för klockor, stort som smått? Eller är det segregerat prisklasser emellan? Jag kan göra fler bil liknelser men jag hoppas att jag gör mig förstådd).
Finns det styggelser man bara inte får äga för att kalla sig klockintresserad?
DW, M.Kors, Armani m.m. förstår jag går fetbort!

Jag hoppas detta leder till informativa diskussioner och bra svar.

/Kristoffer
Jag tycker här på KS att man blir bra möt hur dyr eller hur billig klocka man en har i sin ägo, och gillar man något så spelar inte priset något tycker jag i alla fall. Så jag kan bara säga köp det du tycker passa dig, och i rätt prisklass för din plånbok.
 

Apansson

Torpare
Det finns ju folk här som har både platina-Rolex och vintageseikos för 2000kr, så visst är det så. Detta upplever jag dock har förändrats här på KS. 2012 var det ganska mycket skumpa och Rolex här medan folk, om än skämtsamt, dissade billiga klockor.

Nu upplever jag inte den snobbismen alls på samma sätt här, framförallt inte i Kobra Kai eller vintage.
Jag tycker det går i vågor med snobbismen. Kanske inte lika mycket snobbism, men mer uppdelningar med diverse klubbar av inbördes beundran. Kanske blir lite i samband med att forumet växer iofs. :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det är en komplex frågeställning med flera dimensioner men kort svar är väl att ja, visst spelar det roll. Det går absolut verkligen inte alls att jämföra kvaliteten och känslan av en Rolexklocka med en billig klocka men funktionsmässigt är såklart en enkel kvartsklocka tidssäkrare. Varumärken har alltid inbyggda värden utöver kvaliteten varför det känns, vanligtvis, roligare att åka runt i en Mercedes än en Volkswagen. Sen finns det billiga varumärken som av andra anledningar än lyx är starka och är beundransvärda, typexemplet Seiko. Seiko erbjuder inte bara otroligt prisvärda klockor utan ett märke jag respekterar både för historian och hantverket. Varje gång jag har min SKX007 på mig beundrar jag hur snygg den är och jag skulle gärna ha en Grand Seiko i min ägo.

Problemet är samtidigt lite att dyrare klockor inte enbart är dyra för sitt varumärke. Har man väl smakat på en dyrare klocka försämrar det enligt mig upplevelsen av en billigare klocka. Jag skulle aldrig för mitt liv köpa en Longines för att de klockorna ger -för lite-. Varför skulle jag köpa en Longines när jag istället antingen kan lägga en tredjedel av pengarna och köpa en Seiko SRP777 eller något annat roligt, alternativt spara lite slantar till och köpa en Omega?
 

bykr89

Cartier
Bra svar ni kommer med, en del med mycket energi bakom! Det är kul att höra att många har en bred samling av klockor.
Seiko har jag fastnat för, verkar vara ett prisvärt märke med en hel drös coola modeller.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Det är en komplex frågeställning med flera dimensioner men kort svar är väl att ja, visst spelar det roll. Det går absolut verkligen inte alls att jämföra kvaliteten och känslan av en Rolexklocka med en billig klocka men funktionsmässigt är såklart en enkel kvartsklocka tidssäkrare. Varumärken har alltid inbyggda värden utöver kvaliteten varför det känns, vanligtvis, roligare att åka runt i en Mercedes än en Volkswagen. Sen finns det billiga varumärken som av andra anledningar än lyx är starka och är beundransvärda, typexemplet Seiko. Seiko erbjuder inte bara otroligt prisvärda klockor utan ett märke jag respekterar både för historian och hantverket. Varje gång jag har min SKX007 på mig beundrar jag hur snygg den är och jag skulle gärna ha en Grand Seiko i min ägo.

