• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Spider dial?

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Jag har alltid trott att Spider dial betyder att urtavlan har krackelerat pga slitage men när jag var nere hos lv sa göbben till min stora förvåning att de tillverkats så en gång i tiden. Det kan väl ändå inte stämma?
 

MånsT

Rolex
Vad jag har hört så tillverkades tavlorna på sådant sätt att de med tiden blev så kallade "spider dials". Har för mig att det inte var meningen så att säga och att tillverkningsprocessen ändrades för att få bukt på det.
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Tänkte väl det. Skrämmande att personalen på luxury watches hävdar detta. Trots att jag sa samma sak som ovanstående stod de på sig...
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Med 99,9% konfidensintervall bedömer jag den risken till 0.00001%. När göbben sa detta sa jag nämligen att det såklart handlade om att tavlorna blivit så med tiden varpå göbben åter igen yttrade sig om att de var tillverkade så från början. Trodde såklart ikke på detta men fann det rätt onödigt att forsätta diskutera saken. Faktum är att jag lämnade butiken och inte satt min fot där inne sedan dess.
 
Med 99,9% konfidensintervall bedömer jag den risken till 0.00001%. När göbben sa detta sa jag nämligen att det såklart handlade om att tavlorna blivit så med tiden varpå göbben åter igen yttrade sig om att de var tillverkade så från början. Trodde såklart ikke på detta men fann det rätt onödigt att forsätta diskutera saken. Faktum är att jag lämnade butiken och inte satt min fot där inne sedan dess.
Jaha... wow! Missuppfattade din första post då. Han menade alltså att de lämnade fabriken med spider dials?
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Jaha... wow! Missuppfattade din första post då. Han menade alltså att de lämnade fabriken med spider dials?
Exakt, göbben hävdade att spider dial inte är en effekt utav tidens tand utan att klockorna hade spider dial redan när de som nya lämnade fabriken. Föreslår att någon av forumets medlemmar går in o pratar spider med göbben.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Tänkte väl det. Skrämmande att personalen på luxury watches hävdar detta. Trots att jag sa samma sak som ovanstående stod de på sig...

Ja, läskigt! Hemsk...
Finns det ingen risk att det var du som missuppfattade vad göbben egentligen menade?
Kan tänka mig att ***** snurrade till det. De tillverkades på ett visst sätt/en viss lack som krackelerar med tiden. Självklart inte avsiktligt!
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Exakt, göbben hävdade att spider dial inte är en effekt utav tidens tand utan att klockorna hade spider dial redan när de som nya lämnade fabriken. Föreslår att någon av forumets medlemmar går in o pratar spider med göbben.
Har fått lite snurrig förut, antagligen av mannen du menar. Jobbar man med vintage så är det bra info att sitta på :D
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Så länge Gummo inte har bevis på att göbben sitter på rätt kunskap har Ts rätt.
Hahaha... Jag behöver inga bevis. Det är bara ett rimligt antagande efter att ha läst några av dina trådstarter ställt mot göbbens långvariga erfarenhet av handel med begagnade klockor. Så här såg min gamla spiderdial i en 5513 ut:

P1140692.JPG


Ett finmaskigt nät tillskillnad från många andra spiderdails där det är större och högre sprickliknande mönster på tavlan. Detta kom efter övergången från tavlor med målade till tavlor med applicerade vitguldsindex på åttiotalet.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
En googling bort och du hade fått svar på den egentliga fråga, men tråden kanske va riktad mer mot bristande kunskaps-delen av det hela?
Jag gillar spidereffekten, riktigt mysig. Tack Rolex för att ni inte hade koll på hur man blandar färg till blanka tavlor på 80 talet :D
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Hahaha... Jag behöver inga bevis. Det är bara ett rimligt antagande efter att ha läst några av dina trådstarter ställt mot göbbens långvariga erfarenhet av handel med begagnade klockor. Så här såg min gamla spiderdial i en 5513 ut:

P1140692.JPG


Ett finmaskigt nät tillskillnad från många andra spiderdails där det är större och högre sprickliknande mönster på tavlan. Detta kom efter övergången från tavlor med målade till tavlor med applicerade vitguldsindex på åttiotalet.
Såklart Gummo, göbben har stenkoll på detta, kunden har alltid fel. Schysst spider!
 

poormans

Rolex
Såklart Gummo, göbben har stenkoll på detta, kunden har alltid fel. Schysst spider!

Jag som trodde det är väl välkänt att rolex hade stora problem med sina urtavlor under den perioden dels glossy som blir matta samt spiderwebb tavlorna
däremot när det gäller cremtavlor i transitionals så finns det tydligen 2 färgkoder för de vita/creme tavlorna som sitter i en del 16550 så en del av dem skall tydligen ha lämnat fabriken något mörkare

cheers
christian
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Såklart Gummo, göbben har stenkoll på detta, kunden har alltid fel. Schysst spider!
Va dryg du är ;) Det här med att kunden alltid har fel-attityden hör jag ofta. Släpp garden och titta på det med andra ögon. Köpte du 5513 spider dialen de hade inne?

Vill minnas att efternamnet innehöll ett z, kan det stämma.... I övrigt en mkt trevlig herre.

Det är han då, Roger Johanzon
Därav mina asterisker, ville inte nämna namn. Kommunikationsbrist/missförstånd låter troligt.
 

BCKSTRM

Rolex
Funderar på en 16750 med spider dial. Ngn som kan mer om hur de kommer fortsätta sin patinering? Finns det tex risk att hela bitar av tavellacken lossnar? Eller kommer det bara bli fler sprickor? Är det faktiskt attraktivt bland nördar så den går att sälja sen om man tröttnar...?
image.png
 

BCKSTRM

Rolex
Jag tycker det där är snyggt som fan, men det är ju så sjukt lökigt att om något händer på en Rålecks så får det ett coolt namn och blir premium.
Lite "Å fan, har du en 16710 från det året då QC:n hade brister? En dirty dangling hand! Jag bjuder 200k!"
Senare jag läste var "chocolate Milkshake dial"...
 

Oniel

Panerai
Jag tycker det där är snyggt som fan, men det är ju så sjukt lökigt att om något händer på en Rålecks så får det ett coolt namn och blir premium.
Lite "Å fan, har du en 16710 från det året då QC:n hade brister? En dirty dangling hand! Jag bjuder 200k!"

Men det är väl först på senare år dem har blivit attraktiva? Var det inte så att man kunde lämna in sin krackelerade klocka och få en ny? Efter som många gjorde detta och då blev det få ex kvar med detta så är det idag premium?!
 
Topp