• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stål eller läderband till barn?

Frake

Basic
2-Faktor
Hej!
Grabben, 12 år, har precis köpt sin första "vuxenklocka", men jag lyckas inte hitta något band som passar hans sparrisar (ca 13 cm omkrets).
Helst vill han ha en ordentlig stållänk, fixoflex godkändes inte, men länken som kom med klockan skulle behöva kortas med ytterligare 2 bitar utöver de som faktiskt går att plocka av.
Läder kan godkännas, men inte ens det hittar jag i hans storlek. Det minsta jag hittade var 65+115 mm, men tillsammans med hans klocka (43 mm "lång") sticker bandet upp, runt klockan, det blir liksom helvarv.

Så nu letar jag efter antingen stållänk som går att korta till ca 10 cm, eller läderband max 155 mm kombinerat (typ 55+100?)

Kvaliteten behöver inte vara tipptopp eftersom han om 2-3 år antagligen kan använda sin metallänk, och jag vill ogärna betala mer för bandet än för klockan 😁

Edit: bredden på luggarna är 20 mm

Alla tips emottages tacksamt!

Hej!
Grabben, 12 år, har precis köpt sin första "vuxenklocka", men jag lyckas inte hitta något band som passar hans sparrisar (ca 13 cm omkrets).
Helst vill han ha en ordentlig stållänk, fixoflex godkändes inte, men länken som kom med klockan skulle behöva kortas med ytterligare 2 bitar utöver de som faktiskt går att plocka av.
Läder kan godkännas, men inte ens det hittar jag i hans storlek. Det minsta jag hittade var 65+115 mm, men tillsammans med hans klocka (43 mm "lång") sticker bandet upp, runt klockan, det blir liksom helvarv.

Så nu letar jag efter antingen stållänk som går att korta till ca 10 cm, eller läderband max 155 mm kombinerat (typ 55+100?)

Kvaliteten behöver inte vara tipptopp eftersom han om 2-3 år antagligen kan använda sin metallänk, och jag vill ogärna betala mer för bandet än för klockan 😁

Edit: bredden på luggarna är 20 mm

Alla tips emottages tacksamt!
En del mesh går att korta ganska rejält. Ett läder kan du ju klippa själv. Annars är ett Nato-band den uppenbara lösningen här

Jag hade kikat på t ex Tradera och sett om det fanns någon anonym asiatisk Novavit-kopia. Alla länkbitar är likadana och man kan göra dem jättekorta. Förlagan är ofta svindyr men för no name har jag betalat runt tvåhundringen vill jag minnas. Bifogar en bild av originalet som jag stulit på Internet.
B04C3461-4D0B-4E70-A0A1-5D0255CEF49A.jpeg

Jag hade kikat på t ex Tradera och sett om det fanns någon anonym asiatisk Novavit-kopia. Alla länkbitar är likadana och man kan göra dem jättekorta. Förlagan är ofta svindyr men för no name har jag betalat runt tvåhundringen vill jag minnas. Bifogar en bild av originalet som jag stulit på Internet.
B04C3461-4D0B-4E70-A0A1-5D0255CEF49A.jpeg
Det här att alla länkbitar är likadana.
Såvitt jag kan se är alla bitar likadana på den befintliga länken, men eftersom de innersta inte har pilar har jag inte vågat knacka på pinnarna...

Hade det gått, även om man inte kan återställa dem, hade det ju löst allt.

Bilagor

• 1680713603085549119658347441729.jpg
    1680713603085549119658347441729.jpg
    1 MB · Visningar: 6
Det här att alla länkbitar är likadana.
Såvitt jag kan se är alla bitar likadana på den befintliga länken, men eftersom de innersta inte har pilar har jag inte vågat knacka på pinnarna...

Hade det gått, även om man inte kan återställa dem, hade det ju löst allt.
Det där borde nog gå att lösa. Ta dig till en urmakare och förklara läget så får du säkert hjälp

Kan sonen tänka sig ett sharkmesh så har de fördelen att de kan klippas till önskad längd.

Finns även varianter med lösa bitar som fästs med skruvar så att man kan förlänga dem igen, i all fall ett par cm.

Vad är det för typ av klocka som ni letar armband till? Det är möjligt att det kan underlätta bra tips 🙂👍

Senast ändrad:
Kan sonen tänka sig ett sharkmesh så har de fördelen att de kan klippas till önskad längd.

Finns även varianter med lösa bitar som fästs med skruvar så att man kan förlänga dem igen, i all fall ett par cm.

"Nice!" var sonens reaktion på Sharkmesh!
Alternativ 1 blir att jag pratar med urmakare om att korta ner den befintliga.
Alt 2, sharkmesh
Alt 3, klippa läderband själv.

Tack för hjälpen, alla!

Ser ut som att länk/klocka är i titan? Tänk på att det kan vara svårt att färgmatcha med rostfritt stål. Men klart, värt att prova om grabben blir glad. Annars tycker jag som @NRE att nato är ett bra alternativ. Finns i en miljon färger och utföranden (inklusive läder-nato).

Ser ut som att länk/klocka är i titan? Tänk på att det kan vara svårt att färgmatcha med rostfritt stål. Men klart, värt att prova om grabben blir glad. Annars tycker jag som @NRE att nato är ett bra alternativ. Finns i en miljon färger och utföranden (inklusive läder-nato).
Och om det är en mindre människa som ska ha klockan säljs det band med coola motiv också. Typ här https://cnswatchbands.com/collections/graphic-printed-straps

Bra poäng med titan vs rostfritt! Tänkte inte på det.
Läder-Nato fastnade jag själv för nu, hade bara sett nylon innan, ska visa honom det också.

Skaffade precis ett alligatorband från @oddface till barnbarnet som är 10år. Han valde själv färgen och att det skulle vara alligator. Oddface gör allt bespoke. Grabben har nu tuffaste klockan i skolan.
2400CC81-2DCA-44E3-AF43-75604FE7AA10.jpeg
8B94ECD7-2D84-4C8B-B37C-DD9578094B2B.jpeg
5CFE2D9E-2AA3-4308-A898-4DC3366D2B41.jpeg
B9A91D9E-A008-4639-BCAE-1452A4ACBB87.jpeg
89374FBC-8953-426D-ABBD-4CCF4A202446.jpeg
E35E32D4-D9A4-4762-A9E5-6A65E2F91F0F.jpeg
75453A09-E97E-489D-B9D7-1ADB55F82ABA.jpeg
AE443BFC-2701-425B-BFDB-2F7F05B75486.jpeg

Tack för alla tips!
Förutom att jag förstod att jag kunde få grabbens länk fixad hos urmakare, fick jag en massa bra tips och idéer på band till mig själv. Och till grabben när han tröttnat på sin länk 😁

• Like
Reactions: NRE
Tillbaka
Topp