• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stållänk till Panerai?

Carlhest

Omega
Hej,

Ny här på forumet, men hoppar rätt in. Jag har gått runt ett tag nu och velat ha en stållänk till min PAM00048 (40mm). På Krons Ur har jag fått ett pris på ca 14.000kr för en sådan, så jag har gått och väntat på att någon skulle komma upp begagnat. Under ca två år har jag enbart sett en enda stållänk komma upp (det var på Blocket), och den var i fel mått.

Surt att det är relativt ovanligt att ha en Panerai med stållänk, och därav säljs de inte lika frekvent. Finns det några andra alternativ/marknadsplatser man kan kika på eller är det köpa nytt som gäller?

Allt gott!
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
På Paneristi.com (eller motsvarande Facebookgrupp) kan du möjligen hitta något. Det är typ ingen här som har stållänk, och framförallt inte till 40mm Panerai. Mycket mycket ovanligt i vår del av Panerai-världen.

Annars kanske du får leva med en aftermarket, de finns på ebay.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
På Paneristi.com (eller motsvarande Facebookgrupp) kan du möjligen hitta något. Det är typ ingen här som har stållänk, och framförallt inte till 40mm Panerai. Mycket mycket ovanligt i vår del av Panerai-världen.

Annars kanske du får leva med en aftermarket, de finns på ebay.
🤨 hm, är det inte just till 40 mm Panerai som stållänk är som vanligast? Nu tänker jag in hela produktionsperioden av 40 mm, med koncentration kring millenieskiftet. De flesta då, såldes med länk. Idag försöker många sälja dem utan länk. Den gamla länken är klart mer åtråvärd eftersom den är finare än dagens. En del gjordes t.o.m. i både titan och stål. Hittar man en sån i fint skick ska man vara noga med att inte sälja den separat. Den ska följa klockan. Jag vill gärna ha en sån 😔
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
🤨 hm, är det inte just till 40 mm Panerai som stållänk är som vanligast? Nu tänker jag in hela produktionsperioden av 40 mm, med koncentration kring millenieskiftet. De flesta då, såldes med länk. Idag försöker många sälja dem utan länk. Den gamla länken är klart mer åtråvärd eftersom den är finare än dagens. En del gjordes t.o.m. i både titan och stål. Hittar man en sån i fint skick ska man vara noga med att inte sälja den separat. Den ska följa klockan. Jag vill gärna ha en sån 😔
Det finns fler stållänkar till 44mm-modeller, både 1950 och bettarini. Men det är långtifrån ovanligt på 40mm också. Men, hur tycker du att det verkar se ut här i Sverige?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det finns fler stållänkar till 44mm-modeller, både 1950 och bettarini. Men det är långtifrån ovanligt på 40mm också. Men, hur tycker du att det verkar se ut här i Sverige?
Jag har uppfattningen att det är betydligt vanligare med länk till 40 mm, men jag hör vad du säger. Jag har ju alltid haft den största respekt för din kunskap så lite tvivel har du sått. 😀 Jag uppfattar att länk på Panerai inte gillas i Sverige, inte i samma utsträckning som utomlands. Utomlands är ett stooort land iofs.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag tog fram en snabb-filtrering på hur många 40mm pannor det finns: https://watchbase.com/search#q=panerai&case-diameter=0;40
Dock verkar man inte kunna filtrera länkmaterial...

På panerais hemsida verkar det finnas 2 st länkar i stål för 40mm, och 1 i titan.

Känns nischat nog med 40mm att jag hade letat utomlands, ebay, facebook grupper, osv osv. Eller hostat upp 14k för en länk.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag tog fram en snabb-filtrering på hur många 40mm pannor det finns: https://watchbase.com/search#q=panerai&case-diameter=0;40
Dock verkar man inte kunna filtrera länkmaterial...

På panerais hemsida verkar det finnas 2 st länkar i stål för 40mm, och 1 i titan.

Känns nischat nog med 40mm att jag hade letat utomlands, ebay, facebook grupper, osv osv. Eller hostat upp 14k för en länk.
Det finns, vad jag vet, 3 olika typer av länkar. Den senaste, som går att köpa för 14K, är inte i närheten av den första länken som Panerai släppte runt 1999. Mellan dessa två som är hyfsat lika på bild, kom en rätt bastant modell som jag inte tycker är fin. Den första är klart snyggast. I din sökning kommer Radiomir med och dessa modeller han aldrig sålts med länk. Det är bara Luminor som har gått att köpa på länk. Man får gå tillbaka till ca år 2000-2010 för att få tag i den första länken.
 
Senast ändrad:

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Det finns, vad jag vet, 3 olika typer av länkar. Den senaste, som går att köpa för 14K, är inte i närheten av den första länken som Panerai släppte runt 1999. Mellan dessa två som är hystat lika på bild, kom en rätt bastant modell som jag inte tycker är fin. Den första är klart snyggast. I din sökning kommer Radiomir med och dessa modeller han aldrig sålts med länk. Det är bara Luminor som har gått att köpa på länk. Man får gå tillbaka till ca 2000-2010 för att få tag i den första länken.
Det finns 3 olika typer av länkar, som du säger, där typ 1 och typ 3 är hyfsat lika för det otränade ögat, och typ 2 är väldigt olik. Men det finns också flera olika material som de här länkarna, framförallt typ 1 och 2, har gjorts i.

