• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ställa tiden på klocka som fortar sig

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Hur ställer ni tiden på era klockor som fortar sig, backar ni tiden eller skruvar ni fram tiden ett helt varv?

Mår klockan bättre/sämre vid något sätt?

Jag har fått för mig att klockorna mår bättre om man skruvar fram tiden. Har två mekaniska klockor som fortar sig och när jag backar tiden på dem så hoppar sekundvisaren onormalt, den ena stannar till och med ibland så att jag får skaka igång den igen.

Som sagt, hur gör ni?
 
Tror inte det skadar klockan att vrida baklänges. I manualen till Speedmastern står det att man kan dra lätt bakåt för att stoppa sekundvisaren och på så vis kunna ställa klockan exakt. Speedyns sek.visare stannar eller tom. tickar baklänges när man drar klockan bakåt.
Jag gör på samma sätt med min skx007 som också saknar hack & wind.
 

Ruben

Rolex
Beror väl på hur mycket den fortar sig. Min gmt går ca +1 spd. Brukar ställa om den en gång i månaden kanske. Jag drar bara ut kronan och väntar 30-40 sekunder. Sen går den rätt igen :)
Jobbigare när klockan går minus..
 

tictac62

Cartier
Det spelar ingen roll om du vrider fram eller bakåt med visarna. Tänk bara på att inte ändra datum eller andra inställningar mellan 22-01 för du kan datumverket skadas. Annars inga problem
 
Topp