• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ställa tiden utan datum hjul?

webdiddy

Omega
Nån som har ett bra tips på hur man ställer tiden på en klocka utan datum hjul?
Kort bakgrund. Var tvungen att ta av visarna på en klocka utan att ställa tiden på 12.00. Efter det roterade även visarnavet ett okänt varv. Med andra ord har jag ingen aning hur visarna ska stå.
Några tips på hur man enklast löser det utan att behöva ta av och sätt på visarna ett antal gånger?

Tack på förhand.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Aha, då fattar jag, jag tror jag testade det och då gick inte minut och timvisaren rätt. Typ när kl skulle vara 15.00 så hamnade den på 15.27 istället, jag kanske kommer ihåg fel.
Det låter som en tankevurpa... alla rör snurrar oberoende av varandra i sin egen konstanta hastighet, så sätter du alla tre visare kl 12 kommer dom hamna rätt runt hela klockan. Skulle du däremot sätta minutvisaren på 20minuter över och timvisaren på 12:00 skulle timvisaren hamna "efter" när minutvisaren är på 12:00. Det ger sig ;) Lycka till :)
 

webdiddy

Omega
Det låter som en tankevurpa... alla rör snurrar oberoende av varandra i sin egen konstanta hastighet, så sätter du alla tre visare kl 12 kommer dom hamna rätt runt hela klockan. Skulle du däremot sätta minutvisaren på 20minuter över och timvisaren på 12:00 skulle timvisaren hamna "efter" när minutvisaren är på 12:00. Det ger sig ;) Lycka till :)
Jag ska göra ett nytt försök efter jobbet, hoppas inget annat har hänt med urverket som ställer till nått. Tack för hjälpen så länge :)
@Scaramanga @BarbaBaba
 
Topp