• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stämmer det att...

Ninen79

Audemars
...automatiska ur fortar sig om man bär vid träning exempelvis löpning och styrketräning? Är det någon som har erfarenhet av det?
 
C

China

Guest
Det beror på vilket urverk och ev.grad på verket vi diskuterar. Vad det handlar om är om verket är är positionskänsligt eller inte, ett billigt verk kan mycket väl hålla tiden bättre än ett dyrare. Men generellt sett, ett COSC klassat verk eller "high end" klarar oftast att hålla tiden bättre under t.ex. löpning och styrketräning . Vad har du för urverk i klockan?
 

Ninen79

Audemars
China skrev:
Det beror på vilket urverk och ev.grad på verket vi diskuterar. Vad det handlar om är om verket är är positionskänsligt eller inte, ett billigt verk kan mycket väl hålla tiden bättre än ett dyrare. Men generellt sett, ett COSC klassat verk eller "high end" klarar oftast att hålla tiden bättre under t.ex. löpning och styrketräning . Vad har du för urverk i klockan?

Det är brorsans PO 2500, hans klocka håller ca +1,5 sek/dag, dom dagarna han tränar och har klockan på handleden så fortar den sig ca +8sek/dag... Är detta normalt?
 
C

China

Guest
Ninen79 skrev:
Det är brorsans PO 2500, hans klocka håller ca +1,5 sek/dag, dom dagarna han tränar och har klockan på handleden så fortar den sig ca +8sek/dag... Är detta normalt?

Det låter som en ganska stor tidsavvikelse, verket bör kompensera större delen av tidsavvikelsen över en dag. Går klockan +8 sek/dag även någon/några dagar efter att ha haft ökad aktivitet, så är det i mina ögon dags för en justering av verket. Ett mekaniskt urverk går inte jämnt under en dag (beroende på aktivitet) men har sas en inbyggd funktion för att kompensera tidsavvikelser, och +8 sek/dag låter ganska mycket.
 

Ninen79

Audemars
China skrev:
Ninen79 skrev:
Det är brorsans PO 2500, hans klocka håller ca +1,5 sek/dag, dom dagarna han tränar och har klockan på handleden så fortar den sig ca +8sek/dag... Är detta normalt?

Det låter som en ganska stor tidsavvikelse, verket bör kompensera större delen av tidsavvikelsen över en dag. Går klockan +8 sek/dag även någon/några dagar efter att ha haft ökad aktivitet, så är det i mina ögon dags för en justering av verket. Ett mekaniskt urverk går inte jämnt under en dag (beroende på aktivitet) men har sas en inbyggd funktion för att kompensera tidsavvikelser, och +8 sek/dag låter ganska mycket.

Så vid öka aktivitet så ska klockan kompensera tiden så att den ändå håller tiden korekt över en dag? Med andra ord om klockan håller +1,5 sek/dag och vid öka aktivitet så kommer den att kompensera och klockan håller tiden ändå? Hoppas du förstår vad jag menar:)
 
C

China

Guest
Ninen79 skrev:
Så vid öka aktivitet så ska klockan kompensera tiden så att den ändå håller tiden korekt över en dag? Med andra ord om klockan håller +1,5 sek/dag och vid öka aktivitet så kommer den att kompensera och klockan håller tiden ändå? Hoppas du förstår vad jag menar:)

Ja, det stämmer. Och om klockan håller sig +1,5 sek/dag utom de dagar då din bror tränar, så handlar det om en justering av verket. Dags för ett besök hos urmakaren. :)
 

Ninen79

Audemars
China skrev:
Ninen79 skrev:
Så vid öka aktivitet så ska klockan kompensera tiden så att den ändå håller tiden korekt över en dag? Med andra ord om klockan håller +1,5 sek/dag och vid öka aktivitet så kommer den att kompensera och klockan håller tiden ändå? Hoppas du förstår vad jag menar:)

Ja, det stämmer. Och om klockan håller sig +1,5 sek/dag utom de dagar då din bror tränar, så handlar det om en justering av verket. Dags för ett besök hos urmakaren. :)
Tack för alla svaren :)
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Stämmer det att...

