• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stöld av Rolex

Fabian

Patek
2-Faktor
Fyfan vilken ångest jag får av att titta på den här videon. Men mina klockor Åker alltid ner i kavajens ficka eller ner i handbagage. Skulle aldrig låta en sådan dyr klocka få ligga ensamt i en box. Nu glömmer ju personen också att han ens burit klockan och går bara där ifrån. Har svårt att se art männen hade snott klockan om de behövt sno den med ägaren precis bakom sig.
 

Sten

Cartier
Sjukt jobbigt det där. Det är nog bara att säga att man inte har någon klocka då de ber en avlägsna allt i metall. Sedan om det piper i kontrollen får en kvinnlig väktare gärna visitera mig.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jag brukar ta av mig klockan en bit innan kön till säkrehetskontrollen, och lägger den oftas i kavajens ficka, eller i väskan. Skulle inte vara så sugen att lägga en dyr klocka i en sån plastlåda... uppebar chans att någon längre fram hinner norpa klockan ur lådan innan jag hinner igneom

Tycker även det är idiotiskt säkerhetskontrollen och dess personal kan avsäga sig allt ansvar, de tvingar ju ibland folk att lägga ner klockan i en plastlåda, och sedan skickar de igenom klockan för röntgen, och kanske håller kvar dig för "inspektion" medan din klocka kommer ut på andra sidan. Men det är ditt ansvar att inget händer med klockan på andra sidan... tack för den... (just därför lägger jag alltid ner klockan i kavajen/jackan/väskan ett antal meter innan jag kommer fram)
 

Rivalen

Rolex
Kan det vara smart att en stund innan du står där, lägga ned klockan i lugn o ro i handbagaget?

Så gör jag alltid numera, innan jag går fram mot kontrollen. Att lägga den i plastlådan? Gjorde jag en gång och då vart uret bara värt en bråkdel av denna dyrgrip och det kändes obehagligt, så det gör jag inte om. Han borde rimligen åka dit för stöld eller olovligt förfogande eller vad det nu kan heta och därmed bli ansvarig för att den "försvann". 150k i skadestånd. Det hade han nog inte väntat sig när han norpade den. Vad säger ni jurister - går han fri?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Polisen var "tvungen att släppa dem för att de skulle med ett flyg"? Ska jag komma ihåg nästa gång jag ser blåljus i backspegeln och det visar sig att de har videobevis.
Typiskt töntiga svenska polisen... har de på film att de själ så ska väl polisen anse att det brottet är viktigt att reda ut, oavsett om de är på väg på semester. Tack för att mina skattepengar går till sånt här trams
 

demondave

Rolex
Kan det vara smart att en stund innan du står där, lägga ned klockan i lugn o ro i handbagaget?

This! I kön fram till säkerhetskontrollen lägger jag alltid klockan, plånbok och liknande i ett ytterfack på handbagaget, som givetvis dras igen med dragkedja. Väl framme är det bara att öppna huvudfacked på bagaget, lägga ur vätskepåsen och ipaden (som givetvis ligger förberett överst i packningen) i en korg, dra ur livremmen och lägga i samma korg, och passera detektorn. Snabbt, smidigt och någorlunda säkert.
 

Emil

Cartier
inte första och absolut inte sista gången detta händer, det roliga är att säkerhetspersonalen som hanterar detta vinkar av sig allt snabbare än kvickt. om jag är tvingad till att lämna ifrån mig mina värdesaker så bör ju ansvaret ligga på personen ifråga som behandlar detta och inte på den enskilde individen som tvunget lämnat ifrån sig allt?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
inte första och absolut inte sista gången detta händer, det roliga är att säkerhetspersonalen som hanterar detta vinkar av sig allt snabbare än kvickt. om jag är tvingad till att lämna ifrån mig mina värdesaker så bör ju ansvaret ligga på personen ifråga som behandlar detta och inte på den enskilde individen som tvunget lämnat ifrån sig allt?
Exakt min poäng innan - de tvingar en att lämna ifrån sig värdesakerna i en situation då det är svårt att säkerställa att de ej blir stulna - men vägrar ansvara för det.
 

Sond

Patek
Normalt tar jag av mig klockan innan säkerhetskontrollen. Även om det nästan aldrig piper när jag glömt ta av den. Om det piper har jag dock hamnat i att skicka iväg klockan i en plastlåda. Ska nog bli bättre på att alltid packa ned klockan när man ändå fixar med bagaget vid bandet.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag tror inte polisen kunde göra så mycket mer i detta fall. Uppenbarligen visiterades tjuvarna utan att klockan upptäcktes, vad mer skulle de göra?
Sjukt tråkigt för ägaren, men tillfället gör tjuven som sagt. Dock måste man vara bra jävla tappad som unge om man gör en sån här grej.
 

AgE

Omega
Så gör jag alltid numera, innan jag går fram mot kontrollen. Att lägga den i plastlådan? Gjorde jag en gång och då vart uret bara värt en bråkdel av denna dyrgrip och det kändes obehagligt, så det gör jag inte om. Han borde rimligen åka dit för stöld eller olovligt förfogande eller vad det nu kan heta och därmed bli ansvarig för att den "försvann". 150k i skadestånd. Det hade han nog inte väntat sig när han norpade den. Vad säger ni jurister - går han fri?

Han har gjort sig skyldig till stöld, oavsett vad som sedan hände med klockan. Polisen kan dock inte hålla kvar honom utan anhållningsbeslut från åklagare eller annars att det är ett "brådskande fall". Grunden för anhållan måste i båda fallen vara att det finns häktningsskäl, alternativt att det är av synnerlig vikt att han tas i förvar i avvaktan på ytterligare utredning. Om det rör sig om en svensk medborgare är min bedömning att polisen gjorde rätt som släppte honom, eftersom häktningsskäl inte förelåg. Däremot bör en förundersökning om stöld inledas mot honom. Hoppas han åker dit och att klockan återbördas.
 
inte första och absolut inte sista gången detta händer, det roliga är att säkerhetspersonalen som hanterar detta vinkar av sig allt snabbare än kvickt. om jag är tvingad till att lämna ifrån mig mina värdesaker så bör ju ansvaret ligga på personen ifråga som behandlar detta och inte på den enskilde individen som tvunget lämnat ifrån sig allt?
Ordklyverier nu men dem kan inte tvinga dig att lämna ifrån dig något om du inte vill, däremot får du inte passera kontrollen då. Sen fattar jag inte hur man bara kan lägga en klocka värd 150k helt öppet i en plastlåda, då är man inte rädd om sin klocka, tycker det ligger mer i mitt eget intresse att MIN klocka blir kvar än vad det borde göra i säkerhetspersonalen som är där av en annan anlednig än att hålla koll på folks värdesaker..
 

UNO

Panerai
Quartz Breitling på resa är lösningen.
Att mista käraste klockan är ingen risk man vill ta.
Svenska ISS(EQT) i Holland var galnast hittils, deras personal var som fotbollshulliganer.
 

Rivalen

Rolex
Som jag förstår det så pep det. Han tog av bältet och lade i en låda. Det pep igen. Han tog av klockan och lade i ny låda?? Det blev extra stress och han tömde sin bälteslåda, men den andra lådan kom fram aningen senare och han missade.

Jag försökte be han som dirigerar scannern hålla min klocka medans jag blev godkänd. Bara att glömma - ny plastlåda. Lärorikt.
 

Isodor

Audemars
Jävlar.. Man är stressad för hinna med flyget, tar av sig klockan för det piper, har annat i skallen och glömmer bort, detta var även en bra instruktionsvideo på att man bör tänka innan!
 
Topp