• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stå still hur länge?

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Undrar en sak; jag har bara en wimder, och i den ligger oftast autofavoriten för stunden. Brukar dra upp alla andra auto/manuella 1 gång i veckan, för att "motionera" dom. Tar dom skada av att stanna och sedan dras upp för att stanna igen eller är det bra att hålla oljorna i gång då och då? Sen använder jag dom ju också med jämna mellanrum, men alla går ju inte att hålla igång samtidigt. Eller?
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Bra fråga. De klockor jag inte använder låter jag ligga utan winder och jag drar inte upp dem för sakens skull. Gör jag fel?
 

morrism

Audemars
Undrar en sak; jag har bara en wimder, och i den ligger oftast autofavoriten för stunden. Brukar dra upp alla andra auto/manuella 1 gång i veckan, för att "motionera" dom. Tar dom skada av att stanna och sedan dras upp för att stanna igen eller är det bra att hålla oljorna i gång då och då? Sen använder jag dom ju också med jämna mellanrum, men alla går ju inte att hålla igång samtidigt. Eller?


Beror på vad det är för klocka, ny? Gammal?
 

morrism

Audemars
Nya Rolex t.ex. har olja som ligger på sin plats oberoende av position eller rörelse av klockan. Gäller säkert Omega m.fl. också
 

morrism

Audemars
Det där måste du utveckla. Vad är det som åstadkommer oberoendet?
A


Jag ska försöka leta upp källan, men oljans viskositet och kemiska struktur samt utformningen av platsen där den är applicerad gör att den håller sig på sin plats. Det är viktigt att den gör det, skulle oljan rinna iväg från sin plats och friktionen öka så kan det uppstå haveri.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Allvarligt, de bilderna han postar är såklart på klockor som har gått länge utan service och som har burits regelbundet (om inte varje dag) och därmed har slitskador på en del av verket.
Låt säga att du har en klocka som du har på dig kanske någon gång om året då?
 

morrism

Audemars
T ex 79 DJ, Speedy 79, PO 05, Aquaracer 05, Seamaster 97 och 69, chronolink 01. Vad tror du?


Det spelar ingen roll vad du gör om du servar de som du ska, men är ditt mål att dra ut på service så länge som möjligt så låt de ligga om de är servade med nya oljor, enda anledningen att dra upp de är för att fördela oljan i så fall (Vilket inte behövs). Fjädern/fjädrarna tappar ju sin styrka med tiden av att den blir uppdragen så vill du snåla på uppdragningar så håller fjädern längre rent teoretiskt.
 

morrism

Audemars
Allvarligt, de bilderna han postar är såklart på klockor som har gått länge utan service och som har burits regelbundet (om inte varje dag) och därmed har slitskador på en del av verket.
Låt säga att du har en klocka som du har på dig kanske någon gång om året då?


Vad var frågan?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Det spelar ingen roll vad du gör om du servar de som du ska, men är ditt mål att dra ut på service så länge som möjligt så låt de ligga om de är servade med nya oljor, enda anledningen att dra upp de är för att fördela oljan i så fall (Vilket inte behövs). Fjädern/fjädrarna tappar ju sin styrka med tiden av att den blir uppdragen så vill du snåla på uppdragningar så håller fjädern längre rent teoretiskt.
Tack för goda råd :)
Orsaken till frågan är egentligen inte att skjuta på service så länge som möjligt, utan mer av praktiska skäl.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 
Topp