China skrev:
Ninen79 skrev:
Så vid öka aktivitet så ska klockan kompensera tiden så att den ändå håller tiden korekt över en dag? Med andra ord om klockan håller +1,5 sek/dag och vid öka aktivitet så kommer den att kompensera och klockan håller tiden ändå? Hoppas du förstår vad jag menar:)

Ja, det stämmer. Och om klockan håller sig +1,5 sek/dag utom de dagar då din bror tränar, så handlar det om en justering av verket. Dags för ett besök hos urmakaren. :)

Om Du har lust får Du gärna förklara närmre hur det funkar. Försöker ju lära mig urverk men det går långsamt.. :)
 

Josef B

Bestraffaren
Ninen79 skrev:
...automatiska ur fortar sig om man bär vid träning exempelvis löpning och styrketräning? Är det någon som har erfarenhet av det?

Har tyvärr fått känna på det några gånger förra året. I mina yngre dar så har jag aldrig tänkte på det när jag varit och tränat, utan bara kört på. Men de senaste åren när man blivit mer fascinerad av urverkens prestationer, så har man jämfört före och efter när man varit ute på joggingrunda med klockan. Då har den faktiskt fortat sig med 30 sec, men direkt när man körde "vardagsrutiner" med den så håller den sig som den ska.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Josef B skrev:
Ninen79 skrev:
...automatiska ur fortar sig om man bär vid träning exempelvis löpning och styrketräning? Är det någon som har erfarenhet av det?

Har tyvärr fått känna på det några gånger förra året. I mina yngre dar så har jag aldrig tänkte på det när jag varit och tränat, utan bara kört på. Men de senaste åren när man blivit mer fascinerad av urverkens prestationer, så har man jämfört före och efter när man varit ute på joggingrunda med klockan. Då har den faktiskt fortat sig med 30 sec, men direkt när man körde "vardagsrutiner" med den så håller den sig som den ska.
Har det varit på COSC klassade klockor det har fortat sig så mycket?
 

Josef B

Bestraffaren
80talisten skrev:
Josef B skrev:
Ninen79 skrev:
...automatiska ur fortar sig om man bär vid träning exempelvis löpning och styrketräning? Är det någon som har erfarenhet av det?

Har tyvärr fått känna på det några gånger förra året. I mina yngre dar så har jag aldrig tänkte på det när jag varit och tränat, utan bara kört på. Men de senaste åren när man blivit mer fascinerad av urverkens prestationer, så har man jämfört före och efter när man varit ute på joggingrunda med klockan. Då har den faktiskt fortat sig med 30 sec, men direkt när man körde "vardagsrutiner" med den så håller den sig som den ska.
Har det varit på COSC klassade klockor det har fortat sig så mycket?

Japp
 

Josef B

Bestraffaren
Men just när det gäller styrketräning så tror jag att det mycket väl kan skada urverket, i om med stötarna. Det fanns ju en tråd om det här (hittar inte, ej letat :)) då man frågade hur skadligt är det för klockan när det gäller tex golf, skytte och andra aktiviteter.
När det gäller styrketräning så har jag tagit av klockan, då jag inte vill stöta och scratcha dem med de otroligt stora och tunga vikterna jag använder :mrgreen:
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Josef B skrev:
Men just när det gäller styrketräning så tror jag att det mycket väl kan skada urverket, i om med stötarna. Det fanns ju en tråd om det här (hittar inte, ej letat :)) då man frågade hur skadligt är det för klockan när det gäller tex golf, skytte och andra aktiviteter.
När det gäller styrketräning så har jag tagit av klockan, då jag inte vill stöta och scratcha dem med de otroligt stora och tunga vikterna jag använder :mrgreen:

Jag brukar aldrig skrapa emot när jag kör iaf :)
Jag kör alltid utan klocka då det inte är så roligt när man får pump och armen sväller.

Jag har självklart klockan över biceps i vanliga fall också.
 

Ninen79

Audemars
Josef B skrev:
Ninen79 skrev:
...automatiska ur fortar sig om man bär vid träning exempelvis löpning och styrketräning? Är det någon som har erfarenhet av det?

