• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sportdressare...

Jockinho

Patek
2-Faktor
Gillar dessa concord mariner:

VBIlqzD.jpg


btgxSRK.jpg


Tunna, rätt eleganta men ändå sportiga i mitt tycke :)
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Apropå hela skiten så kilade jag förbi pantbanken på storgatan idag och la märke till nån skön cartier med månfas för strax över 100', en SS skydiver för 16,4', en daytona i gulguld och pärlemotavla för 106' tror jag och så en svingrym breguet marine i guld för 95' typ. Den sistnämnda är ju en sjuk sportdressallroundklocka!
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Så fort jag har sålt Hubloten börjar jakten på riktigt. Känns ju som att det är en 16753 med nipple dial man ska ha? Eller har du några andra tips?
Låter helt rätt i mina öron! Själv har jag en Tigerauge utan nipple och trivs ruskigt bra med den! Kolla runt och se vad du fatsnar för. Finns lite olika variationer. :)

(För att hålla mig till ämnet är min 16753 en sjukt kul sportdressare på att ammostrap.)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
...är ett uttryck som jag ofta använder för lite större klockor som ger både ett dressat men ändå sportigt intryck...
Jag förstår precis vad du menar. Här är min eleganta flygare på härligt fet alligator. Schwarz Etienne Flyback, 43mm och 15 hög... Älskar den! Passar lika bra till chinos och T-shirt som till kostym.
z0eOc5m.jpg


Det Whedda nämner med Nautilusen och RO är väl segmentet "lyxsport" som väl i princip fyller samma syfte, förutom att dessa med länk eller gummi skall tåla lite sprut från seglingen utanför Monaco eller lite häftig champagnekonsumtion... ;)
d1zsl77.jpg
 

Mr Chance

Kalmar
Snygga dinkor i den här tråden. Är dock tveksam till att storlek skulle vara en av faktorerna som avgör om det är en sportis eller inte, många äldre dykare är ju runt 37-38 mm och skulle således inte kvala in idag. Storlek har mer med mode än användningsområde att göra.

Imho.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Fast jag skulle inte vilja hålla med dig, masterkiller. För mig är sportdressare en klocka som är på länk men för dressing för att vara ett rent sportur. Tex- nautilus och royal oak.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Snygga dinkor i den här tråden. Är dock tveksam till att storlek skulle vara en av faktorerna som avgör om det är en sportis eller inte, många äldre dykare är ju runt 37-38 mm och skulle således inte kvala in idag. Storlek har mer med mode än användningsområde att göra.

Imho.
Indeed. Ser definitivt gamla Exp I med sina massiva 36 mm kvala in. :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Definitionen "sportdressare" är konstig, eller rättare sagt väldigt subjektiv :) Beror ju helt på vad personen i fråga bär som "dress", och vilken klocka som passar till den, samt att hen bekvämt sportar med samma klocka :) För mig skulle en sportdressare absolut max kunna vara 39 mm. Allt över det skulle inte falla in under varken dress eller sportdress för mig.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag gillar uttrycket sport dressare. Men det är ju väldigt personligt vad man läser in i begreppet.

För mig är det typ Omega AT, rolex DJ, seiko sarb/sarx mfl mfl

Googlar man sportdress får man denna bilden...
image.jpg
 

Genta

Cartier
Tycker Nautilus och AP 15202 blir dressiga för att både boett och länk är så tunna jmf med de flesta andra helstålur
 
Topp