• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stål eller titan

mouqvist

Rolex
Inför en kommande semester utomlands funderar jag på vilken dykare som jag ska skaffa mig.
Med tanke på kommande utgifter är jag tvungen att sänka ribban vad gäller priset och funderar på något i segmentet 5-10 TSEK.
En klocka som jag var väldig nöjd med är Certina DS First Ceramic, upptäckte först nyligen att den finns i stål eller titan. Det är väldigt mycket subjektivt tyckande om dessa material på nätet och jag undrar vad ni KS medlemmar tycker är bästa alternativet. Den i tian kostar ung 1000:- mer.

Extra fråga: Tipsa gära om andra dykare som ni tycker att jag borde titta på.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Certina DS Action Diver
image_4896.jpg

http://www.klockia.se/certina-ds-action-diver-c013-407-44-081-00.html
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har inte ägt någon titanklickab ännu, men Seiko shogun (i titan) är riktigt nice. Jag tror det blir svårt att gå tillbaka till stål om man väl börjat med titan.
Seiko-SBDC007-main1.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Personligen tycker jag titan; lättare, känns inte lika varm när det är varmt samt blir snygg patina på fort.
 

Dr Stein

Cartier
Tycker absolut stål. Och om jag hade köpt en dykarklocka i det segmentet, hade jag funderat på seiko sumo, kanske med blå eller orange tavla...

Stulen bild:
image.jpg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag skulle absolut prova en Titan om jag hade möjlighet och inte hade gjort det innan.

Har ägt en titanklocka och gillade den skarpt, tycker titan har ett oförtjänt 'dåligt' rykte och jag förstår inte varför. Är tveksam till att de som bespottar titan verkligen har klämt på ett titanur under någon längre tid.

Skulle också vilja se några verkliga viktjämförelser mellan samma modeller i stål och titan för att kunna se en verklig viktskillnad. Förstår inte vikthetsen mot titan, jag har inte upplevt vikten (att den skulle kännas lätt) som ett problem på någon av de titanklockor jag känt på/ägt.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Skulle också vilja se några verkliga viktjämförelser mellan samma modeller i stål och titan för att kunna se en verklig viktskillnad. Förstår inte vikthetsen mot titan, jag har inte upplevt vikten (att den skulle kännas lätt) som ett problem på någon av de titanklockor jag känt på/ägt.

Titan väger cirka 4500 kg/m^3 medan rostfritt ligger på cirka 7700 kg/m^3 (varierar lite beroende på legering) så det är stor skillnad. Sedan har ju mekaniska klockor lite junk som inte kan göras i titan så en del vikt blir kvar. På kvartsklockor där urverken väger extremt lite är det natt och dag i vikt på hela klockan om man jämför rostfritt med titan.

EDIT:// jag pratar givetvis om klockan sitter på länk då en väldigt stor del av vikten sitter i länken.
 

Frosse

Cartier
Föredrar själv stål pga vikten, känns mer gediget. Samtidigt har jag en i titan och den funkar också, vissa gillar ju den stilen.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Titan väger cirka 4500 kg/m^3 medan rostfritt ligger på cirka 7700 kg/m^3 (varierar lite beroende på legering) så det är stor skillnad. Sedan har ju mekaniska klockor lite junk som inte kan göras i titan så en del vikt blir kvar. På kvartsklockor där urverken väger extremt lite är det natt och dag i vikt på hela klockan om man jämför rostfritt med titan.

EDIT:// jag pratar givetvis om klockan sitter på länk då en väldigt stor del av vikten sitter i länken.

Visst. Det är en stor skillnad, om håller en kubikmeter Titan i knät eller en kubikmeter stål, jag håller helt med.

Ska vi titta på några real life-cases när det gäller det vi pratar om här, nämligen klockor. Som du säger är det en massa andra saker som spelar in när det gäller klockor, urverk, tavlor, länkar, skruvar, lås etc. etc. och jag måste erkänna att jag inte har något bra exempel på samma klocka tillverkad i både stål och titan (för att jag inte varit speciellt intresserad av vikten på någon klocka öht.)

