• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sportklocka vad fan är det?

Spindel

KS vulkanolog på Island
Snälla jag förstår faktiskt inte vad folk menar när de säger sportklocka. För mig är en sportklocka typ en Garmin eller en Suunto till och med G-shock skulle jag kunna kalla för en sportklocka men jag vet att det inte är vad folk anser vara sportklockor.

men rolex, omega, seiko (mekaniska), PP, AP etc har fan inga sportklockor i sitt sortiment.
 

thomastheswede

Audemars
Ajfaan, då får grabbarna som skrev denna bok tänka om...
image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En sportklocka är en klocka som utformats utifrån fritidsaktiviteter/sporter, som exempelvis en dykarklocka eller en kronograf. Således är en sub en sportklocka, medan en date just inte är det ( notera att jag använde Rolexmodeller för att ni ska fatta).

Begreppet missbrukas dock ofta. masterkiller brukar prata om sportdressare, vilket är något av ett mellanting. Historiskt kan man även säga att större klockor, samt klockor med länk brukar benämnas sportklockor. Således blir en AP RO en sportklocka utifrån detta trots att den inte är direkt lämpad för sport. Utifrån det gamla resonemanget är således även date just och exempelvis exp 1 sportklockor.

Edit: inte taget från Wikipedia, utan det är min egen subjektiva definition.
 

Limpas

Cartier
Förstår frågan, men om vi vrider lite på det och frågar: eftersom inte Garmin eller Suunto (eller liknande nutida sportklockor) fanns på 60-talet, fanns det då heller inga sportklockor då?

Eller är det ok att man kallade en sub för sportklocka på 60- eller 70-talet? När slutade det isåfall vara ok att kalla det för en sportklocka?

Min uppfattning är alltså att det troligen lever kvar sen gammalt :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
vad är GMT egentligen? är ju inte direkt designad för något som kan kallas för sport...
En reseklocka såklart.
Grejen är att "sport" används på ett annat sätt i det engelska språket. "Sports outfit" är ju inte nödvändigtvis sportkläder, utan fritidskläder. Fritidsklocka blir således en bättre översättning av "sports watch".
 

TLåbbman

Omega

Spindel

KS vulkanolog på Island
Fick en bra förklaring och jag förstår givetvis att de robusta digitalklockorna med gps och pulsmätare inte fanns på 60-talet ;)

Fast det verkar faktiskt, som yonsson skriver, mer handla om språkförbistring :)

Sen kan jag ju personligen tycka att dykarklockor inte är sportklockor utan just en egen kategori som är dykarklockor (även om jag använde min Mako på tjurruset som då kan klassas som en sportaktivitet :p )
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag tänkte att vi ska gräva djupare i begreppet. En snabb klocka. Finns det?

Alla känner väl igen ett par snabba brillor? Om inte:

Screenshot_2014-10-09-00-40-39.png
 
Topp