• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stör du dig på att ha likadan klocka som andra?

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
När jag är ute och reser i jobbet ser jag dagligen folk med Rolex Submariner. Det är väl ingen slump då det troligtvis är en av Rolex absolut finaste och samtidigt populäraste klockor. Personligen ogillar jag att ha samma saker som alla andra men ibland finns det inte mycket att göra åt det. Jag älskar Apple och självklart har jag en iPhone precis som alla andra människor i detta avlånga land och det stör mig. Jag vill inte ha samma saker som alla andra utan jag vill ha något eget. Hur resonerar ni kring detta?

OBS: detta är inget illa menat mot personer som har en Submariner utan jag tog det bara som ett exempel.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Nepp stör mig inte alls :) I dagens konsumtionssamhälle måste man göra eget eller köpa handgjort om man vill vara unik
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Nepp stör mig inte alls :) I dagens konsumtionssamhälle måste man göra eget eller köpa handgjort om man vill vara unik


Nja, när jag varit på semester och kollat efter PP har säljarnas främsta argument varit att det inte är en dussinklocka. Det kan jag instämma på.
 

Jonte73

Audemars
Eller så skaffar man en sådan här :)
image.jpg


Hepp !
 
Jag uppskattar ofta att vara lite ensam om en pryl sen är det ju som ovan sagts inte så enkelt alltid! Men jag kör tex inte appleprylar ;) inte rolex heller men det beror väl mest på att jag inte har råd eller är överförtjust i formspråket på många modeller.
Är väl även det som ger vintage lite charm också kan jag tänka.

Sen ser ju jag väldigt sällan Subbar och annat där jag håller hus :D
 

Vesper

Rolex
Ja litegrann, självklart är det roligare om det inte är en dussinklocka man äger men om det stör mig det vet jag inte, däremot kanske jag inte väljer att köpa det som den stora massan väljer.
 

sir alex

Panerai
Har en Rolex Submariner och tycker att det är en ganska tråkig klocka som väcker nästan noll känslor när jag tittar ner på handleden. Människan (svensken) är en flockvarelse och gör som alla andra och satsar på säkra kort. Är man däremot det minsta punkig så köper man såklart något annan märke/modell för att visa att man är en tänkande individ och inget får.

Samtidigt förstår jag människor som sparat ihop 65-70 k och vill visa att man har en dyr klocka som alla känner igen.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
PP växer väl åndå inte på träd. Försök att få kolla på en Nautilus eller Aquanaut nästa gång du är ute och reser. Inte alltid så lätt kan jag säga iaf inte stålmodellerna.
Nej jag vet det är ovanliga klockor. Men tekniskt sätt är Rolex heller något som är vanligt att folk bär(i alla fall inte på par med tex Omega Seamaster eller GANT-klockor). Men jag bryr i alla fall inte ändå, the more the merrier! :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Har en Rolex Submariner och tycker att det är en ganska tråkig klocka som väcker nästan noll känslor när jag tittar ner på handleden. Människan (svensken) är en flockvarelse och gör som alla andra och satsar på säkra kort. Är man däremot det minsta punkig så köper man såklart något annan märke/modell för att visa att man är en tänkande individ och inget får.

Samtidigt förstår jag människor som sparat ihop 65-70 k och vill visa att man har en dyr klocka som alla känner igen.


Fast man ska köpa saker för sin egna skull och inte utifrån vad andra kommer att tycka.
 
Man ska ju köpa något för att man själv gillar det och om det sedan är vanligt så får det väl vara så men det är såklart att det är roligare om man inte har likadan som alla andra...

I början på 2000talet så hade jag en Omega SMP och då var vi typ 6st på kontoret som hade en sådan, dock så hade jag den med blank ring och alla andra med blå och det kändes iallafall lite roligare att sticka ut, likadant när jag köpte min första Rolex så valde jag en SD för att jag inte ville ha en likadan som alla andra, ironiskt nog så har jag ju nu en SubC och det stör mig inte det minsta idag då jag med handen på hjärtat kan säga att det nog är en av dom snyggaste klockorna som tillverkats...

 

Mike

Cartier
Gillar vintage mycket av den anledningen. De nya klockorna har inte hunnit få någon själ men efter x antal år och med fin patina känns varje ex unikt.
 

jandan

Panerai
Nä, jag stör mig inte på det, men visst tycker jag det är roligare med saker som inte alla andra har.
Men jag kan inte säga att det stör mig när jag har Omegan på armen, men visst är det roligare med
Glynice, måste jag säga...
 

svampen37

Cartier
2-Faktor
I stort sett stör det mig inte. Hade jag velat vara ensam med något så hade jag haft en ful Seiko (EXEMPELVIS) som ingen annan vill ha ;)

Där emot skulle jag vilja ha något som är eftertraktat (många vill ha, men inte många som har).
 

K-S

Rolex
2-Faktor
När jag är ute och reser i jobbet ser jag dagligen folk med Rolex Submariner. Det är väl ingen slump då det troligtvis är en av Rolex absolut finaste och samtidigt populäraste klockor. Personligen ogillar jag att ha samma saker som alla andra men ibland finns det inte mycket att göra åt det. Jag älskar Apple och självklart har jag en iPhone precis som alla andra människor i detta avlånga land och det stör mig. Jag vill inte ha samma saker som alla andra utan jag vill ha något eget. Hur resonerar ni kring detta?

OBS: detta är inget illa menat mot personer som har en Submariner utan jag tog det bara som ett exempel.



Stålsub är överrepresenterad över hela världen. Helt klart trevlig ändå, men att vara unik är viktigare som person, att tänka annorlunda, göra annorlunda livsval etc är enormt mycket viktigare för mig vilket jag tagit fasta på och utfört. Sedan är jag gärna ensam om att äga vissa saker om det går, exempelvis inom konsten jag har hemma, det är ett uttryck. Ur som produceras i stora antal (PP inkluderat) blir knepigare att vara ensam om.
 

SJ Smythe

Cartier
Tycker personligen det är lite tröttsamt med denna ständiga strävan efter att känna sig unik. Alla vill ha samma typ av annorlunda saker sa Wille Crafoord 1997 och det känns träffande på många sätt. Känns nästan lika mycket som att gå mot strömmen när man är nöjd med ett svenssonliv som att hela tiden försöka vara alternativ och edgy.
 

Mr Chance

Kalmar
Stör mig inte ett dugg. Jag blir istället glad när andra har lika bra smak som jag :smug:.

Tillägg: i en annan värld, utanför Sthlms innerstad och utanför KS är inte stålsub överrepresenterad, där är istället Certina, Seiko och Tissot på var och varannan handled. Eller Triwa...
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Därför man väljer Hulk framför SubC. Samma klocka fast lite roligare och åtminstone lite ovanligare ;)

image.jpg


Stör mig för övrigt inte på om någon annan har en likadan klocka som jag. Kanske iofs beror på att jag väldigt sällan träffar någon som har nått annat än regal eller DW på handleden :(
 
Kan lägga till att lika tråkigt som det kan vara att folk köper en klocka just för att det ska synas att man har en dyr klocka typ en Sub är folk som köper något annat som man kanske gillar mindre bara för att inte ha likadant som många andra....att våga gå sin egen väg är inte alltid att vara annorlunda..,,
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag gillar vintage just därför att jag upplever dessa som mer personliga, tex en 50 år gammal sub samlar personlighet över tid.. Jag tror att jag hade känt igen mina gamla vintage klockor bland andra av samma modell...

Tänker att man kan köpa en väldigt fin vintage sub för samma pengar en ny kostar .....
 
Topp