• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ställa in tid på en radioklocka?

Gunnar

Basic
Hejsan,

Jag har en klocka som jag fick av min farfar efter hans bortgång. Dock har jag ett problem, jag förstår inte hur jag ställer in tiden på den, eftersom den verkar vara ett "radio" ur.

20181020_133352.jpg

20181020_133418.jpg

Efter googlande har jag inte blivit smartare. Det ända jag lyckas göra är att ställa in vilken timma det är.

Eftersom detta forum är fyllt av smarta människor så hoppas jag på att hitta hjälp, så att jag äntligen kan bära denna klocka.

Tack i förhand!

Den bör ju gå att ställa manuellt men prova att ställa rätt timme och lägg den i ett fönster mot Tyskland. Bor du inte för långt norrut, eller har stora berg i vägen, så ställer sig klockan själv om du har tur. Detta om radiour innebär att klockan synkroniserar sig mot radiosändaren i Frankfurt, tror jag den ligger, vilket inte alls är säkert. Ett långskott.
Kul klocka hoppas du får ording på den.
:)
/Orlok

Den bör ju gå att ställa manuellt men prova att ställa rätt timme och lägg den i ett fönster mot Tyskland. Bor du inte för långt norrut, eller har stora berg i vägen, så ställer sig klockan själv om du har tur. Detta om radiour innebär att klockan synkroniserar sig mot radiosändaren i Frankfurt, tror jag den ligger, vilket inte alls är säkert. Ett långskott.
/Orlok

Synkar 1000-1500 km från Frankfurt enligt länk ovan. Tyvärr inte klart om den gör det helt själv. Verkar vara minut- och sekundvisaren som synkas om man ställer in på exakt kl 12. Har dock inte haft möjlighet att mer än skumma instruktionerna.

/B

Senast ändrad:
/Orlok

Ska ge det ett försök!

Återkommer med resultat :)

Häftig klocka!

Tänk på att det är lättare att synka på natten, signalen når längre då pga något med atmosfären har jag hört. Jag har en Casio med samma funktion, den är inställd på att synka automatiskt mellan kl 03-05 vilket bara funkar om den ligger i ett fönster med tolvan i sydlig riktning... Att försöka synka manuellt på dagen funkar inte alls.

Häftig klocka!

Tänk på att det är lättare att synka på natten, signalen når längre då pga något med atmosfären har jag hört. Jag har en Casio med samma funktion, den är inställd på att synka automatiskt mellan kl 03-05 vilket bara funkar om den ligger i ett fönster med tolvan i sydlig riktning... Att försöka synka manuellt på dagen funkar inte alls.

Testar detta inatt! :)

Tillbaka
Topp