• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Squale Professional 1521 (50 atmos)

saferide

Omega
Lite bakgrundsinfo:
Märket startades 1959 av familjen Von Buren men drivs numera av familjen Maggi som tydligen var Squales italienska distributör. Bland de som använt dessa klockor nämns fridykaren Jaques Mayol och ungefär här blev jag helt övertygad om att jag behöver en, trots att jag bara klarar att hålla andan strax under minuten!!

Modellen jag recenserar benämns ofta Squale 50 Atmos, men de flesta som säljer modellen marknadsför den som Squale Professional 1521. Den finns i en rad färger, och det är 026/A varianten med svart ring och tavla som jag valde. Vissa modeller kommer med ett böjt safirglas, något som tyvärr inte fanns på den helsvara modellen. Detta är synd, för jag tror ett böjt glas skulle göra mycket för klockans utseende. Detta är dock något som Squale själv valt att göra på vissa modeller så någon slags designtanke kring detta finns antagligen!

watch.JPG


Klockan kommer med ett svart gummiband som luktar vanilj. Trevligt tycker kanske en del och min första tanke var också att det luktade gott, men det luktar faktiskt lite för mycket! Sitter man en dag vid datorn blev jag nästan lite illamående de första dagarna sedan börjar kanske lukten försvinna lite (eller så har man vant sig). Fortfarande idag, ca 6 månader efter jag köpte klockan och trots en legendarisk badsommar luktar bandet tydligt av vanilj!

strap.JPG


I klockan sitter ett ETA 2824 verk, enligt vissa sidor av "Top Grade" kvalitet men det går jag inte ed på och det bekräftas inte heller på den officiella hemsidan. Modellen är vattentät till 500 meter och man kan skruva fast kronan - som sitter lite snett nedåt vid klockan 4.

Lumen på modellen är hyfsat, har inte jättemycket att jämföra med men det ser ok ut.

Tycker storleken på klockan känns rätt - jag har smala armar och trots det ser det enligt mig hyfsat ok ut (tur man mest har långärmat!) . Kan ibland uppleva den som något topptung om jag t ex har den på nato. Går att få in under en skjorta också!

wrist.JPG


Utseendemässigt gillar jag det mesta med den, skulle jag fått välja hade de skippat Squalemärket på sidan då det känns onödigt och lite billigt. Som jag redan skrivit hade modellen tjänat på det böjda glaset, har börjat leta efter ett sådant för att eftermontera på den modellen - så mycket tror jag att de hade tillfört! Så väljer ni mellan två färger, välj den med böjt glas :)

logo.JPG


Överlag en mycket trevlig bekantskap som rekommenderas för de som letar en prisvärd dykare med lite historia!
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Gotta love them Squales! Kul att de får mer och mer uppskattning, det förtjänar dem. Kina-skräpet ska de dock skämmas för.
 

Haddoque

Omega
Tack för en fin recension! Min säger hej!
image.jpg

Är supernöjd, en perfekt ledsagare under en fin badsommar!
Kan tillägga att min med marginal går inom COSC, vilket jag inte hade förväntat mig. Blev en trevlig "bonus"
 

Jurutera

Breitling
Trevligt att ta några recensioner som kvällsläsning, denna fick upp mina ögon för Squale, råbarkad dykare, gillas starkt!
Tackar för recensionen

Allt gott

//M
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Någon skrev en gång att Seiko gör automatklockor som om Qvartz-krisen aldrig hänt; enkla, ärliga bruksklockor för en väldigt rimlig peng för "vanligt folk".
Squale gör i stort sätt detsamma fast i Europa: Schysst (och egen) design med basic urverk till en rimling summa stålars. Bröd, smör, kött, sås å potatis liksom. Varje klocka från varje märke behöver inte ha två stjärnor i Michelin-guiden. Själv är jag sjukt nöjd med min 1521 Azzurro.

[Men för varje 1545'a som säljs så dör en Italiensk sopran sotdöden. Fifan.]
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Ok. Jag har förstått att det finns dom som tvivlar på att Squale är Swiss made och tror att det är Made in China, men det var inte det du åsyftade då.

Hur upplevs 60 atmos i verkligheten? Jag kan tycka att den är väldigt blänkig och blingig med mycket reflektioner på bild, nästan till den grad att det är svårt att se urtavlan.
Är det någon skillnad i kvalitetskänslan på 50 resp 60 atmos?
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Squale har varit och är fortfarande ett riktigt trevligt märke; håller med tidigare talare om att Kina-skräpet (1545 modellerna osv..) är något som jag önskar de aldrig börjat med, men det är vad det är.
Bortsett från det så har de ett par riktigt härliga modeller att erbjuda och 1521an känns nästan som en liten klassiker. :) Bra recension,
Min hälsar!
IMG_4201.JPG
IMG_3290.JPG
IMG_4911.JPG

IMG_3484.JPG
 

PartiSan

Cartier
2-Faktor
Ok. Jag har förstått att det finns dom som tvivlar på att Squale är Swiss made och tror att det är Made in China, men det var inte det du åsyftade då.

Hur upplevs 60 atmos i verkligheten? Jag kan tycka att den är väldigt blänkig och blingig med mycket reflektioner på bild, nästan till den grad att det är svårt att se urtavlan.
Är det någon skillnad i kvalitetskänslan på 50 resp 60 atmos?
Jag kan bara tala om 60 atmos och måste säga att kvalitetskänslan finns där definitivt. Men jag är beredd att hålla med dig om att den ibland kan kännas lite väl blänkig, iaf den jag har. Men den känns betydligt mer subtil nu när jag fått en mattare Nato på den.

IMG_1702.JPG


IMG_1709.JPG
 

Leafvalley

Cartier
Squale har varit och är fortfarande ett riktigt trevligt märke; håller med tidigare talare om att Kina-skräpet (1545 modellerna osv..) är något som jag önskar de aldrig börjat med, men det är vad det är.
Bortsett från det så har de ett par riktigt härliga modeller att erbjuda och 1521an känns nästan som en liten klassiker. :) Bra recension,
Min hälsar!
IMG_4201.JPG
IMG_3290.JPG
IMG_4911.JPG

IMG_3484.JPG

Snyggt med orange band ;)
 
Topp