• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stål som stål?

Boris Balkan

Fark you!
comparison2.jpg


En av mina reflektioner av min uppgradering från Rolex Submariner 16800 till 116610LN är att länken och boetten mycket riktigt är stryktåligare på den moderna modellen. 16800 är gjord i 316L stål medan 116610LN är gjord i 904L. Min upplevelse är att 316L länken lättare drabbades av swirls och andra märken.
Vad säger ni andra som har erfarenhet av 316L och 904L?
 

Kairo

Panerai
Om 904L skriver Rolex:
"Rolex uses 904L stainless steel for its steel watch cases. 904L is mainly used in the high technology, aerospace and chemical industries, where maximum resistance to corrosion is essential. A superalloy, 904L is extremely resistant and highly polishable. It maintains its beauty even in the harshest environments. 904L steel also provides a perfect complement to the precious metals used by Rolex."

Som allt annat går utvecklingen framåt och Rolex' stål är inget undantag. 904L är väl helt enkelt ett stål av högre kvalitet än 316L, dvs hårdare och mer motståndskraftigt mot syror/baser.
 

Boris Balkan

Fark you!
Om 904L skriver Rolex:
"Rolex uses 904L stainless steel for its steel watch cases. 904L is mainly used in the high technology, aerospace and chemical industries, where maximum resistance to corrosion is essential. A superalloy, 904L is extremely resistant and highly polishable. It maintains its beauty even in the harshest environments. 904L steel also provides a perfect complement to the precious metals used by Rolex."

Som allt annat går utvecklingen framåt och Rolex' stål är inget undantag. 904L är väl helt enkelt ett stål av högre kvalitet än 316L, dvs hårdare och mer motståndskraftigt mot syror/baser.

Visst - men det är vardagsperspektivet jag tycker är intressant. Har du egna erfarenheter att dela med dig av?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Den stora skillnaden mellan 316L och 904L är egebtligen nickelhalten. Den är runt dubbelt så hög i 904L.

Även molybden- och och krom-halten är nästan dubbelt så hög i 904L.

Detta medför framförallt högre korrotionsmotstånd. 904L ligger på ~35 PRE och 316L på ~24 PRE (intressantast är kanske att Sinns 'U-boot stahl' ligger på runt 38).

Och naturligtvis att priset är ~3 ggr högre och kräver helt annan produktionsutrustning för att bearbeta materialet.

Hårdhetstester är rätt svåra att utföra och visar på lite olika resultat men de generella resultaten är att 904L brukar ligga mellan 85-90 HRB (Hardness Rockwell B skala) medans 316L brukar ligga mellan 79-90 HRB.

Så visst, det kan faktiskt vara så att reptåligheten är större. Jag tror dock det är marginellt i verkligheten.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Den stora skillnaden mellan 316L och 904L är egebtligen nickelhalten. Den är runt dubbelt så hög i 904L.

Även molybden- och och krom-halten är nästan dubbelt så hög i 904L.

Detta medför framförallt högre korrotionsmotstånd. 904L ligger på ~35 PRE och 316L på ~24 PRE (intressantast är kanske att Sinns 'U-boot stahl' ligger på runt 38).

Och naturligtvis att priset är ~3 ggr högre och kräver helt annan produktionsutrustning för att bearbeta materialet.

Hårdhetstester är rätt svåra att utföra och visar på lite olika resultat men de generella resultaten är att 904L brukar ligga mellan 85-90 HRB (Hardness Rockwell B skala) medans 316L brukar ligga mellan 79-90 HRB.

Så visst, det kan faktiskt vara så att reptåligheten är större. Jag tror dock det är marginellt i verkligheten.



Sandvik!
 

_jonte

Patek
Har läst att Sandvik inte levererar stål till Rolex längre. Ska vara tyskt stål numera. Kan vara på gamla gula TTT jag läst det. Någon som minns det?

