• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Spin of tråd: är detta en homage ?

Homage på Rolex?

  • Absolut

    Röster: 15 15.5%
  • Nej nej nej

    Röster: 78 80.4%
  • Vet ej

    Röster: 4 4.1%

  • Totala väljare
    97

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpg

Är detta en Rolexhomage (fast med bättre urverk, bättre utseende och bättre finish då såklart)?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Nej, de har väl inte patent på siffrorna 2-24?. Men visst, den är rund och har visare så några här kommer att hytta med näven och skrika slagord. :)

Edit: Hade den varit tänkt som en homage så hade det väl inte spelat någon roll. Snygg i alla fall!
 

corbendallasx

Friends of KS
Hehe, kul fråga med tanke på diskussionerna som pågår.

Var Rolex först med en 0-24 ring?
En GMT utan extra visare är ju rätt svårt.

Rent utseendemässigt, homage eller inte, så piskar den min Explorer II:a. Den perfekta klockan?
Det där är nog min graal.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rent utseendemässigt, homage eller inte, så piskar den min Explorer II:a. Den perfekta klockan?
Det där är nog min graal.
Sälj Rollen och köp en då. Seikon ligger ju bättre i pris så du går ju +. Lägg mellanskillnaden på en klocka till eller en helservice i Japan så har du en "flång ny" klocka och pengar över. GS Japan får till klockren factory finish vid polering.
 
Sorry, index helt vansinnigt oproportionerliga. Kronan är för stor och kronskyddet är för litet. Sen är den blanka vridringen en bit tacky. Så nej, efter lite övervägande så är det verkligen ingen Rolex hommage.

Kollade igen och dom blanka visarna samt ramen runt datumet gör inte saken bättre precis...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Sorry, index helt vansinnigt oproportionerliga. Kronan är för stor och kronskyddet är för litet. Sen är den blanka vridringen en bit tacky. Så nej, efter lite övervägande så är det verkligen ingen Rolex hommage.

Kollade igen och dom blanka visarna samt ramen runt datumet gör inte saken bättre precis...

Det här kan nog vara ett av de mest sarkastiska inläggen jag läst på ett tag...
 

Nexus

Panerai
"Homage" som i inspirerad av och eventuellt hyllande av en snortuff dinka? Ja.
"Homage" som i deppig budgetlösning där förlagan plankas rakt av (Hej invicta osv)? Nej.
 

corbendallasx

Friends of KS
Sälj Rollen och köp en då. Seikon ligger ju bättre i pris så du går ju +. Lägg mellanskillnaden på en klocka till eller en helservice i Japan så har du en "flång ny" klocka och pengar över. GS Japan får till klockren factory finish vid polering.
Synd att begränsa sig ju. Jag har inte så bråttom. När en dyker upp och plånkan är tankad, då är det dags.
Det stör mig lite att det inte är Spring Drive som sitter i.
Men tydligen så sätter man bara SD i tråkigare modeller.
 
När man vet vilket urverk som sitter i en GS och hur den skapas kan man inte annat än älska den.
Så någon Homage på Rolex är det definitivt inte enligt mig. GS är en helt unik "personlighet".
 
Topp