• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ställa tiden.

glubber3

Breitling
Hej, kanske dum fråga men. Har läst att man aldrig ska sätta tiden counter clockwise, men nu går min 2+ sec/dag & jag har inte rört tiden på 4 månader så nu är den 3 minuter snabb. Om jag nu skulle sätta tiden igen dvs gå tillbaka någon minut, hur gör jag lättast då om jag aldrig ska gå counter clockwise?

Ska jag hacka klockan & låta tiden komma ikapp?
Eller ska jag gå clockwise en hel dag & sedan quicksetta datumet 1 dag tillbaka?
Eller är det bara en skröna & det är lugnt å gå counter clockwise?

All hjälp uppskattas :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Det som kan ställa till det på en del urverk är att datumväxlingen kan bli lite snurrig runt midnatt men inget som gör sönder något så undvik att korrigera tiden bakåt runt midnatt och undvik att ställa datum strax före midnatt och 3 på morgonen (21-2 på Omega f300).
 
Senast ändrad:

glubber3

Breitling
Det som kan ställa till det på en del urverk är att datumväxlingen kan bli lite snurrig runt midnatt men inget som gör sönder något så undvik att korrigera tiden bakåt runt midnatt och undvik att ställa datum strax före midnatt och 3 på morgonen (21-2 på Omega f300).
Ja det har jag koll på :) detta jag menar är enbart ställa tillbaka tiden någon enstaka minut för den går 2sec/dag för snabbt. Vet inte om samma princip gäller där att man helst inte ska röra armarna bakåt så att säga, även om den har hacking :s eller om jag ska gå frammåt en hel dag för att få rätt tid igen.
 

Martin Lovasz

Audemars
Finns inget som kan skada klockan om du ställer tiden bakåt utan det är bara en gammal skröna som cirkulerar på nätet. På många urverk så kan man stanna urverket om man ställer bak tiden genom att bara hålla mot med kronan lita bakåt och användes som en hackfunktion så man kunde synka klockan mot en annan så man kan se sekundvisaren hacka till när man ställer bak tiden men absolut inget fel utan helt normalt.
 
Senast ändrad:
Som tidigare nämnt är det en skröna att man inte ska ställa tiden bakåt.
Men när du ska ställa den på minuten, dra framåt. Detta eftersom visarhjulen har alltid ett litet glapp vilket gör att tim och minutvisaren kan stå lite fel.
Ställ hur du vill, men när du ska ställa på minuten, ställ framåt så undviker du glappet.
 
Topp