• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stål, guld och skavsår

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Hallå i klockstugorna!

Här kommer dagens I-landsproblem som jag berört några gånger tidigare då frågan om klockan på höger eller vänster hand dykt upp. Jag har dock inte lyckats hitta en lösning på detta mycket allvarliga problem så därför tänkte jag mig en ny tråd i ämnet. Hoppas ni ursäktar min fixering... :sorry:

Jag har alltid haft svårt för kombinationen guld och stål i olika objekt. Det är en sak om man har en two-tone-klocka. Då funkar det. Men att ha en klocka i stål och t.ex. en ring i gult guld på ett finger på samma hand har alltid känts väldigt fel för mig. Rent estetiskt så skaver det på något sätt. Jag har därför, sedan jag gifte mig och tog på mig en ring i gult guld, haft mina stålklockor på höger hand vilket åtminstone separerar metallerna lite mer än om de satt på samma hand. Jag stör mig dock en del på min inställning till detta, då jag tycker att många klockor känns bättre och sitter snyggare på vänster hand.

Är det fler än jag som har detta mentala skavsår angående metallkombinationer? Eller blandar ni friskt mellan stål och guld? Det vore kul att se lite bilder på era kombinationer. Vigselringar i gult guld + sportrollar i stål, vintage-Omega i guld + vitguldsring etc. Ja, ni förstår vart jag är på väg. Jag vill helt enkelt få lite inspiration till att bryta denna motvilja mot metallblandningar.

Any takers?

/Henrik
 

SSL

Audemars
Höger är det som gäller! Sen funkar vitt guld till allt. Fast lite taskigt att switcha ring mitt i, kanske. Om man nu valde gult guld. Äh, jag säger kör!
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Har gult guld i vigselringen.

Vi (läs fru) har nu bestämt att vi på vår tio-åriga bröllopsdag ska förnya ringar. Dvs att vi köper en ny uppsättning ringar, sannolikt vitguld eller platina, som får symbolisera samma sak som våra ursprungliga förlovnings- och vigselringar. I nya ringarna graverar vi bara "10".
Då finns det ombyte och man väljer ring efter dagsform.

Löser ju matchningen med klockorna i alla fall. :)

Eller annan lösning:
Bn7c4y1.jpg
 

Apansson

Torpare
Har gult guld i vigselringen.

Vi (läs fru) har nu bestämt att vi på vår tio-åriga bröllopsdag ska förnya ringar. Dvs att vi köper en ny uppsättning ringar, sannolikt vitguld eller platina, som får symbolisera samma sak som våra ursprungliga förlovnings- och vigselringar. I nya ringarna graverar vi bara "10".
Då finns det ombyte och man väljer ring efter dagsform.

Löser ju matchningen med klockorna i alla fall. :)

Eller annan lösning:
Bn7c4y1.jpg

Helt OT men den där länken är så jävla snygg. Behövde bara säga det.
 

JesperO

Rolex
Samma problem delvis - fast åt andra hållet än du: har ring i vitguld, skulle aldrig ta på mig en guldklocka.
Det hela blir lättare av att jag inte gillar gult guld särskilt mycket.
 

Ricrob

Patek
Jag delar inte ditt problem men kan förstå dig ändå. Jag håller med om att det är estetiskt snyggare med samma metall men inte så det stör på den nivån. Ett enkelt sätt (som jag förespråkar) är just klockor i G/S, problem solved! ;)
 

tim.stockholm

Cartier
2-Faktor
Jag kör vitguldsring + vitguld/stål DJ vänster, när gulgulds DD:n åker på så hamnar den på höger sida.

Men ibland så struntar jag i det eftersom det är sjukt obekvämt att byta klockarms-sida, nästan lättare att hiva vigselringen...
 
  • Like
Reactions: Wii

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Just do it! Jag blandar hej villt! Vigselringen står för något helt annat än alla de klockor som kommer pryda din handled. Förhoppningsvis behöver du aldrig byta ringen och tänk vad du begränsar dig när det gäller val av klocka..:)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Personligen omfattas jag inte alls av samma funderingar, och har aldrig ens reflekterat över frågan (och kommer inte heller att göra det framöver).
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Vi (läs fru) har nu bestämt att vi på vår tio-åriga bröllopsdag ska förnya ringar. Dvs att vi köper en ny uppsättning ringar, sannolikt vitguld eller platina, som får symbolisera samma sak som våra ursprungliga förlovnings- och vigselringar. I nya ringarna graverar vi bara "10".
Då finns det ombyte och man väljer ring efter dagsform.

Löser ju matchningen med klockorna i alla fall. :)

Ingen dum idé! Vi firar tioårig bröllopsdag i år så jag kanske ska plantera tanken...

/Henrik
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Jag har problem med att inte ka skor och bälte i samma färg(typ brunt) som bandet. Detta stör jag mig enormt på. Skapar en massa onödiga problem. Skulle jag väga in vigselringen skulle jag bli tokig!:mad:

Haha! Ja, då introducerar vi inte en ny problemställning. För övrigt håller jag med dig om att matchning av skor, bälte och klockarmband ibland blir lite trixigt.

/Henrik
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Tack för svaren! Intressant att så många delar min känsla inför blandning av olika metaller. Jag trodde jag var den ende som stördes av detta...

Ingen som har lite fina bilder på kombinationer av t.ex. guldring och stålklocka så man kan få lite inspiration till hur det trots allt ser ut för er andra som blandar hämningslöst? Det kanske är en vanesak och ser jag tillräckligt många så kanske motståndet bryts ner... ;)

/Henrik
 

isbjörn

Panerai
Sympatiserar med din frågeställning. Kör själv genomgående vit metall, med vigselring i vitguld och stålklockor (på vänster hand/arm). Blir ibland sugen på gul metall, men det brukar gå över rätt snabbt.
Matchning av skor, skärp och klockarmband kan vara tuffare men finns oxå på planhalvan. Nästan lite pinsamt...

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

mrgd

Omega
Förstår... Jag måste ha bälte och skor i samma färg och kom på för någon månad sedan att klocka och ring måste även de ha samma färg, har inte den minsta betydelse, men å andra sidan brukar jag ha samma färg på mina strumpor :)
 

Gavve

Greven
2-Faktor
G/S i klockan funkar... men annan metall måste då vara enhetlig (bälte, manschettknappar, glasögonbågar etc...).
 
Topp