• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sportrolex i stål [omröstning]

Läs trådstarten för frågeställningen!


  • Totala väljare
    132

Asplund

Patek
2-Faktor
Låt säga att ni INTE ägde en enda klocka i dagsläget, ni fick välja EN av dessa fyra modeller:

Rolex Submariner - 114060
Rolex Submariner - 116610
Rolex GMT Master II - 116710
Rolex Explorer II 216570

Det ska väljas utifrån att ni inte får sälja den, att alla ni klockknarkare blir OWGs och att ni ska bära den livet ut, dagligen.

Spelar ingen roll om ni hatar rolex. Det hör inte till frågan.

Tänk efter noga innan ni väljer ert svar, en klocka för alla tillfällen. Livet ut.

OBS! Ni får självklart välja LN, LV, BLNR samt svart eller vit tavla på explorer.

Motivera gärna ert svar i tråden!

/Asplund
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Jag är på jakt efter en sport rolle, förr var jag dödssäker på att jag ville ha en nyare 16610, nu har jag börjat tycka att 116610LN/114060 har en skönare form/snyggare boett.
Om jag skulle bli en OWG så skulle jag nog vilja ha en 116610LN, en mångsidigare klocka är svår att hitta, kan bäras både till kostym och till t-shirt, samtidigt som den är otroligt toolig.
Jag vet dock inte vilken jag ska välja en 16610 eller en 116610.
 

m_s

Patek
2-Faktor
114060 - Går att matcha till allt och håller i alla väder. Lite kluven kring datumfrågan men tycker 116610 blir för stor med datumbubblan på tavlan tillsammans med nya maxi-caset.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Själv har jag inte röstat än då jag är kluven mellan 216570 och 116610, måste fundera under dagen :)

Har ägt en 114060 och äger nu 216570, skulle nog röstat 114060 om jag inte ville ha datum men den går bort pga saknaden av det.
 

DrDre

Patek
Om man tar med alla Rolex modeller som finns med i deras professional serie (dvs även Exlorer 1, Milgauss, Yachmaster 1 å 2 och Daytona), så skulle nog mitt val bli en Daytona eller en Milgauss. Av de listade tycker jag den vita Explorer 2:an är trevlig. Lite ovanligare design.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Om man tar med alla Rolex modeller som finns med i deras professional serie (dvs även Exlorer 1, Milgauss, Yachmaster 1 å 2 och Daytona), så skulle nog mitt val bli en Daytona eller en Milgauss. Av de listade tycker jag den vita Explorer 2:an är trevlig. Lite ovanligare design.

Tog inte med dessa då jag inte anser att dessa hör till segmentet, både exp och mill är för dressiga daytona skulle kunna passat in men då det är en kronograf är det en helt annan typ av klocka.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hmm...den var svår! Men bara mellan 2 av dom, jag gillar 216570 pga att den är lik den klassiska 1655:an . Det vore ju en dröm att få äga än sådan klocka. Fast å andra sidan gillar jag 16610, pga att den är så ren utseendemässigt och så gillar jag att det sitter en datumbubbla på den. Det som med lugholes, det är så mycket Rolex så det skall finnas på klockan. Dock tycker jag att dom nyare modellerna är lite för klumpiga, men jag skulle nog välja 116610:an just pga att den är så ren utseendemässigt och så sitter det datum på den...
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hade valt 116610, men expn är inte långt borta! Datum är ett måste för min egen del.
 

Sond

Patek
Jag har aldrig riktigt fallit för de nyare Rolex Sub. I mina ögon flyter inte boett och länk ihop på ett harmoniskt sätt. Luggarna ger ett för brett/kantigt intryck i övergången till länken. Men med det i beaktande så blir det ändå att välja mellan 114060 och 116610 och GMT. Explorer 2 går bort då jag tror man tröttnar snabbare på den än de andra. När jag ser klockorna på bilder så är GMT den klara vinnaren. Men när jag ser dem i verkligheten tycker jag konstigt nog att 114060 ser bäst ut. Den ger ett renare och mer klassiskt intryck som försvinner lite på bild. Så den får min röst. Och det kan ändras om 10 minuter...
 
  • Like
Reactions: m_s

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
116610 om det bara få vara 1 klocka..

Men som det är nu med mina övriga klockor som har datum hade jag tagit 114060
 

Skolläraren

Panerai
114060. Det är något med väldigt 'enkla' klockor som tilltalar mig skarpt. Känns stabilare och pålitligare, och dessutom så tycker jag att de är rent estetiskt mer tilltalande än en massa chronografer och annat som jag inte har användning för.

Det blir antingen en Sub 114060 eller en Exp I 214270 till hösten, så enkelt är det.
 

AgE

Omega
Hade valt 114060, snyggast och renast design av de nya sportisarna. Lite jobbigt att inte ha datum av rent praktiska skäl men jag har halvt vant mig vid det med min Speedmaster. Hade det varit äldre modeller att välja på hade jag tagit GMT:n men jag ogillar de polerade mittlänkarna på 116710 och utan pepsi tappar den hälften av charmen.
 

Bolio

Panerai
116610, hade kunnat tänka mig en 16610 men eftersom jag inte gillar de gamla låsen blir det ett lätt val.
 

nardin

Breitling
114060. Det är något med väldigt 'enkla' klockor som tilltalar mig skarpt. Känns stabilare och pålitligare, och dessutom så tycker jag att de är rent estetiskt mer tilltalande än en massa chronografer och annat som jag inte har användning för.

Det blir antingen en Sub 114060 eller en Exp I 214270 till hösten, så enkelt är det.
Håller med här.
Tycker inte om datum på rolex.
114060 blir mitt val
 

JayJay

Rolex
Den här frågan ställd på det här sättet är i min bok busenkel. 116610. Sub motsvarar ju sinnebilden av klockan som kan allt. Datum är väldigt praktiskt och ngt jag kikar på väldigt ofta.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Den här frågan ställd på det här sättet är i min bok busenkel. 116610. Sub motsvarar ju sinnebilden av klockan som kan allt. Datum är väldigt praktiskt och ngt jag kikar på väldigt ofta.
Japp, busenkelt! GMT 116710!!! Mest pang för en OWG, helt enkelt. Datum, vridring, GMT-visare, färgklick, blandning mellan "bling"/dress och sport. Stäng omröstningen ;)
 
Topp