Har tyvärr fått känna på det några gånger förra året. I mina yngre dar så har jag aldrig tänkte på det när jag varit och tränat, utan bara kört på. Men de senaste åren när man blivit mer fascinerad av urverkens prestationer, så har man jämfört före och efter när man varit ute på joggingrunda med klockan. Då har den faktiskt fortat sig med 30 sec, men direkt när man körde "vardagsrutiner" med den så håller den sig som den ska.

Gick du då till en urmarkare när den fortade sig 30 sek? Enligt "China" så borde brorsan gå till en urmakare för en justering eftersom klockan fortade sig vid träning.
 
C

China

Guest
Camo00 skrev:
China skrev:
Ninen79 skrev:
Så vid öka aktivitet så ska klockan kompensera tiden så att den ändå håller tiden korekt över en dag? Med andra ord om klockan håller +1,5 sek/dag och vid öka aktivitet så kommer den att kompensera och klockan håller tiden ändå? Hoppas du förstår vad jag menar:)

Ja, det stämmer. Och om klockan håller sig +1,5 sek/dag utom de dagar då din bror tränar, så handlar det om en justering av verket. Dags för ett besök hos urmakaren. :)

Om Du har lust får Du gärna förklara närmre hur det funkar. Försöker ju lära mig urverk men det går långsamt.. :)

Jag gör ett försök, men det blir en kortfattad generalisering då det beror väldigt mycket på vilken typ av verk och grad man diskuterar. Det optimala är givetvis om verket går ungefär lika i alla positioner, men så är oftast inte fallet. Beroende på hur verket går i olika positioner (+-) så varierar tidsavvikelserna under en dag och tar i bästa fall ut varandra i slutändan. När det gäller hur man utför justering/regulering så är det beroende på vilka möjligheter till justering som verket har.

För att undvika missförstånd så är regulering och justering två skilda saker. Regulering är kort och gott hur fort mekanismen arbetar (+-), justering handlar om hur verket går i olika positioner. Du hittar en grundläggande genomgång på länkarna nedan.

http://people.timezone.com/library/horo ... logium0037

http://people.timezone.com/library/horo ... logium0033
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur vet man om ett urverk går att justera utifrån olika positioner? Jag vet att Grand Seiko-verken justeras utifrån 6 olika positioner, men hur gör man det rent tekniskt? Finns det olika detaljjusteringar för de olika positionerna?

Undrar även om man kan se på ett urverk om det går att justera i olika positioner. Ta detta 8L35 exempelvis som Seiko har i mm300an. http://seikoholics.yuku.com/topic/863/I ... UDHfdYXKSo
Finns det speciella spakar på vissa urverk som inte finns på andra?
 
C

China

Guest
yonsson skrev:
Hur vet man om ett urverk går att justera utifrån olika positioner? Jag vet att Grand Seiko-verken justeras utifrån 6 olika positioner, men hur gör man det rent tekniskt? Finns det olika detaljjusteringar för de olika positionerna?

Undrar även om man kan se på ett urverk om det går att justera i olika positioner. Ta detta 8L35 exempelvis som Seiko har i mm300an. http://seikoholics.yuku.com/topic/863/I ... UDHfdYXKSo
Finns det speciella spakar på vissa urverk som inte finns på andra?

Bra frågeställningar yonsson, vi får se om jag kan ge ett bra svar. ;)

Med kunskap, tid och tålamod så är det möjligt att minska positionskänsligheten hos alla urverk. Slutresultatet beror på typen av verk (både kvalité och konstruktion). När det gäller enklare verk så har tillverkaren oftast inte lagt ner så mycket arbete på justeringen, däremot så har high end och COSC testade verk gått igenom en noggrann justeringsprocess.

När en tillverkare anger att ett verk t.ex. är justerat i fem positioner, betyder det inte alltid att man förenklat justeringsmöjligheterna. Beroende på verkets design så kan justeringsprocessen vara så komplicerad att det krävs specialutbildning, vilket ofta innebär att verket får justeras hos tillverkaren.

Du hittar en del detaljerad information på länkarna jag postade, mycket är fokuserat på olika justeringsmöjligheter kring balansen. Men en justering kan också kräva att man får byta eller finischera/omarbeta delar, beroende på vad det är som orsakar tidsavvikelsen i en position. Justering är ofta lite av ett detektivarbete, även på verk som har förbättrade justeringsmöjligheter, så det är inte riktigt så enkelt som att det finns ett antal fasta justeringspunkter som man justerar för ett optimalt resultat.