Typ 1 har Panerai haft någon form av designskydd för. Jag hittade det när jag letade efter andra skydd för ett tag sedan. Det är nog ett skäl till att de gjorde typ 3 baserat på typ 1. Typ 2 har de inte haft skydd för, så den har kopierats lagligt i mängder, till exempelvis Magrette och Benarus (framförallt Benarus).

Skillnaden mellan Typ 1 och Typ 3 är var man har polerat, men också i hur länkarna sitter ihop på baksidan. Typ 1 finns till både Bettarini och 1950. Typ 2 och typ 3 bara till 1950.

Tror jag? Har jag missat något? :)

Typ 1:
1603730248325.png


Typ 2:
1603730267344.png


Typ 3:
1603730308496.png
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det finns 3 olika typer av länkar, som du säger, där typ 1 och typ 3 är hyfsat lika för det otränade ögat, och typ 2 är väldigt olik. Men det finns också flera olika material som de här länkarna, framförallt typ 1 och 2, har gjorts i.

Typ 1 har Panerai haft någon form av designskydd för. Jag hittade det när jag letade efter andra skydd för ett tag sedan. Det är nog ett skäl till att de gjorde typ 3 baserat på typ 1. Typ 2 har de inte haft skydd för, så den har kopierats lagligt i mängder, till exempelvis Magrette och Benarus (framförallt Benarus).

Skillnaden mellan Typ 1 och Typ 3 är var man har polerat, men också i hur länkarna sitter ihop på baksidan. Typ 1 finns till både Bettarini och 1950. Typ 2 och typ 3 bara till 1950.

Tror jag? Har jag missat något? :)

Typ 1:
1603730248325.png


Typ 2:
1603730267344.png


Typ 3:
1603730308496.png
Nej, du har inte missat något. Du förde till ännu mer kunskap. Länk 1 på Bettarini är den enda jag skulle kunna tänka mig. Om jag inte missminner mig har typ 1 kraftigare "halvmånar" än typ 3 och ser därför mer toolig ut. Typ 3 är mer åt det tunnare elegantare hållet.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Nej, du har inte missat något. Du förde till ännu mer kunskap. Länk 1 på Bettarini är den enda jag skulle kunna tänka mig. Om jag inte missminner mig har typ 1 kraftigare "halvmånar" än typ 3 och ser därför mer toolig ut. Typ 3 är mer åt det tunnare elegantare hållet.
Framförallt syns halvmånarna mer eftersom de är polerade på typ 1. Det är ett sådant armband jag har, tror jag, och jag kan nog tycka att det känns lite mycket. Hade hellre haft typ 3-länken, men den hade inte passat till min i övrigt polerade 602 eller 416. :)
1603735400742.png
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Framförallt syns halvmånarna mer eftersom de är polerade på typ 1. Det är ett sådant armband jag har, tror jag, och jag kan nog tycka att det känns lite mycket. Hade hellre haft typ 3-länken, men den hade inte passat till min i övrigt polerade 602 eller 416. :)
1603735400742.png
Aha, du har en :D
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag har efterforskat lite och insett att det är ett frankenband, dock. Ändlänkarna är aftermarket för att passa en bettarini, det är nämligen ett band som ursprungligen är till 1950, och några delar till är definitivt inte OEM. Jag betalade å andra sidan inte OEM-pris heller. :D
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har efterforskat lite och insett att det är ett frankenband, dock. Ändlänkarna är aftermarket för att passa en bettarini, det är nämligen ett band som ursprungligen är till 1950, och några delar till är definitivt inte OEM. Jag betalade å andra sidan inte OEM-pris heller. :D
Utveckla gärna vad som är franken så man vet vad man ska titta efter när det är dags.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Givet hur Panerais länkar ser ut hade jag satsat på bättre med snyggt designad AM-länk med raka ändlänkar.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Givet hur Panerais länkar ser ut hade jag satsat på bättre med snyggt designad AM-länk med raka ändlänkar.
Jag klarar inte hur tunna de brukar vara vid ändlänken och hur stort glapp det då blir fram till klockan. Det gäller även tunna band av annat material.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Jag klarar inte hur tunna de brukar vara vid ändlänken och hur stort glapp det då blir fram till klockan. Det gäller även tunna band av annat material.
Så länge Panerais länkar ser ut som de gör väljer jag glapp alla dagar.
Måste f.ö. gå att hitta bank med lite tjockare raka ändlänkar.
 

Carlhest

Omega
Här är en bild jag fick när jag pratade med personalen på Krons Ur för några månader sedan. Där står även individnummer med!
 

Bilagor

  • thumbnail_image003.png
    thumbnail_image003.png
    44.7 KB · Visningar: 44
Topp