• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Springa med klocka

Hej

Jag har sökt igenom forumet om att träna med klocka. Det finns en hel del trådar och de flesta avråder att träna med klockan eftersom man kan slå i klockan när man tränar med vikter eller att den bli repig. Jag tränar enbart på luncherna eftersom jag har svårt att få ihop familjelivet annars.
Jag springer 5-10 km, 3-4 gånger i veckan och ibland blir det lätt styrketräning (situps, armhävning och box-jump).

Min fråga är: Kan min Tudor Black Bay ta stryk av löpning? Jag kommer inte att slå i den utan om det mekaniska-uret tar stryk av armpendeln när man springer 30-60 min? (jag är inte så snabb utan springer i 11-12 km/h dvs 5,30-5,00 min/km)

Jag vill inte låsa in klockan i något värdeskåp eftersom känner inte att det är säkert nog
Jag är helt ny på klockor och tänker att det är säkrast att ställa en dum fråga och få ett svar än att inte fråga alls :)

Hej

Jag har sökt igenom forumet om att träna med klocka. Det finns en hel del trådar och de flesta avråder att träna med klockan eftersom man kan slå i klockan när man tränar med vikter eller att den bli repig. Jag tränar enbart på luncherna eftersom jag har svårt att få ihop familjelivet annars.
Jag springer 5-10 km, 3-4 gånger i veckan och ibland blir det lätt styrketräning (situps, armhävning och box-jump).

Min fråga är: Kan min Tudor Black Bay ta stryk av löpning? Jag kommer inte att slå i den utan om det mekaniska-uret tar stryk av armpendeln när man springer 30-60 min? (jag är inte så snabb utan springer i 11-12 km/h dvs 5,30-5,00 min/km)

Jag vill inte låsa in klockan i något värdeskåp eftersom känner inte att det är säkert nog
Jag är helt ny på klockor och tänker att det är säkrast att ställa en dum fråga och få ett svar än att inte fråga alls :)
Spring med klockan du!

Jag är helt övertygad om att klockan tål löpningen och träningen i sig.
Risken vid styrketräning är ju snarare att man slår klockan i olika föremål såsom hantlar, viktskivor, stänger osv och efter si och så många slagningar genom tiden så ser kanske inte klockan så fin ut längre.
Om du springer utomhus så är det ju en sak att du måste ha den med dig - men springer du på löpband kan du ju bara ta av den och lägga den i löpbandets förvaringsfack eller rakt framför dig i en träningsväska eller nåt sånt kanske.
Notera att det bara är tips för att få en bekvämare löptur/träning snarare än att jag inte tror att klockan inte klarar träningen i sig. Man vill ju oftast inte ha på sig mer skit än nödvändigt. Tyngd, skav, ömhet, onödigt slitage på armband osv.

Känns inte dom ett problem att springa med klockan. På gymmet har jag dock aldrig på mig klocka. Men det är mest för att det är ivägen när man lyfter skivstänger och svingar med kettlebells. :)

Vare sig du har ETA 2824 eller MT5602 är du safe inga problem ! Du kan springa tills du trillar av pinn men klockan kommer ticka på ytterligare 38h eller 70h beroende på vilket urverk du har ;)

En klocka med tidräkning eller dykbezel innebär så klart att man kan skrota mobilen, på tal om att man vill minimera vikt och grejer!

Springer med en Spring Drive. Hörs ju på namnet att det går bra.
IMG_20170930_114914_038.jpg

Tillbaka
Topp