I vissa fall så kan man se om verken har förbättrade justeringsmöjligheter, t.ex. på bilden nedan så ser man ganska tydligt att balanskloven i mitten har ett par extra skruvar för finjustering.

 

POO

Panerai
Borde det inte vara allt viftande och stötande som påverkar en klocka vid tex löpning i större utsträckning än dess positionskänslighet?
När man springer borde klockan utsättas för g-krafter som rimligtvis borde påverka dess gång mer än vid "normalt" användande?
 
C

China

Guest
POO skrev:
Borde det inte vara allt viftande och stötande som påverkar en klocka vid tex löpning i större utsträckning än dess positionskänslighet?
När man springer borde klockan utsättas för g-krafter som rimligtvis borde påverka dess gång mer än vid "normalt" användande?

Man skulle kunna säga att det är kombinationen av olika påfrestningar som verket utsätts för och positionskänsligheten. T.ex. ett COSC klassat verk har justerats för att klara både g-grafter och temperaturväxlingar, och är justerat till en mindre positionskänslighet än ett verk av lägre grad. Jämför t.ex. ETAs standardgrader med COSC klassade verk.
 

max

Dancing Queen
Läste någon stans för länge sedan att detta beteende kunde bero på feljusterade/utslitna juveler som tickade på bra under normala förhållanden men som helt enkelt inte kunde hålla samma takt när de delar som juvelen höll i svängdes fram och tillbaka vid tex joggning. Det sades skapa svikt i gången och kunde ses vid mätning då man skakar klockan.
Är det någon som hört något liknande? Har för mig att personen i fråga fick det åtgärdat på verkstad men det är som sagt bara lösryckta rykten tagna från mitt bristfälliga minne, men skall försöka söka lite i kväller.
 

Ninen79

Audemars
easy rider skrev:
Så man (jag) bör inte gymma med varken min 5513 eller 1601? :(

Du kan prova och kolla gångavvikelsen på din 5513 dom dagar du tränar respektive dom dagarna du inte tränar...utifrån det så borde du kunna se om träningen påverkar gångavvikelsen eller inte...skulle den göra det så ska du nog låta klockan vara hemma när du ska träna :)
Berätta gärna hur det har gått när du provat :)
 
C

China

Guest
max skrev:
Läste någon stans för länge sedan att detta beteende kunde bero på feljusterade/utslitna juveler som tickade på bra under normala förhållanden men som helt enkelt inte kunde hålla samma takt när de delar som juvelen höll i svängdes fram och tillbaka vid tex joggning. Det sades skapa svikt i gången och kunde ses vid mätning då man skakar klockan.
Är det någon som hört något liknande? Har för mig att personen i fråga fick det åtgärdat på verkstad men det är som sagt bara lösryckta rykten tagna från mitt bristfälliga minne, men skall försöka söka lite i kväller.

Det är väl inte helt omöjligt om det rör sig om ett verk som har några år på nacken, det finns en rad olika faktorer som kan påverka verkets gång och i vilken/vilka positioner man märker av tidsavvikelserna. Det kan ibland vara en fråga om slitage (service behov) som att det är dags att justera verket.

Men har man t.ex. ett COSC klassat verk, så ser jag ingen anledning till varför man ska acceptera att en träningsrunda får verket att att prestera sämre, trots allt så har man betalat för ett verk som klarar en bra tidshållning. Går justeringen under garantin så är det inga problem, annars så är det bara att konstatera att det kostar en del att hålla ett high end eller COSC verk i skick.

Sedan kan urverk ur samma serie prestera väldigt olika, och det finns även en del sämre exemplar även bland high end och COSC klassade verk. Det är tyvärr inte alla verk som håller måttet efter en tids användning.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Stämmer det att...

Halvt på ämnet så såg jag en Bulova med extern justeringsnyckel, så att man kunde fintrimma själv utan att ens öppna boetten. Är det en gimmick eller fyller det någon funktion?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Måste bara bumpa denna goa information. Synd att trådtiteln är helt åt h-vete bara så ingen kommer gå in och läsa tråden.
 
Topp