• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stör du dig på att ha likadan klocka som andra?

Rajding

Omega
Kan lägga till att lika tråkigt som det kan vara att folk köper en klocka just för att det ska synas att man har en dyr klocka typ en Sub är folk som köper något annat som man kanske gillar mindre bara för att inte ha likadant som många andra....att våga gå sin egen väg är inte alltid att vara annorlunda..,,

+1

Har svårt att tänka mig att det säljs så många Submariner bara för att "alla andra har det". Det är en snygg klocka, helt enkelt. Och man undrar ju i vilka kretsar TS rör sig om han dagligen ser en massa Rolex. Jag har helt klart valt fel yrke :D
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag märker att jag ofta köper ofta rätt vanliga klockor (om man jämför med andra på KS) men med en twist.

T.ex. Pepsi GMT men twisten är att det är en matt-tavlad 16750, tillverkades under en kort tidsperiod och därmed en lite ovanlig variant. Annat exempel är Tudor sub men transition modellen 76100 och dessutom blå. Ett tredje exempel är Day-date 18038 (vanlig på KS) men med en tapestry tavla som är rätt ovanlig... Jag gillar det ovanliga i det vanliga helt enkelt.
 

Cryssarn

Rolex
Nja, inte riktigt. Men jag har precis bytt ut min Bond smp mot en Hydronaut, och en liten anledning är den är LITE ovanligare än en SMP ;)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Om jag träffade nån med en likadan skulle jag göra vågen och tänka att jag mött nån jag kan snacka med!
image.jpg

Men gamla Heuers är ju i ropet så jag följer nån sorts ström liksom många andra och vintageklockor är ju trendigt. Total slav med andra ord.
 

SSL

Audemars
ot

Ibland önskar jag att Fjällräven hade liknande status här som i England. Så det kan jag störa mig på att det är Sveriges vanligaste jackmärke.

ont

Med Sinn finns inte det problemet.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Har en Rolex Submariner och tycker att det är en ganska tråkig klocka som väcker nästan noll känslor när jag tittar ner på handleden. Människan (svensken) är en flockvarelse och gör som alla andra och satsar på säkra kort. Är man däremot det minsta punkig så köper man såklart något annan märke/modell för att visa att man är en tänkande individ och inget får.

Samtidigt förstår jag människor som sparat ihop 65-70 k och vill visa att man har en dyr klocka som alla känner igen.

En vanlig 14060,16610,114060 eller 116610 så ja MEN en TT Sub i blått eller helguld får du vara relativt ensam om och du känner dig både som Playboy och kung!
 
Om det var så att jag bara hade en klocka kanske det hade stört mig en smula om den var väldigt vanlig, men nu är det ju lyckligtvis inte så, så detta är inte ett problem. :)
Jag förstår själva grundtanken i detta men tycker att "problemet" i så fall är större när det gäller kläder/klädstil. I ankdammen Stockholm går det ju vissa trender där "alla" har på sig en viss sak, vilket blir lite lustigt. Vi är flockdjur etc...

Har väl inte heller någon direkt ambition att framstå med något slags individuell stil heller, man är rätt vanlig och gott så liksom...
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Nä, inte stött på en enda Sub ännu förutom på gtg då.
Men när det gäller kläder & skor så kan man störa sig på det.
 

Bosse

Friends of KS
Intressant frågeställning, mitt svar på den direkta fråga är vet ej, för jag har inte "vad alla andra har", vad jag har är vad jag tycker om, utseende, proveniens, tillverkare, "bang for the buck" mm. mm. jag gör mina val, andre gör sina och det är det.

//Bosse
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Finns värre komplex att ha än en lik klocka som någon annan...känner dessvärre ingen med likadana klockor som mig. Har aldrig spottat någon med en 114060 eller några av mina tre andra ur. Men som man säger lika barn leker bäst... Eller kanske inte!
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Fördelen med att ha något som alla andra också har/ vill ha är att det är enklare att flippa den utan stort värdetapp....:rolleyes:
Själv brukar jag sällan ha det problemet då jag oftast kört med guldklockor, främst vintage och då är man ensam om det, förutom då man köper "25års-klockor" av nyare snitt.

Annars tar jag gärna emot en Rolex som alla andra har......;)
 

Lowe92

Cartier
Kan inte säga att jag stör mig på mobiler om nån har likadan men kör en Xperia z3 och är ingen bland vänner o kursare som har den vad jag vet. Hade dock stört mig på om någon köpt samma klocka efter att jag köpt den och jag hade nog dragit mig för att köpa exakt likadan klocka som någon annan. Men en sub är ju väldigt ikonisk och svårt att inte ha samma som någon där så är ju svårt å säga... Men känns ändå som att en av anledningarna till att jag inte gillar den supermycket är populariteten och frekvensen i "normalbefolkningen".
 

