Laddar...
Nymans Ur 1851

SRP 777 problem, hjälp?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Tinybiker13, 14 april 2017.

1. Tinybiker13
    Trådstartare

Tinybiker13 Rebel soldier

Från:
    Sölvesborg
    Tjo, köpte en SRP 777 här via forumet för ett tag sedan, härom dagen upptäckte jag något märkligt med den efter ha somnat med den på handleden då jag brukar lägga av mig dagens ur i min lilla case på kvällen.
    Hur som haver såg jag att den gick rent för fort, sen tvär stannade den ett par sekunder och började återigen springa iväg igen... och detta gjorde den flertalet gånger.
    Där jag med tåren i ögat bestämde mig för att jag kanske har snurrat mig ett par gånger extra under natten och kanske skruvat upp den internt för mycket.
    Vilket ledde till att jag har nu låtit den få vila i ca 5 dagar i en låda och den verkar springa på ännu, har ännu inte skruvat upp den och skruvar aldrig upp mina urverk mer än max 20 halvvarv om de stannat och ger dem en liten seiko shake, så de kickar igång.

Nu tar jag gärna seriösa svar på vad som kanske skulle kunna felat, samt om detta är något jag kanske kan åtgärda själv eller om jag ska skicka in den till en urmakare så slänger ett öga på den.
    Samt vad jag kan tänkas åka på för nota, dvs är den helt kass o detta blir skitdyrt eller har man lite tur så är det mer, äsch det är en baggis...
    Å stora Seiko kunniga hjälp mig med min kära turtle reissue...

2. URsinne

URsinne Y-Wing pilot

Från:
    URskogen
    Om den börjar springa iväg för fort kan den ha blivit magnetiserad. Brukar gå att ordna genom att avmagnetisera den.

Dra upp den för mycket går inte att göra.

Tinybiker13 gillar detta.
  3. Tinybiker13
    Trådstartare

Från:
    Sölvesborg
    Okej, har svårt att se hur den skulle kunna ha blivit det dock, men den kanske kan bli det internt?
    Och detta är då något jag får ta o lämna in den till en uris misstänker jag isf, eller har jag fel här?
    Sedär, det är något jag trott att man kunde göra och på så vis skada den invändigt.

4. Martin Lovasz

Martin Lovasz X-Wing Pilot

Från:
    Göteborg
    Seiko har haft problem med att balansfjädern hoppar ur regulatorns pinnar och då går klockan för fort och stannar men är lätt att fixa, fast är bäst gjort av en kunnig. Vad är det för urverk i klockan?

Senast ändrad: 14 april 2017
    Tinybiker13 och URsinne gillar detta.
  5. URsinne

URsinne Y-Wing pilot

Från:
    URskogen
    Klockan är gjord för att dras upp till max. Om den blivit magnetiserad tror jag inte det kostar särskilt mycket att få den avmagnetiserad. Fast helt säkert att det är det den är är det förstås inte. Det kan en urmakare kolla. Kanske är garanti kvar på den om det är nåt annat?

6. URsinne

URsinne Y-Wing pilot

Från:
    URskogen
    4r36 verk.

Tinybiker13 och Martin Lovasz gillar detta.
  7. Martin Lovasz

Från:
    Göteborg
  8. Martin Lovasz

Från:
    Göteborg
    Då skall inte det felet uppstå eller inte lika lätt då man förlängt regulatorpinnarna.

9. URsinne

URsinne Y-Wing pilot

Från:
    URskogen
    Och den lär vara ganska magnetskyddad också turtle reissuen har jag för mig det sagts.

Tinybiker13 och Martin Lovasz gillar detta.
  10. Martin Lovasz

Från:
    Göteborg
    Ja det är sällan man får sådana här dramatiska fel så jag hade gärna fått se en närbild av balansen.

11. Tinybiker13
    Trådstartare

Från:
    Sölvesborg
    4r36 tror jag om jag inte missminner mig, och något garanti har jag inte då den införskaffades här begagnad, "magnetskyddad" vad innebär detta, förmodar att man måste peta ur 4r36 och avmagnetisera detta ist för bara lägga på klockan och avmagnetisera hela uret?

12. Tinybiker13
    Trådstartare

Från:
    Sölvesborg
    ehum, det enda jag kanske kan göra är att öppna bakstycket om detta skulle hjälpa och peta upp någon bild på det?

