• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stämgaffelur? Dela era klockor och erfarenheter!

Vicdoc

Basic
Har på sistone börjat kika lite på att köpa nån funky 70-talsklocka. Det finns en hel del snygga sådana fast med stämgaffelur. Har förstått att de är lite svåra att serva, är det någon som har en som kan dela med sig av sina erfarenheter? Annars verkar det ju rätt charmigt med den mjuka rörelsen på sekundvisaren, lite som en spring drive till 1/10 av priset.

Har två fungerande och ett gäng icke fungerande i lådan.

Fungerande
Longines och Tissot
IMG_20161116_222325_043.JPG

20151201_144814-1.jpg

Har haft två stycken, men den ena är såld sedan länge (Certronic) och den andra säljes (Tissonic).
Landar alltid i att jag gillar grejen med stämgafflar, men att det alltid är något som inte riktigt klickar. I båda dessa fall har det varit jag och boetten som inte riktigt funkat - tavlan på Tissoten är dock magisk, så @eriksson850:s klocka ser inte så dum ut!

IMG_4038.JPG

IMG_5765.JPG

Senast ändrad:
Bulova accutron spaceview är väl ett stämgaffel urverk? Riktigt cool är den och spanat på modellen en del men förstått att de är svåra att få igång om verket är putt

Har haft några såna både tissot,omega ,Longines och Iwc alla med bulovas verk i någon form ) trevliga klockor med intressanta verk ( för att vara Quartz ) men som Erik1 skrev ovan , svåra att få reparerade här i Sverige när de går sönder

En udda variant är Bulova Accuquartz där ett kvartsverk driver klockan men ett stämgaffelverk driver visarna om jag har förstått saken rätt.

Bulova Accuquartz
BulovaAccuquartz.jpg

Accuquartz 2242
Bulova2242.jpg

Tillbaka
Topp