• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ställa datum - quickest/"semi" quick-set

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Tja,

Har noterat att alla kockor inte har quick-set av datum (döööh...) men att vissa har det jag väljer att här kalla "semi quick-set".

Dvs. att man kan vrida fram dom förbi kl. 12/24 & att datumet byts, för att sedan dra den tillbaka till ca. kl. 10/22 (man hör ett litet "klick" när den passerar "point-of-no-return-datumändrartiden") & sedan fram igen för att datumet ska bytas ytterligare en gång. Då slipper man således snurra klockan 24 timmar för att dra fram datumet ett hack. Mycket praktiskt på manuella klockor man inte använder så ofta, eller automatiska som inte får åka winder.

Nu är denna trådstarten inte underbygd med tillräckliga empiriska studier av mina egna ur, men mina 2 vintage Rolex med datum (1675 & 1603) har inte denna funktionen. Inte heller min ena Heuer (med Cal. 12), men jag vill minnas att min andra Heuer (med cal. 15) har det? Eller jag kan minnas fel... Har den inte hemma för tillfället...

Har oxå ett par gamla manuella kronografer & jag vill minnas att dom har denna funktion allihop!

Känns nu som de automatiska inte har denna funktion (med ev. undantag av Heuer Cal. 15, men jag blir osäker här...), medan de manuella har det!

Kan någon förklara? (antar att det har med olika uppbyggnad av verket etc.)
Vad kallas denna version av datumjustering?

Tack på förhand!

/Ron

*edit* felstavad rubrik... Sååååå amatörmässigt! Kan inte ändra, tyvärr...
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har det på min tudor 7024 från 71 med ett ETA 2772 om jag inte missminner mig! Har inte kikat tjejens 1601 från 70 hur det ser ut där!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Tack för tipset! Ska prova genast. Ett helvete att snurra fram rätt datum om man inte vridit upp verket på ett tag..
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Det funka! Grymt tips. Behövde vrida bak längre än till 9 och längre fram än 2 på min gamla Olma sport.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Det här är ju för f-n ingen tipstråd Erik1, men kul att det funkade... :D
Nu har jag sparat en massa tid åt dig! You owe me a beer! Ses vi på Friends på lördag, tro?
(om man vågar röra sig runt i Solna i grön-vit halsduk den dagen...)

Jag vill veta vad detta beror på & varför vissa urverk funkar så här & vissa inte... I min lilla studie så verkar det vara vanligast på manuella urverk, eller är det bara en slump i mitt specifika fall?

Ping China, kanske; du brukar ha bra svar på urverksfrågor. ;)
 

Carlton

Cartier
Jag testade precis med min Heuer Cal. 15 och det fungerade mycket riktigt. Underbart tips (även om det inte var din tanke), man tackar!
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Vad är det för årtal på din 1603a? Har den hacking-second? Min 1603 från 71 har hacking vet inte om den har semiquick. Är korrekt inställd nu så vill inte ratta runt. En tanke bara. Dvs om det finns något samband mellan hacking/ och semiquick.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vill varna för att göra detta för mycket och för snabbt, då något i mekaniken eventuellt kan bli "överhettat". Har upplevt att kronan (uppdrag och visarinställningen) blivit påtagligt trögare på en hel del klockor jag gjort detta på. Känns spontant inte som en jättebra följd, och varför det blir så, kan säkert någon annan kunnig svara mer utförligt på...
 
C

China

Guest
Det här är ju för f-n ingen tipstråd Erik1, men kul att det funkade... :D
Nu har jag sparat en massa tid åt dig! You owe me a beer! Ses vi på Friends på lördag, tro?
(om man vågar röra sig runt i Solna i grön-vit halsduk den dagen...)

Jag vill veta vad detta beror på & varför vissa urverk funkar så här & vissa inte... I min lilla studie så verkar det vara vanligast på manuella urverk, eller är det bara en slump i mitt specifika fall?

Ping China, kanske; du brukar ha bra svar på urverksfrågor. ;)

Det handlar om olika arkitekturer på urverken, med andra ord vilken lösning man har valt. S.k "semi quick-set" är föregångaren till "quick-set" även att en del tillverkare valt lösningen även på senare tid. Många tillverkare tog god tid på sig innan man började använda "quick-set", p.g.a. potentiella skaderisker, och det finns också en del olika varianter, så klockor med "quick-set" kan ha olika mekanismer.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Det här är ju för f-n ingen tipstråd Erik1, men kul att det funkade... :D
Nu har jag sparat en massa tid åt dig! You owe me a beer! Ses vi på Friends på lördag, tro?
(om man vågar röra sig runt i Solna i grön-vit halsduk den dagen...)

Jag vill veta vad detta beror på & varför vissa urverk funkar så här & vissa inte... I min lilla studie så verkar det vara vanligast på manuella urverk, eller är det bara en slump i mitt specifika fall?

Ping China, kanske; du brukar ha bra svar på urverksfrågor. ;)
Haha det blir ju en tipstråd om det är nytt för oss som läser ;)

Absolut, kommer sitta på jägarn innan matchen, sväng förbi och pinga mig så står jag för den! Ingen fara med grönvit halsduk skulle jag påstå, bajens klack sålde slut före aiks dito..
 

nissehult

Patek
2-Faktor
En annan variant: På min JLC Master Hometime vrider jag "lokala tidszons-visaren" i steg om 1 timme. Måste dock vrida runt den 24 timmar för att datumet skall ändras - har för mig att det handlar om drygt 5 varv på kronan.
 