Problemet är samtidigt lite att dyrare klockor inte enbart är dyra för sitt varumärke. Har man väl smakat på en dyrare klocka försämrar det enligt mig upplevelsen av en billigare klocka. Jag skulle aldrig för mitt liv köpa en Longines för att de klockorna ger -för lite-. Varför skulle jag köpa en Longines när jag istället antingen kan lägga en tredjedel av pengarna och köpa en Seiko SRP777 eller något annat roligt, alternativt spara lite slantar till och köpa en Omega?
Spot on ang Longines-prisklassen. Känner igen mig.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Tja, priset kan väl spela roll, men det är verkligen inte den allenarådande faktorn. Nedan har vi de tre klockor jag har haft på absolut mest rotation den senaste månaden, och alla tre gör mig verkligen glad. Så visst kan man ha jävligt kul med klockor på en liten budget. Sedan har jag dyrare klockor också, det ska inte förnekas. Men som med allt här i världen, ombyte förnöjer.

Vintage budgettrippel: dykare, GMT och kronograf. Totalt inskaffningspris under 5k

image.jpeg
 

Cipover

Omega
Jag tror det är samma sak som gäller oavsett om det är bilar, klockor, leksaker eller vilket materiellt intresse som helst. Det finns de som gillar status och utseende och det finns de som har andra passioner och udda vinklingar inom området (det ena behöver inte utesluta det andra).

Respekterad blir du nog så länge du visar ett geniunt intresse och engagemang. Jag tror det är svårt att visa engagement och passion för massproducerat skräp av usel kvalitet och därför så ser du nog inte många som samlar på DW-klockor och kallar sig klockintresserade.

Nu är jag inte insatt i bilvärlden men kan tänka mig att en person som knegat i 7 år för att få köpa sin fullutrustade dröm-Subaru kan bli respekterad på samma sätt som en som älskar gamla amerikanare och bara letar originaldelar osv. Däremot en person som kommer och säger att han köpt en Skoda från -09 för det är en ganska bra pendlarbil med rimlig månadskostnad inte har så mycket "cred" att hämta på ett bilforum.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag har inte känt mig så bekväm lägga 15-20k+ på en klocka trots ett nu rätt långt intresse. Upplever inte att andra tittar snett på mig för det. Det roliga med detta intresse är ju att det går se charmen med såväl billigare som dyrare ur. Något jag tror de flesta håller med om och när någon brinner för (har kunskap om) något blir det oftast intressant oavsett märke eller prislapp. Även om personen inte tänkt köpa det. Iaf för egen del.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Nu är jag inte insatt i bilvärlden men kan tänka mig att en person som knegat i 7 år för att få köpa sin fullutrustade dröm-Subaru kan bli respekterad på samma sätt som en som älskar gamla amerikanare och bara letar originaldelar osv. Däremot en person som kommer och säger att han köpt en Skoda från -09 för det är en ganska bra pendlarbil med rimlig månadskostnad inte har så mycket "cred" att hämta på ett bilforum.
Om han pustar o fejar skodan så kan han nog ha ett konto på garaget.se.

Såsom jag uppfattade TS fråga var den om det finns ngt motsvarande subaru-evo-hets i vår bransch, kommer man i fel krets med son evo är man inte värd vatten. Eller "att styla en saab är som att smika en gris".
Ngt enligt ovan omsatt till ks ser man inte avseende dyrt-billigt.
 

Oniel

Panerai
Så länge det är klockor från "riktiga" klocktillverkare så känns det som om pris spelar mindre roll även om det ändå spelar roll. Och detta att det bråkas (skämtsamt som jag upplever det) mellan omega, rolex och breitling ägare tycker jag tyder på respekt. Lite som syskonkärlek eller Norge och Sverige historier ;)

Plus att många som äger ett av varumärkena även äger något av dem andra också.
 
Folk har subjektiva preferenser såklart men jag tycker inte att något märke seriöst dissas här förutom som du själv nämnde parfymklockor såklart.

Personligen gillar jag allt möjligt. Helst något med historia eller en anknytning till något jag gillar (kan vara militärt, eller så enkelt som att Arnold burit det i en favoritrulle från 80-talet). Detta kan göra mig blind för kvalitativa brister, om sådana skulle finnas. Med det sagt finns det självklart massvis av (vad jag anser) dyra ur som jag vill ha.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Såklart priset spelar roll, denna hobby är för dom allra flesta en materialsport...