13. Martin Lovasz

Från:
    Göteborg
    Nej det är mycket enkelt. Man sätter klockan på apparaten och trycker in knappen och drar långsamt klockan rakt upp och så vart det klart.

Bara om du är trygg med det.

14. Tinybiker13
    Trådstartare

Från:
    Sölvesborg
    som att avmagnetisera verktyg, gotcha.

15. Martin Lovasz

Från:
    Göteborg
    Har du en kompass så kommer den att reagera om du lägger klockan bredvid och den är magnetiserad.

16. Tinybiker13
    Trådstartare

Från:
    Sölvesborg
    detta får kollas under morgon dagen, jag tackar hjärtligt... så får vi se om den är magnetiserad, vad ska jag sikta på annars? är det något jag kan åtgärda eller kika på själv genom att öppna locket eller ska jag hitta en urmakare som kan åtgärda det ist? och vad kan vi gissa på i kostnader då?

17. Martin Lovasz

Från:
    Göteborg
    De flesta urmakare tar bra betalt för minsta grej så om man kan göra det själv vore det givetvis bäst. Skulle t ex balansfjädern hamnat utanför pinnarna kan man ta en synål och trycka ner fjädern och glida den på plats igen men då måste du se så fjädern faktiskt sitter fel så du inte försöker fixa ett fel som inte är där.

18. Tinybiker13
    Trådstartare

Från:
    Sölvesborg
    Jag kunde ju inte släppa detta till imorgon, (föga förvånad man blir av sig själv)
    Sagt och gjort... kompassen slår över klockan, får ta o bygga en liten avmagnetiserare under morgon dagen och se vad som sker.
    Håller er uppdaterade, och tackar så hjärtligt än så länge.

Detta med balans fjädern får jag försöka hitta något bild material till och ta en titt på i fall det inte åtgärdas efter försök med avmagnetiseraren, men jag håller helt klart med dig i att "if it aint broke, dont fix it"
    to be continued...

Martin Lovasz gillar detta.
  19. Martin Lovasz

Från:
    Göteborg
    Du får gå runt med kompassen och se om du har något starkt magnetfält i din omgivning. :)

20. Tinybiker13
    Trådstartare

Från:
    Sölvesborg
    Sådär, nu har man byggt en elektromagnet/degauser och avmagnetiserat uret, kompassen reagerar inte på den längre.
    Då återstår det bara att se om det avhjälpte problemet.
    Jag försöker komma ihåg att återkomma med info i detta och ett stort tack till Martin och URsinne :D

URsinne, meo_swe och Martin Lovasz gillar detta.
  21. Martin Lovasz

Från:
    Göteborg
    Håller tummarna. :nailbiting:

22. URsinne

URsinne Y-Wing pilot

Från:
    URskogen
    Hur har det gått?

23. Tinybiker13
    Trådstartare

Från:
    Sölvesborg
    Så nu har jag gett detta en vecka efter att ha byggt en liten elektromagnet och testat funktion på denna, och sedan använt min kära Turtle RE som försökskanin kan jag säga att det ser ut som om ni haft rätt, avmagnetiserad så håller uret nu tiden och gör inga konstiga tjuvstopp eller rusar iväg.
    Återigen att stort stort tack till Ursinne och Martin!
    Och kostnaden för detta?, ca 1 timmes latjande med att bygga en elektromagnet (detta är något man inte lekt med på många år) och lite tid här på forumet!
    Stort tack igen! :D

Martin Lovasz, steffe, URsinne och 1 annan gillar detta.
  24. URsinne

URsinne Y-Wing pilot

Från:
    URskogen
    Bra att det ordnade sig.

25. Scaramanga

Scaramanga Rebel Commander

Från:
    Höga Kusten
    Men visa hur du byggde då! :)

26. Tinybiker13
    Trådstartare

Från:
    Sölvesborg
    Är inget spännande att visa, en slaktad trafo där jag avlägsnade den sekundära spolen och gjorde höljet till ett E ist, en liten strömbrytare eftersom den blir delvis oskärmad och då generar den en del värme.
    Och den ska ju inte vara igång mer än ett par sekunder ändå.
    Dvs så spännande är det inte, jag avmagnetiserade ett par skruvmejslar och dylikt utöver klockan.
    Och detta var ingen byggtråd på en förenklad elektromagnet. Dessutom kostar de förmodligen inte mycket mer än en hundring o få hem och jag ville inte betala för något jag har liggande, med enkla modifikationer.

Martin Lovasz gillar detta.