MBx

Cartier
Kommer ihåg att min far på 1970-talet ställde om sin klocka genom att ställa om visarna från ca 20:30 till 00:xx för att byta datum. Jag har en Alpina (gissningsvis från 1960-talet) med denna funktion.

Jag kan inte med ord beskriva hur imponerad jag är både funktionen i sig som ingenjörskonsten bakom det. Rolex' (m fl) lösning med Quick-set känns mer "yxig" än snillrik.:blackeye: Funktionen känns mycket mer gedigen på något sätt än en ny app i iPhonen.:bookworm:
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Haha det blir ju en tipstråd om det är nytt för oss som läser ;)

Absolut, kommer sitta på jägarn innan matchen, sväng förbi och pinga mig så står jag för den! Ingen fara med grönvit halsduk skulle jag påstå, bajens klack sålde slut före aiks dito..

Hinner nog tyvärr inte till Jägarn innan...
Ska bli kul m derby dock!

Sorry för OT i min egen tråd...
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Vad är det för årtal på din 1603a? Har den hacking-second? Min 1603 från 71 har hacking vet inte om den har semiquick. Är korrekt inställd nu så vill inte ratta runt. En tanke bara. Dvs om det finns något samband mellan hacking/ och semiquick.

Min DJ är från -69 om jag inte minns helt fel... Och den har INTE semiquick-set (provade precis igen), om ni nu bestämt oss för att det är det vi ska kalla det... ;)

Vad menar du med "hacking second"?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Min DJ är från -69 om jag inte minns helt fel... Och den har INTE semiquick-set (provade precis igen), om ni nu bestämt oss för att det är det vi ska kalla det... ;)

Vad menar du med "hacking second"?

Hacking-second innebär att sekundvisaren stannar när man drar ut kronan till "ställa tiden läge"
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Hacking-second innebär att sekundvisaren stannar när man drar ut kronan till "ställa tiden läge"

Aha, just det ja... Det uttrycket har jag ju hört förut. Google kanske hade varit min vän, annars... :D
Jo, den stannar på min!

När vi ändå har den frågan uppe; varför gör inte alla urverk det? Omöjligt att ställa klockan perfekt utan den funktionen ju!
(min Panerai gör inte det, bl.a...)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
När vi ändå har den frågan uppe; varför gör inte alla urverk det? Omöjligt att ställa klockan perfekt utan den funktionen ju!
(min Panerai gör inte det, bl.a...)
Äsch, vad spelar det för roll? Klockan kommer ju ändå (troligen) att gå lite fel efter en dag eller två ändå. Och omöjligt är det inte, det är bara ytterligare en fingertoppskänslighetsförmåga som man kan träna in och skryta med inför andra klocknördar. Drar du kronan lätt baklänges så brukar man kunna sakta in eller stanna sekundvisaren. Resten är tajming ;)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Äsch, vad spelar det för roll? Klockan kommer ju ändå (troligen) att gå lite fel efter en dag eller två ändå. Och omöjligt är det inte, det är bara ytterligare en fingertoppskänslighetsförmåga som man kan träna in och skryta med inför andra klocknördar. Drar du kronan lätt baklänges så brukar man kunna sakta in eller stanna sekundvisaren. Resten är tajming ;)

Iofs. sant... Å vem f-n behöver egentligen en klocka som gå/ställs på sekunden rätt...
Vill man veta vad tiden är så har man ju mobilen! :D
 

Hans Beck

Cartier
Väcker liv i denna tråd. Klagade över att behövs vrida 24h/datum på mina mögeldykare. Farsan visade ca kl 10 till ca kl 2 "tricket".
Nån mer kunnig som kan berätta om detta är skadligt? Läste ovan att det kan bli överhettat. Men det borde det också kunna bli av att vrida 240+ timmar, eller?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Väcker liv i denna tråd. Klagade över att behövs vrida 24h/datum på mina mögeldykare. Farsan visade ca kl 10 till ca kl 2 "tricket".
Nån mer kunnig som kan berätta om detta är skadligt? Läste ovan att det kan bli överhettat. Men det borde det också kunna bli av att vrida 240+ timmar, eller?
har inga klockor med datum, men förklara gärna 10 till 2 tricket? :)
 

Hans Beck

Cartier
Tja,

Har noterat att alla kockor inte har quick-set av datum (döööh...) men att vissa har det jag väljer att här kalla "semi quick-set".

Dvs. att man kan vrida fram dom förbi kl. 12/24 & att datumet byts, för att sedan dra den tillbaka till ca. kl. 10/22 (man hör ett litet "klick" när den passerar "point-of-no-return-datumändrartiden") & sedan fram igen för att datumet ska bytas ytterligare en gång. Då slipper man således snurra klockan 24 timmar för att dra fram datumet ett hack.
Förutom ett lämpligt sätt att hålla i ratten...;)
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Väcker liv i denna tråd. Klagade över att behövs vrida 24h/datum på mina mögeldykare. Farsan visade ca kl 10 till ca kl 2 "tricket".
Nån mer kunnig som kan berätta om detta är skadligt? Läste ovan att det kan bli överhettat. Men det borde det också kunna bli av att vrida 240+ timmar, eller?

Nej, det borde inte vara skadligt utan det är så man "ska" ställa datumet med ett semi-quickset urverk.
Min AP 15202 Jumbo har ingen quickset och de skriver i instruktionsboken att man ska dra visarna mellan 22:00-02:00 upprepade gånger för att ställa fram dagarna.
Kan i och för sig skilja mellan olika urverk, har bara erfarenhet från min.
IMG_6333.JPG
 
Topp