• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Spring Drive

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Jag tycker att en klocka skall vara mekanisk. Punkt slut, inget snack som saken.
Men när jag funderar kring en Seiko Spring Drive så blir jag lite förvirrad gällande mina ståndpunkter.
Det är ju nästan ett mekanisk urverk men ändå inte.

Vad tycker ni?
I vilken kategori sätter ni in Spring Drive?
Är det ett förklätt quartzur eller inte?

Jag är förvirrad :eek:


seikospringdrive.jpg



/Jonas
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Spring drive är ett mekaniskt urverk. Drivkraften kommer från en drivfjäder som sedan transporterar vidare kraften via ett löpverk till glidhhjulet som snurrar åt en riktning istället för fram och tillbaka som traditionella ballanshjul. Skillnaden med Spring drive är att glidhjulets rotationhastighet beräknas av ett chip som läser av en liten quartzkristalls frekvens och där en elektromagnet är integrerad med glidhjulet och chipet&kristallen (tri syncro regulator) där magnetens jobb är att ställa in glidhjulet till rätt hastighet=kvartsprecition.

Jag brukar se Spring drive som klockvärldens "Cyborg" hehe.

Jag har lite blandade känslor för teknologin. Den fyller sin funktion och levererar vad den lovar, men jag föredrar nog ändå ett klassiskt mekaniskt dito i slutändan.
 
Jag är allergisk mot elektronik i klockor, men om jag någon gång skulle skaffa mig något dylikt så är det Spring Drive som gäller. Ett stycke ingenjörskonst som är unikt och innovativt. Och så den där perfekt flytande sekundvisaren, fantastiskt. :)
 

_jonte

Patek
Tycker 80talisten beskrev det bra. Kortfattat ett mekaniskt urverk, men med elektronisk reglering/bromsning av tidgång... 90% mekanisk skulle jag säga ändå.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Glömde tillägga att den lilla elektriska ström som behövs för att kraftsätta "Tri syncro regulator" kommer från själva glidhjulet, det är friktionen från dess snurrande som genererar den lilla strömmen.

Som _jonte skrev - 90% mekaniskt, 10% elektriskt & elektromagnetiskt.
 
Spring drive är ett mekaniskt urverk. Drivkraften kommer från en drivfjäder som sedan transporterar vidare kraften via ett löpverk till glidhhjulet som snurrar åt en riktning istället för fram och tillbaka som traditionella ballanshjul. Skillnaden med Spring drive är att glidhjulets rotationhastighet beräknas av ett chip som läser av en liten quartzkristalls frekvens och där en elektromagnet är integrerad med glidhjulet och chipet&kristallen (tri syncro regulator) där magnetens jobb är att ställa in glidhjulet till rätt hastighet=kvartsprecition.

Jag brukar se Spring drive som klockvärldens "Cyborg" hehe.

Jag har lite blandade känslor för teknologin. Den fyller sin funktion och levererar vad den lovar, men jag föredrar nog ändå ett klassiskt mekaniskt dito i slutändan.
 
Seiko grand spring drive har ingen quartszkristall i sig utan en liten elektromagnetisk mottagare som gör att den kan gå mer precis en vad ett vanligt mekaniskurverk kan göra har vunnit massa Swiss priser på messorna som har varit i Swiss 1 pris på mest precisa urverket i världen, grand seiko har massor av 1sta priser som folk är väldigt ovetande om
20160127_175405.jpg
 

ScubaKing

Audemars
Det urverket klassar jag som mekaniskt. I övrigt gillar jag quarts överlag bättre. väldigt bekvämt och alltid perfekt tid, vilket är största anledningen man bär en klocka.
 
Vad jag menar är att vibrationen i ett bra quartszkristall tar slutligen slut som ej händer i mekaniskurverk, men servar man inte mekaniskurverk så självklart händer det även saker där
 

ScubaKing

Audemars
Vad jag menar är att vibrationen i ett bra quartszkristall tar slutligen slut som ej händer i mekaniskurverk, men servar man inte mekaniskurverk så självklart händer det även saker där

Det gäller service även på kvarts ur, men livslängden är minst lika lång som på en automatisk klocka. Servar man inte klockorna kommer dem med tiden inte att hålla.
 
Ja självklart är det så med service att på alla klockor annars blir det inte en bra klocka i slut ändan
Men quartszkristall är väldigt dyrt att byta ut när den är Slut. Nu kanske jag svävar lite!
men det jag läst till mig är att billiga kvartsklockor är en livs längd på 7-12 år dyrare upp till 30-40 år? Och det är för att quartzen slutar vibrera? Tillslut
 
Jag har en seiko astron gps solar sast007g om du är en sådan som är en exakt tidpassare så går den på det atomiska urets tid och exakt på sekunden rätt
Återkoppla om det skulle vara intressant
Allt finns även i skick 1 1/2 alltså mycket bra skick
 
Topp