Men om vi då tar två moderna sportklockor (som den kategori de flesta ur som tillverkas i titan faktiskt tillhör) i ungefär samma storlek och jämför dom så kan vi titta på följande:

Tudor Pelagos som är 42 mm och tillverkas i titan väger enligt den här posten 147 gram (kan låta lätt när man bara hör siffran):

https://klocksnack.se/threads/vad-väger-din-klocka.3635/page-8#post-526751

Då tittar vi på en lika stor klocka tillverkad av kusinen:

image-jpg.34745


Tittar vi på en annan, mycket omtyckt på forumet, stålmodell - nämligen Rolex Submariner - så ska den enligt internetkällor ha följande vikt i två olika modeller:

16610: 135g
116610: 160g

Dvs. den gamla subben är tom. lättare än Pelagosen och den nya är 13 gram tyngre. Måste erkänna att jag aldrig hört någon klaga på 16610 - iaf. inte pga. att den känns för lätt.

Jag är OERHÖRT imponerad av er som känner skillnad på 10 talet gram + eller - på armen och helt väljer bort klockmodeller enbart baserat på det.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Visst. Det är en stor skillnad, om håller en kubikmeter Titan i knät eller en kubikmeter stål, jag håller helt med.

Ska vi titta på några real life-cases när det gäller det vi pratar om här, nämligen klockor. Som du säger är det en massa andra saker som spelar in när det gäller klockor, urverk, tavlor, länkar, skruvar, lås etc. etc. och jag måste erkänna att jag inte har något bra exempel på samma klocka tillverkad i både stål och titan (för att jag inte varit speciellt intresserad av vikten på någon klocka öht.)

Men om vi då tar två moderna sportklockor (som den kategori de flesta ur som tillverkas i titan faktiskt tillhör) i ungefär samma storlek och jämför dom så kan vi titta på följande:

Tudor Pelagos som är 42 mm och tillverkas i titan väger enligt den här posten 147 gram (kan låta lätt när man bara hör siffran):

https://klocksnack.se/threads/vad-väger-din-klocka.3635/page-8#post-526751

Då tittar vi på en lika stor klocka tillverkad av kusinen:

image-jpg.34745


Tittar vi på en annan, mycket omtyckt på forumet, stålmodell - nämligen Rolex Submariner - så ska den enligt internetkällor ha följande vikt i två olika modeller:

16610: 135g
116610: 160g

Dvs. den gamla subben är tom. lättare än Pelagosen och den nya är 13 gram tyngre. Måste erkänna att jag aldrig hört någon klaga på 16610 - iaf. inte pga. att den känns för lätt.

Jag är OERHÖRT imponerad av er som känner skillnad på 10 talet gram + eller - på armen och helt väljer bort klockmodeller enbart baserat på det.
Fast du kommer troligen ner under 100 gram om motsvarande klocka skulle vara gjord av titan. Och det är skillnad, på samma sätt som det är en markant (märkbar) skillnad på vikten när man byter en länk mot ett Nato eller skinnarmband på en stålklocka.

Armband och boet utgör ändå en så stor del av vikten i en klocka så det gör skillnad om du byter ut dessa mot ett material som väger 60 % av rostfritts vikt.

Sedan om man gillar en lättare klocka är ju helt klart en smaksak :)

Själv påstår jag att det var en ganska stor skillnad mellan olika mobiler (tiden innan iPhone var det enda som gällde för mig) när man hade den i fickan där en vägde drygt 170 g och en annan vägde 90 g (ungefär samma utvändiga mått).
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Skulle säga Oris och titan. Märket ger mycket bang for the buck och titan är skönt och super att slita på vid bad. Återkommer med en bild eller två på min.
 

Grön

Omega
2-Faktor
Titanium är vårt vanligaste grundämne .Förekommer i det mesta .Tandkräm ,sand m.m .Ett billigt material .Det som kostar är bearbetningen . Titanium är mjukare men betydligt segare än stål . Därför repas det lätt .
Stämmer det verkligen att titan (Ti) är vårt vanligaste grundämne? Jag skulle tippa på att förekomsten totalt är mindre än 0,1%. Tänker du kanske på kisel (Si)?
 
Topp