Värt att notera i sammanhanget är att alla klockor inkl Rolex troligen gjordes av 304(L)-stål (vanligt 18/8) till någon gång på 70-talet. Detta orsaken till att många äldre klockor har problem med korrosion i kontaktytor under boettlocket och vid ändlänkar. Men detta kan även ses på nyare klockor med 316L och i vissa fall 904L.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag har inte upptäckt något större skillnad på tåligheten mellan mina klockor som haft 904l vs 316l. Däremot tycker jag mig uppleva mer skillnad mellan stålets tålighet i märke vs märke.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Har läst att Sandvik inte levererar stål till Rolex längre. Ska vara tyskt stål numera. Kan vara på gamla gula TTT jag läst det. Någon som minns det?

Isf. är det ganska nyligen man bytt helt. Sandvik har levererat olika typer av produkter till helt nyligen iaf. Har försökt undersöka det där utan att få fram någon exakt information dock.

Sen är det högst troligt så att man inte längre är ensam leverantör av stål till Rolex vilket var fallet tidigare.
 

_jonte

Patek
Isf. är det ganska nyligen man bytt helt. Sandvik har levererat olika typer av produkter till helt nyligen iaf. Har försökt undersöka det där utan att få fram någon exakt information dock.

Sen är det högst troligt så att man inte längre är ensam leverantör av stål till Rolex vilket var fallet tidigare.
Hittade posten jag tänkte på...
http://www.network54.com/Forum/594638/thread/1334415189/Submariner swedish steel
Var ju tvungen att ringa en god vän ...
som är kvalitetsingenjör på Sandvik...har ju bott i sandviken
Hans är hans svar...Man har lev stål till Rolex. Ej längre.

Men såklart ingen aning om det stämmer.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
comparison2.jpg


En av mina reflektioner av min uppgradering från Rolex Submariner 16800 till 116610LN är att länken och boetten mycket riktigt är stryktåligare på den moderna modellen. 16800 är gjord i 316L stål medan 116610LN är gjord i 904L. Min upplevelse är att 316L länken lättare drabbades av swirls och andra märken.
Vad säger ni andra som har erfarenhet av 316L och 904L?



Jag har inte haft förmånen att utförligt testa 116610LN.
Men min upplevelse av 16800 var att den var riktigt robust för att banka spik och lägga trädäck i 25+ utan att få sig några swirls eller dylikt.
Men om vi ses så kan du få prova att köra ett krocktest 16710 vs 116610LN ;)

Men 316L ska väl vara i densitet vara hårdare om 904L innehåller mer nickel?
 

Espresso

Cartier
Lånar tråden för en fråga som jag hoppas är inom topic men för ett annat märke.
Vad har Patek för stålblandningar i Natilus stålvariant?
 

Frosse

Cartier
Något som är intressant är ju vad exempelvos Omega har i sina nyaste? Med tanke på att rör sig uppåt mot Rolex...
 

Sputniq

Panerai
;)

Jag tror att för Rolex ligger det också ett stort marknadsföringsvärde i det här så klart.

316L är verkligen ett volymstål när det gäller SS. 904L är betydligt mer exklusivt som stål betraktat.

Ser bra ut i broschyrerna också - 904 är nästan tre gånger så mycket som 316, därför tre gånger så bra?!?!?


;)
 

Gustav

Omega
Tänkte på om själva borstningen skiljer sig åt så att strukturen möjligen skapar en mer "reptålig" yta. Läs: swirls framträder olika. Viss bro science men ändå inte helt orimligt. Argumentet är i så fall att en polerad yta, som polerade mittlänkar känns som en repmagnet oavsett stålkvalité?
 

Boris Balkan

Fark you!
Lite kul när man ser den där bilden att båda är 40mm enligt spec....

Ja och kronskydden på 16800 ser ynkliga ut i jämförelse.

Tänkte på om själva borstningen skiljer sig åt så att strukturen möjligen skapar en mer "reptålig" yta. Läs: swirls framträder olika. Viss bro science men ändå inte helt orimligt. Argumentet är i så fall att en polerad yta, som polerade mittlänkar känns som en repmagnet oavsett stålkvalité?

Intressant hypotes. Men är det någon skillnad i hur ytorna är polerade mellan SUBarna? Jag tror inte det.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Har ägt en 116610 och min uppfattning var att stålet kändes mjukare än på mina föredettingar 16750,14060M och min nuvarande 16610. Dings uppkom absolut lättare.

Reptåligheten har jag inget minne av på keramiken men reptåligt suger ju [emoji14]
 
Topp