ScubaKing

Audemars
Har haft flera Rolex, har en just nu. Dem gör absolut ingenting för mig. Jag tycker dem är fruktansvärt tråkiga. Tycker det är mer finess och hantverk på en fin Breitling Chronomat från mitten på 90-talet. Ska göra mig av med min sista Rolex nu, kommer aldrig se tillbaka och sakna den.
 
C

China

Guest
När jag är ute och reser i jobbet ser jag dagligen folk med Rolex Submariner. Det är väl ingen slump då det troligtvis är en av Rolex absolut finaste och samtidigt populäraste klockor. Personligen ogillar jag att ha samma saker som alla andra men ibland finns det inte mycket att göra åt det. Jag älskar Apple och självklart har jag en iPhone precis som alla andra människor i detta avlånga land och det stör mig. Jag vill inte ha samma saker som alla andra utan jag vill ha något eget. Hur resonerar ni kring detta?

OBS: detta är inget illa menat mot personer som har en Submariner utan jag tog det bara som ett exempel.

Ja, faktiskt. På något sätt känns det som att det gått inflation i vissa varumärken. Utan att peka ut några grupper, så känns det som att bekräftelsebehovet ligger som en våt filt över en del varumärken. Men visst är det en stor skillnad, har man köpt en klocka av varumärke "X" för att man helt enkelt uppskattar design eller teknik, eller baserar sig köpet på ren status. Själv finner jag ett nöje i att plocka guldkornen ur lågprissegmentet, som i en del fall presterar lika bra eller bättre än mer välrenommerade varumärken som ligger betydligt högre i prisklass. Samtidigt så kan jag tycka att traditionellt hantverk många gånger ratas för ren statusfaktor i de högre prisklasserna. Fast strunt samma, det viktigaste är trots allt att man själv är nöjd med sitt köp.:)
 

Apansson

Torpare
Till vardagsbeater - nej, då sk det vara något som går i linje med hur jag ser ut när jag är aktiv, jobb eller annan mer fysisk aktivitet eller casual look. När jag klär upp mig gillar jag dock att min klocka(urtavla) är ganska unik.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Till vardagsbeater - nej, då sk det vara något som går i linje med hur jag ser ut när jag är aktiv, jobb eller annan mer fysisk aktivitet eller casual look. När jag klär upp mig gillar jag dock att min klocka(urtavla) är ganska unik.

bara det faktum att du bär en klocka gör dig ganska unik ;)

Personligen tycker jag bara det är roligt om jag stöter på personer som har en schysst klocka. Det oavsett om det råkar vara av samma modell som jag själv har. Tyvärr rör jag mig inte i kretsar där finare klockor hör till vanligheten.
 

Apansson

Torpare
bara det faktum att du bär en klocka gör dig ganska unik ;)

Personligen tycker jag bara det är roligt om jag stöter på personer som har en schysst klocka. Det oavsett om det råkar vara av samma modell som jag själv har. Tyvärr rör jag mig inte i kretsar där finare klockor hör till vanligheten.
Absolut. Har nog aldrig sett någon med en AT skyfall ute i det vilda när jag tänker. Det florerar fler datejusts och submariners bland gemene man. Men varje person har ju en "signaturklocka", jag tänker typ spencers rosé-PP, masterkillers diver,lebens lapis, ricvins PO chrono etc - och den föredrar jag om den är lite unik och udda.
 

Peddjy

Cartier
Där jag bor så spelar det ingen roll. Jag är nog den enda i samhället som har nå klockor! Sen så ser jag aldrig några klockor i grannstäderna heller. Så ett tag när jag hade min SMP så va jag fortfarande unik!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Gillar sånt som väcker känslor hos mig. Ungarna, till exempel. Oavsett om de betraktas som vanliga, eller ovanliga. :D

Gillar pålitliga prylar också. Sånt som funkar. Notera att jag inte nämner ungarna nu...

Edit: ja just ja, det handlade om klockor. Nej, jag stör mig inte. Tvärt om. Kul om någon har lika. Händer sällan...
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar när inte folk har en likadan klocka som mig [emoji4]
Samtidigt som det är hur kul som helst å spana in vad folk har för klocksmak när man är ute. Skulle det ske att någon bär ett likadant ur , har man nog en hel del att prata om [emoji12]
 
Topp