Bara kolla på forumets finaste klocka, tråden -typ alla jämställer den snyggaste med det typ dyraste.,.
Jo, men ska du välja den _finaste_ klockan så ligger såklart dyra dinkor närmare tillhands än en Citizen Aqualand. Sen tycker jag iofs att hela den tråden är extremt oskön i sig men det är ju en annan fråga.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Jag köper allt jag tycker är kul och kan komma över, helt oavsett prisklass.

Med det sagt så spelar självklart priset in på i alla fall ett sätt för mig personligen, jag kan nämligen inte låta 100 k ligga i en byrålåda och tänker därför till lite extra när jag gör sådana köp. Dvs. jag gör mer research och jagar precis rätt objekt innan jag slår till. Jag gör i för sig otroligt mycket research på billiga ur också. Min Sambo tycker jag är konstig när jag sitter timme ut och timme in för att googla filmer, information och bilder på en klocka för 2000 kr. "Varför köper du den inte bara?" Jo, för det är jakten som är det allra roligaste, återigen oavsett prisklass!

Ett annat roligt exempel är hur mycket jag googlar på referenser som jag tidigare ägt när jag ska köpa dem igen. Ta 114060 eller 2531.80.. Jag har ägt dessa två modeller säkert tio gånger tillsammans. Även fast jag vet tamejfan allt om dem så börjar jag om mitt googlande varje gång suget kommer tillbaka. Det är det som gör detta intresse så roligt. Läsa läsa läsa, alltid lär man sig något nytt.

Det som irriterar mig lite ibland är synen på nya klockor hos vissa Vintage-nördar här på forumet. Folk som tittar på min arm och ser en ny sportrolle och tänker "posör utan ett egentligt intresse" när det för min del helt enkelt handlar om att jag i de flesta fall gillar nytt bättre än Vintage. Jag är en nörd av rang men råkar ha nördat in mig på nytt, allt ifrån Casio's för 200 spänn till Panerai tourbillons för 2 mille.
 

marlun

Rolex
Jag rankar ofta dyrare klockor högre bara för att de kostar mer tyvärr. Igenkänningsfaktorn är också viktig när jag köper klocka. Tröttnade på min Tudor eftersom ingen visste vad det var för något. När jag köpte min första Rolex och jag märkte att folk visste vad det var blev det plötsligt mycket roligare med klockor
 
Senast ändrad:

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Kul trådstart!
För att försöka svara på detta på en för en gångs skull någorlunda seriöst sätt:
För mig går det att se det på två sätt. Jag har en djup respekt för såna som @Denke @yonsson @Molle @Aurum osv som fullständigt nördar ned sig i de mest obskyra klockor och subklasser av klockor. Det är sjukt kul, härligt jävla nördigt och extremt...respektingivande på något sätt. Att helt enkelt köra sin egen grej för att det är det man själv just gillar, och skiter fullständigt i, ja kanske till och med njuter av att ingen "utomstående" riktigt vet vad det är.

Personligen är jag absolut intresserad av vintage och ser charmen i det, men eftersom jag är så förbannat...hmm, autistisk i mina intressen så kan jag inte ta något med måtta - så jag har helt enkelt inte råd att hålla på med vintage, då jag självklart skulle vilja ha en RCO Newman och en Patek 2499 och såna pjäser, och jag skulle nog inte känna mig nöjd förrän jag har det. Därav är det totalt orimligt för mig att hålla på med, det är helt enkelt så jag funkar.

Ni som hängt med på forumet ett tag vet ju hur jag är. Jag gillar nya klockor bättre ändå på något sätt, eftersom jag uppriktigt gillar att "pöbeln" - dvs icke klockintresserade också vet och ser att det här är något exklusivt och dyrt. Jag älskade min VC Overseas. Älskade den. Men på något sätt kändes det jävligt trist med så mycket pengar i en modern stålklocka som alla kunde köpa. Ingen visste ju vad det var. Hur kul är det egentligen? Rolex hägrade alltid där någonstans.
Ja, det är ett rätt knäppt och sjukt tankesätt, kanske växer det bort när min mentala ålder börjar närma sig min fysiska ålder (om det nu någonsin kommer hända), men av denna anledning är det typ Rolex och Omega som är kul för mig. Gärna i finmetall och med bling på. När det gäller mina materiella ting gillar jag att synas. Äga riktiga like-raketer, så att säga.

För att försöka svara på frågan då.
För mig spelar priset roll. Jag vill ha klocka/klockor med hög prislapp. Samtidigt är det inte superexklusiva urverk eller begränsad tillgång jag vill betala för. Jag vill betala för guld och is. Samtidigt ska den vara från en klocktillverkare. Skulle alltså inte köpa en typ...superblingad LV-klocka för 250 papp. Dvs, Rolex i ädelmetall är för mig de ultimata klockorna, och det finns inget som är bättre än det och som kommer kittla mig på samma sätt. Så enkelt är det.

För andras klockor bryr jag mig verkligen inte om vad de kostar. Jag älskar att klämma på folks klockor på GTG's som man ser att ägaren i fråga av är uppriktigt nöjd, stolt och intresserad av. Minns när Denke hade sin Rolex Explorer på Hublot-eventet och övertygade folk om varför det var den perfekta OWG-klockan. Jag köper alla hans argument och är så jävla på att den passar honom helt perfekt. Det är ingen klocka jag skulle köpa, men eftersom han är så förbaskat nöjd med den så blir jag också intresserad av den. Jag skulle också sjukt gärna träffa Yonsson nån gång och lära mig allt om seiko-nördandet. Gillar även att snacka Panerai med @Zacke @Palenkovich och @Compiss - bara för att de är så härligt jävla nördiga kring det. Jag lär nog inte köpa en Panerai heller, men jag älskar att titta på deras.
Samma sak som när @Echo Delta maler på om sina fakking RM hela tiden och hur coolt och innovativt det är. Sjukt intressant, men jag kommer aldrig köpa någon.

Så tänker jag.
Tycker det är synnerligen uppfriskande att du både nu och tidigare rätt ut erkänner att du i hög utsträckning är en posör i sammanhanget (absolut inte negativt menat). Du har hunnit skaffa dig ganska stora kunskaper inom denna hobby och vet således att uppskatta klockor ur flera perspektiv, från olika tillverkare och i olika prisklasser. Du har ändå landat i att du vill ha dyrt och med maximal igenkänningsfaktor.
Det som gör det så uppfriskande är att du är i det närmaste unik på KS i att erkänna ovanstående.. Likt glassen m.fl. är inne på tidigare i tråden; mörkertalet torde vara stort..
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Hmm. Vet inte. Nu har jag inte haft superdyra klockor utan köpt för 15k, 25k och 40k (i icke klockintresserades ögon är det dock såklart vansinnigt) samt massor av billigare Seikos/Orient.
För egen del är det en go känsla att bära ett dyrare ur även om ingen annan känner till det, tillexempel Tudor Black Bay - vilket är en model jag fullkomligt älskar.

Jag bär gärna min Orient Mako på olika naton, då jag tycker det är en riktigt snygg klocka - även om den var väldigt billig (1.5k).

Andra gillar dock att klämma på Rolex. "Är det en Rolex? Jag får prova! Har aldrig känt på en Rolex" och därför är det såklart kul att bära den. Min Rolex är min favoritklocka men jag tror inte att det är pga just Rolex.

Vet inte alls vart jag försöker komma här när jag tänker efter.
 

Apansson

Torpare
Tycker det är synnerligen uppfriskande att du både nu och tidigare rätt ut erkänner att du i hög utsträckning är en posör i sammanhanget (absolut inte negativt menat). Du har hunnit skaffa dig ganska stora kunskaper inom denna hobby och vet således att uppskatta klockor ur flera perspektiv, från olika tillverkare och i olika prisklasser. Du har ändå landat i att du vill ha dyrt och med maximal igenkänningsfaktor.
Det som gör det så uppfriskande är att du är i det närmaste unik på KS i att erkänna ovanstående.. Likt glassen m.fl. är inne på tidigare i tråden; mörkertalet torde vara stort..
En viktig detalj att nämna är att klockan också måste vara användbar - dvs jag måste våga använda den till typ allt jag gör. Shit, jag skulle jättegärna ha en perfekt 6542/1675, men tänk om man drar en ding i den :( kört!
 
Topp